چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

از قرار معلوم، دست‌اندرکاران صنعت مبل ایران در تلاشند تا طرح‌هایی را اجرا کنند که قیمت تمام‌شده این کالای لوکس به‌نفع مصرف‌کننده کاهش پیدا کند.

علی انصاری رئیس انجمن صنفی تولید‌کنندگان و فروشندگان مبل استان تهران در گفت‌وگو با همشهری از تلاش صنف درودگران و مبل‌سازان برای تأمین سلیقه ایرانی خبر داد؛ سلیقه‌ای که به گفته او مدتی است به سمت تولیدات متنوع با کیفیت و با قیمت نازل سوق پیدا کرده است.

به گفته انصاری، مصرف‌کنندگان ایرانی خواهان تولیدات خارجی نیستند اما چون تولید ایرانی جوابگوی نیازشان نیست و سلیقه خود را در  مبلمان ایرانی پیدا نمی‌کنند به‌سراغ نوع وارداتی می‌روند.

او معتقد است: در شرایطی که غالب مردم در آپارتمان‌های کم‌وسعت ساکن هستند مبلمان استیل که فضای بزرگی از خانه را اشغال می‌کند طرفدار چندانی ندارد؛ به عبارت دیگر مردم به‌دنبال طرح‌های نو هستند.انصاری می‌گوید: در حال حاضر تنها 40 درصد بازار مبل ایران در اختیار تولیدات داخلی است چون محصولات ترکیه، مالزی، چین و تایوان و حتی اروپا بازار را به‌خصوص در تهران و شهرستان‌های بزرگ در اختیار گرفته‌اند.

به گفته او سهم تولیدات چینی و ترک از بازار فروش مبلمان  60 درصد است که تقریباً به‌صورت مساوی بین آنها تقسیم می‌شود. رئیس انجمن صنفی تولید‌کنندگان و فروشندگان مبل استان تهران می‌افزاید: فعلاً تولید‌کنندگان داخلی توجه خود را به بازار شهرهای کوچک معطوف کرده‌اند که هنوز به علت سلیقه و قدرت خرید  پایین‌تر به سمت محصولات ایرانی گرایش دارند. اما در تهران و مراکز استان‌ها مبلمان وارداتی پرطرفدار هستند.

انصاری می‌گوید: دلیل عقب ماندن مبل ایرانی از میدان رقابت نبود تکنولوژی نوین و گرانی مواد اولیه وارداتی است.به گفته او مواد اولیه در حال حاضر پس از پرداخت   40 درصد عوارض گمرکی و با قیمت گران در اختیار تولید‌کننده قرار می‌گیرد؛ آنها هم ناگزیر هستند قیمت محصول نهایی را افزایش دهند بنابراین تولید داخلی قدرت رقابت با محصول خارجی را دست کم از بعد قیمت از دست می‌دهد.

رئیس انجمن صنفی تولید‌کنندگان و فروشندگان مبل استان تهران تصریح می‌کند با وجود همه این مشکلات ما مخالف واردات نیستیم چون تولید‌کننده را به تولید بهتر و با کیفیت‌تر و رقابت تشویق می‌کند اما برای تبدیل شدن به صنعتی مولد نیازمند حمایت دولت در بخش تعرفه گمرکی واردات مواد اولیه و ایجاد شهرک‌های صنعتی هستیم.

انصاری میزان گردش مالی در صنعت مبلمان را سالانه   10 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: ارزش واردات تولیدات خارجی از کشورهای ایتالیا، آلمان، اتریش، مالزی، هنگ‌کنگ، چین و ترکیه در هر سال به   500 میلیون دلار می‌رسد.با این‌همه توان صادراتی صنعت مبل ایران در حال حاضر تقریباً  به صفر رسیده است.

کنفرانس بین‌المللی مبلمان

انصاری  از برگزاری کنفرانس بین‌المللی در خصوص تجارت جهانی مبلمان در تهران خبر می‌دهد: این کنفرانس 19 و  20 تیرماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما و با حضور تولید‌کنندگان ایرانی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

او هدف از برگزاری این کنفرانس را برقراری ارتباط برون‌سازمانی و ملی، ارتقای کمی و کیفی در صنعت مبلمان با بهره‌گیری از دانش روز دنیا، تشویق سرمایه‌گذاران با حذف موانع و حفظ حقوق مشتریان برای فروش داخلی عنوان می‌کند و می‌گوید: در بلندمدت به‌دنبال فرهنگ‌سازی رابطه بین خریدار و فروشنده هستیم.

کد خبر 50480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز