شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

محمدهیراد حاتمی: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری که در دور دوم سفر‌های استانی خود هفته گذشته به همدان سفر کرده بود بار دیگر و در حضور طلاب، علما و روحانیون این استان پرونده مربوط به نرخ سود بانکی را باز کرد.

احمدی‌نژاد در این دیدار برای چندمین بار در طول دوره ریاست‌جمهوری خود نظام سرمایه‌داری را به شدت مورد انتقاد قرار داد و اصلاح اقتصادی به وسیله نظام سرمایه‌داری را نظامی در حال اضمحلال دانست که به پایان تاریخ رسیده است.

رئیس‌جمهوری در رابطه با نرخ سود بانکی نیز دامنه انتقادات خود را نسبت به گذشته نرخ سود بانکی گسترش داد و گفت: نرخ سود سابق بانکی اشکال شرعی دارد و باید عقود اسلامی به‌طور کامل عملیاتی شود و در چنین صورتی است که اقتصاد شکوفایی به وجود خواهد آمد و کشور به پیشرفت کامل خواهد رسید.

اظهارات رئیس‌جمهوری در رابطه با نرخ سود بانکی در حالی مطرح می‌شود که طهماسب مظاهری، رئیس‌کل بانک مرکزی پیش از آغاز سال 87 این وعده را داده بود که نرخ سود بانکی را در روز‌های پایانی سال به اطلاع عموم برسانند.

وعده رئیس‌ کل بانک مرکزی نه تنها در روز‌ها پایانی سال تحقق نیافت بلکه با گذشت یک ماه و چند روز از گذشت سال 87 هنوز نیز نرخ سود بانکی برای سال 87 اعلام نشده است.

در این میان بانک مرکزی برای کارشناسی تعیین نرخ سود بانکی با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ تورم، به نوعی در بلاتکلیفی به سر می‌برد چرا که رئیس‌جمهوری همچنان بر عقیده خود درخصوص کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی استوار است. از طرف دیگر با توجه به حذف شورای پول و اعتبار توسط رئیس‌جمهوری قطعا نظر رئیس‌جمهور بر نرخ سود بانکی اثر ویژه‌ای خواهد داشت. 

بحث پیرامون کاهش نرخ سود بانکی در حالی صورت می‌گیرد که صبح امروز طهماسب مظاهری آن را شایعه‌ای بیش ندانسته است. رئیس‌کل بانک مرکزی وی در پاسخ به این سؤال برنا که منابع آگاه از بررسی تعیین نرخ سود بانکی بین 10، 12 و 14 درصد در کمیسیون اقتصادی خبر داده‌اند، اظهار داشت: منبع آگاه یعنی شایعه؛ ضمن اینکه فعلا تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است و همه چیز در مرحله کارشناسی قراردارد.

 رئیس کل بانک مرکزی درخصوص کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: تا زمانی که نرخ سود بانکی از سوی دولت نهایی نشود، هیچ اظهارنظری نمی‌کنم. اجازه بدهید ابتدا به جمع‌بندی برسیم سپس در مورد ابعاد این مسئله مفصل صحبت می‌کنم.

به گفته مظاهری جلسات تعیین نرخ سود بانکی همچنان در کمیسیون اقتصادی دولت به‌طور مرتب برگزار می‌شود.

در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان و مدیر سازمان برنامه و بودجه در سال‌های اول انقلاب و جنگ و معاون سازمان برنامه و بودجه در سال‌های بازسازی به خبرنگار همشهری گفت: کاهش نرخ سود بانکی به 10 درصد که به تازگی از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شده است در حال حاضر به صلاح کشور نیست.

طبیبیان افزود: کاهش نرخ سود بانکی در شرایط کنونی ضربه بزرگی به اقتصاد کشور خواهد زد و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می‌کند. در همین حال یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی باید به مسئله نرخ تورم در جامعه توجه کرد چرا که قطعا نرخ تورم و نرخ سود اثر متقابلی بر یکدیگر دارند و نمی‌توان بدون توجه به نرخ تورم، نرخ سود بانکی را کاهش داد.

آل اسحاق با اعتقاد به اینکه تعادل اقتصادی در جامعه باید هدف قرار بگیرد گفت: قطعا نرخ سود پایین به نفع بخش تولید خواهد بود اما مشروط بر اینکه عوامل اقتصادی هم با این نرخ سود هماهنگی داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران که به‌دلیل سفر در جریان صحبت‌های اخیر احمدی‌نژاد مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی قرار نداشت، ادامه داد: جدا از صحبت‌های رئیس‌جمهوری آنچه در رابطه با نرخ سود بانکی اهمیت دارد این است که نرخ سود، نرخ تورم و تعادل اقتصادی 3 ضلع یک مثلث را تشکیل می‌دهند که باید همزمان به آن توجه کرد.

باید تعادل اقتصادی محور قرار گیرد چرا که اگر هدف اصلی تعادل اقتصادی و چگونگی تعاملات اقتصادی قرار گیرد می‌توان در رابطه با تورم و سود بانکی ایده‌های مناسبی را مطرح کرد. جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی گفت: کاهش نرخ سود بانکی در طول دو سال گذشته تاثیر منفی داشته است. متأسفانه مجلس هفتم نیز به‌عنوان ماشین تایید سیاست‌های غلط اقتصادی دولت عمل کرده است.

وی افزود: اگر مجلس هشتم نیز بخواهد در این مورد همانند مجلس هفتم عمل کند مشخص نخواهد بود که سیاست‌های غلط اقتصادی دولت نهم چه زمانی متوقف خواهد شد. وی با اعتقاد به اینکه نتیجه کاهش نرخ سود بانکی در سال‌های گذشته افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است، گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی نیز این موضوع را تایید کرده است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی جهش بالایی را نشان می‌دهد.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی ادامه داد: از لحاظ علمی نمی‌توان نرخ سود بانکی را کاهش داد و به ‌دلیل تصمیم‌گیری‌های افراد غیرآگاه به اقتصاد و رئیس‌جمهوری شاهد افزایش نرخ تورم بوده‌ایم.

 پژویان در بخش دیگری از صحبت هایش در رابطه با به صفر رساندن سود بانکی بیان کرد: به صفر رساندن سود بانکی یک شوخی است اما چون رئیس‌جمهوری در فعالیت‌های اقتصادی‌اش دستوری عمل کرده است بعید نیست که چنین اتفاقی نیز بیفتند. وی افزود: در این حالت تمامی مردم متقاضی دریافت وام از بانک‌ها خواهند بود و روابط فامیلی جای ضابطه را در اعطای وام خواهد گرفت.

کد خبر 49974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز