دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: خبرگزاری‌های جهان از ارتباط تسلیحاتی و مالی غیرقانونی صلح‌بانان تحت نظارت سازمان ملل متحد در کنگو با شورشیان این کشور خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی برخی از نظامیان صلحبان پاکستانی و هندی حاضر در کنگو در سال گذشته میلادی متهم شدند که اسلحه در اختیار گروه شورشی FNI قرار داده و در قاچاق طلا، عاج فیل و مواد‌مخدر نقش جدی داشته‌اند. 

معامله اسلحه و طلا از سال 2005 شکلی جدی به‌خود گرفت و پس از اعزام یک هیات تحقیق سازمان‌ملل برای بررسی این موضوع، واحدهای پاکستانی به کارشکنی و تهدید این گروه مبادرت کردند.

بخش اعظم این معاملات در اطراف شهرک مونگبوالو واقع در شمال شرق کنگو صورت گرفته که دارای معادن طلاست. در سال 2005، گردان پاکستانی عضو نیروی پاسدار صلح سازمان ملل به این منطقه اعزام شدند تا مانع از درگیری مجدد گروه‌های قومی لندو و هما شوند.آنها مدتی پس از حضور در این منطقه باتوجه به هرج و مرجی که براین کشور حاکم بود، تجارت طلا را آغاز کردند.

این موضوع جنجال گسترده‌ای را در میان سیاستمداران به پا کرد و سازمان ملل به ناچار تن به تحقیقات در این باره داد. بازرسان سازمان ملل تحقیقات مفصلی را در این باره انجام دادند اما در نهایت اعلام شد که نمی‌توان قضاوت کاملی دراین باره داشت.

جنجال ظاهرا  فروکش کرد اما به مانند آتش زیرخاکستر باقی‌ماند که در حال حاضر دوباره در سطر نخستین اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است.  باوجود تکذیب‌های مکرر مقامات سازمان ملل بسیاری معتقدند مصالح سیاسی و بده‌بستان‌های دیپلماتیک مانع از انتشار نتایج تحقیقات شده است.  در این زمینه مدارک کافی وجود داشته اما بازرسان سازمان ملل متحد آن را نادیده گرفتند و تنها دست داشتن برخی از صلح‌بانان پاکستانی در قاچاق طلا را تایید کردند.

پاکستان هم اکنون 10 هزار سرباز خود را در اختیار سازمان ملل قرار داده است و شاید همین امر و هراس از اجتناب اسلام‌آباد از ادامه همکاری با صلح‌بانان تبدیل به مانعی بر سر انتشار کامل نتایج تحقیقات باشد.

برخی از صلح‌بانانی که دولت هند به کنگو فرستاده  هم متهم به فروش غیرمجاز اسلحه به شورشیان و نیز قاچاق عاج فیل، مواد‌مخدر و طلا شده‌اند.   اصولا وظیفه واحدهای صلح‌بانی سازمان‌ملل  نظارت بر آتش بس در جنگ داخلی کنگو وخلع سلاح گروه‌های شورشی بوده است و آنها خود اینک به منبع تغذیه سلاح شورشیان تبدیل شده‌اند.

کد خبر 50267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز