دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

سروش خسروی: سال ۸۶ یکی از پرهیاهوترین سال‌های بورس بود. از این سال به عنوان سال عرضه‌های بزرگ نام برده می‌شود.

سال گذشته ارزش بورس تهران با ۱۰ میلیارد دلار افزایش از ۴۰ به ۵۰ میلیارد دلار رسید، هدفی که به مدد سیاست‌های اصل ۴۴ محقق شد.

مسوولان بورس تهران وعده داده‌اند امسال  ارزش بورس تهران ۲۵ میلیارد دلار دیگر افزایش یابد. در حال حاضر ارزش بورس تهران ۵۰ میلیارد دلار است.

مدیران بازار قصد دارند برای امسال ۱۲‌ تا ۲۰ شرکت بزرگ را وارد بورس کنند. انتظار بر این است که با ورود این شرکت‌ها، ۲۴ هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۲۵ ‌میلیارد دلار به ارزش بازار اضافه شود.

پارسال سود شرکت‌ها به ۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسیدکه ۴ هزار و ۳۵۰ ‌میلیارد تومان ازآن راشرکت ها در مجامع بین سهامداران تقسیم کردند.

از سوی دیگر آمارها نشان دهنده آن است که  میزان سرمایه‌گذاری سهامداران حقیقی درسال ۸۶ به ۳۵۳ میلیارد تومان رسید. گفته می‌شود اگر اتفاقاتی از قبیل افزایش بهره مالکانه در سال ۸۶ رخ نمی‌داد تا پایان سال، ۵۴۰ میلیارد تومان پول جدید در بازار وجود داشت.

همچنین درسال گذشته متوسط حجم معاملات روزانه در بورس تهران به ۲۸ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل از آن ۲۷ درصد رشد داشت.

پارسال سطح معاملات خرد در بورس تهران مرز ۴.۲ میلیارد تومان را گذراند که این رقم، برابر با روزهای اوج سال ۸۲ بود؛ براین اساس کارشناسان بازارسرمایه معتقدند بورس از نظر معاملات خرد به روزهای اوج سال ۸۲ باز گشته است.

آمارها نشان می دهد که بازدهی بازار درسال گذشته ۱۶ درصد بود؛ ۱۴.۵ ‌درصد از این میزان، به توزیع سود نقدی شرکت‌ها اختصاص داشته و فقط ۱.۵ درصد آن به سود آوری از محل افزایش قیمت سهام مربوط می شد.

سال گذشته، سهام ۹ شرکت جدید دربورس عرضه شد. ارزش این عرضه‌ها حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که از این میزان ۴۵۳ میلیاردتومان متعلق به سهام عدالت بود و یک هزارو ۷۵۸ میلیاردتومان نیز در تالارهای مبادلات به فروش رسید.

طبق آخرین دسته‌بندی ها درحال حاضر36صنعت دربورس وجود داردکه ازاین تعداد،10 صنعت در سال گذشته سودآور و 26 صنعت زیان‌ده بوده‌اند و به غیر از شرکت‌های تابلوی چهارم، 72‌شرکت از کل 318 شرکت سودآور و 246 شرکت زیان‌ده بوده‌اند؛یعنی 10‌صنعت شامل 72 شرکت با بازدهی مثبت روبه‌رو بوده‌اند و 26 صنعت شامل 246 شرکت بازدهی منفی داشته‌اند.

اگر صنعت منسوجات را در نظر نگیریم، گروه فلزات اساسی با 5/53 درصد بازدهی بیشترین سود را طی سال گذشته برای سهامدارانش به همراه داشته‌است و گروه پیمانکاری صنعتی با 53‌درصد زیان‌ در طرف منفی قرار دارد که در این میان شرکت پیمانکاری صدرا با 53‌درصد، بیشترین زیان را در کل بورس داشته است.

آغاز سقوط

پیشنـهـاد سولانا به ایران برای مــذاکـره مستقیم با آمریکا و سپس سفر علی لاریجانی به بغداد، اعلام آمادگی کاندولیزا رایس برای گفت‌وگو با متکی در شرم‌الشیخ، مهم‌ترین رویدادهایی بود که همزمان با آغاز به‌کار سومین دوره شوراها و موضوع انتخاب شهردار تهران، فضای کشوررا معطوف به خود کرده‌بود.

بدترین روزهای بورس

دستــور بـی‌سـابقه رئـیــس جمهوری برای کاهش نرخ سود بانکی، بدون توجه به میزان تورم در کشور که بانک‌ها را مجبور به ایجاد ضوابط سنگین برای پرداخت وام، مخصوصا برای صنعتگران می‌کرد، همزمان با روزهایی بود که شاخص در پایین‌ترین مقدارش در سال گذشته بود.

شروع اوج‌گیری

همـزمان بـا آغـاز مـذاکـرات لاریجانی و خاویر سولانا، بررسی پرونده دور دوم تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت به تعویق افتاد. در این روزها شرکت‌های بزرگی وارد بورس شدندو سازمان خصوصی‌سازی شایعه حضور یک مشتری برای خرید سهام شرکت مخابرات را تایید کرد.

پایان روزهای خوش

بــورس، تابـستـان خــوب و روبه‌رشدی را گذرانده بود. روزهای خوش با آمدن ولادیمیر پوتین به تهران کامل شده‌بود که لاریجانی خبر از پیشنهاد پوتین درباره مسئله هسته‌ای داد امالاریجانی به‌طرز عجیبی کنار گذاشته‌شد. آیا رئیس‌جمهوری می‌خواست خودش این خبر خوش هسته‌ای را اعلام کند؟

دوران بازگشت

شـاخص بــورس درحــال ســقوط بود اما انتشار گزارش جمع‌بندی پژوهش‌های 16مرکز اطلاعاتی آمریکا از توقف برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ایران از سال 2003، پیش از گزارش محمد البرادعی و دور سوم تحریم‌ها فضا را به‌سوی ایران برگرداند.

بالاترین روزهای شاخص

پیــش از شروع فصل انتخـابات هشـتمین دوره مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی سال، شاخص بورس به بالاترین میزان خود در سال 1386 رسیده بود و در روزهای بعد هم خیلی افت نکرد تا سال 1386 با 53درصد سود، پایان یابد.

عیار پررنگ فلزات در تالار‌های بورس

پارسال شرایط بازار به‌گونه‌ای پیش رفت که عیار فلزات در تالارهای مبادلات سهام افزایش یافت.در طول این دوره تعداد خریداران سهام شرکت‌های فعال در صنایع فلزی از مرز 180 هزار نفر فراتر رفت تا خودروسازان بورس پس از 15سال، رقابت را در جدول سهام محبوب سرمایه‌گذاران به رقیب تازه‌نفس واگذار کنند.

تمرکز سازمان خصوصی‌سازی بر عرضه سهام شرکت‌های تولیدکننده مواد فلزی نظیر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، شرکت ملی مس و آلومینیوم ایران مهم‌ترین عامل در جلب توجه متقاضیان سرمایه‌گذاری به سوی سهام فلزات به‌حساب می‌آمد. نکته جالب توجه آن که در کنار صعود سهام فلزات، خواهرخوانده این گروه یعنی سهام شرکت‌های معدنی نیز با اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد و تعداد متقاضیان خرید سهام معدنی به مرز 100هزار نفر نزدیک شد.

نبض تالارهای سهام در دست 6 گروه پیشرو

آمارها نشان می‌دهد که در طول سال گذشته، تنوع بازار سهام بیش از پیش در معرض تهدید قرار گرفت. در این دوره، 75 درصد کل ارزش‌های موجود در تالارهای مبادلات سهام در دست 6 گروه پیشرو بازار متمرکز شد. به این ترتیب، بیش از 20 گروه صنعتی، خدماتی و مالی فعال در بازار سرمایه به حاشیه رانده شدند. در حال حاضر 40 درصد کل ارزش بازار سهام تهران در اختیار سهام شرکت‌های فلزی و معدنی قرار گرفته است. گروه خودرو نیز با وجود نزول شدید ارزش سهام آن در سال گذشته همچنان 10 درصد ارزش بازار سهام تهران را در اختیار دارد.

وضعیت در گروه سیمان و کاشی در طول سال گذشته باز هم بغرنج‌تر از قبل شد. این گروه در نیمه نخست دهه 80 خورشیدی صنعت پیشرو در بازار سهام به حساب می‌آمد و 20 درصد کل ارزش بازار سهام را در اختیار داشت اما اصرار به قیمت‌گذاری دولتی محصول سیمان، صنعت سیمان و بازار سهام آن‌را به رکودی عمیق فروبرد.

بازی با سهام کوچک

سال گذشته قیمت سهام شرکت‌های کوچک، بیشتر از شرکت‌های بزرگ افزایش یافت و سود بیشتری را نصیب سهامداران خود کرد. البته این موضوع بحث چندان تازه‌ای نیست و از زمانی که حجم مبنا در بورس تهران به کار گرفته شد، حرفه‌ای‌های بازار به سمت شرکت‌های کوچک روی آورده‌اند  زیرا  درصد سهام شرکت‌های بزرگ به قدری است که امکان بالا و پایین آوردن قیمت آنها و به‌دست‌آوردن سود به راحتی میسر نیست.

برای همین،حرفه‌ای‌های بازار به این سهام می‌گویند «سهام سنگین». آمارها نشان می‌دهد شرکت ایتالران توسط همین حرفه‌ای‌های بازار با رشد 337 درصدی مواجه شد چرا که از ابتدای سال تا انتهای سال فقط 7 نفر این سهم را داد و ستد  کردند اما همین معاملات باعث شد این شرکت به لحاظ رشد ارزش سهامش در رتبه نخست قرار بگیرد. همین شرایط در مورد شرکت‌های گروه صنعتی ملی، ناب و فیبر ایران نیز حاکم بود چرا که این شرکت‌ها نیز با وجود تعداد خریداران اندک، در رده 10 شرکت پرسود بورس در سال 86 قرار گرفتند.

سهام جدید، استقبال جدید

در بیشتر بورس‌های دنیا معمولا وقتی سهام جدیدی وارد بازار می‌شود، سهامداران از سهام آن شرکت استقبال می‌کنند و همین استقبال باعث می‌شود که ارزش سهام آن شرکت رشد کند. بورس تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از سهامداران در تلاشند تا وقتی سهام جدیدی وارد گود رقابت در باشگاه بورس می‌شود سهام آن‌را بخرند، به همین دلیل، چندین روز قبل از عرضه دستورهای خرید خود را روی میز کارگزاران می‌گذارند.

سال گذشته از این لحاظ برای سهامداران یک سال رؤیایی بود و به قول اهالی بازار، کیف سهامداران از ورود سهام جدید کوک بود چراکه پارسال سهام شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، فولاد خوزستان و چندین شرکت دیگر وارد بورس شد که از میان آنها، 2 شرکت فولاد مبارکه و ملی صنایع مس به پرطرفدارترین سهام بازار تبدیل شدند. آمارها نیز گویای همین موضوع است. این 2 شرکت در حال حاضر به‌لحاظ ارزش، بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس نیز هستند.

کد خبر 50233

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز