مدیرعامل خانه تئاتر نسبت به نادیده گرفتن مشاغل هنری در لیست مشاغل اعلام شده از سوی دولت که درگیر تعطیلی‌های ویروس کرونا شده‌اند و همچنین کسر مالیات بر ارزش افزوده از تئاتر، انتقاد کرد.

گیل آبادی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر درباره جای نگرفتن مشاغل هنری در میان فهرست مشاغل پرریسک و متضرر شده به دلیل تعطیلی‌های پیش آمده برای جلوگیری از ویروس کرونا گفت: وقتی لیست منتشر شده از سوی دولت درباره مشاغل تعطیل شده در دوران کرونا را بدون قید مشاغل بخش فرهنگ و هنر که جزو اولین بخش‌هایی بود که تعطیلی کرونا را متحمل شد و به قطع جزو آخرین بخش‌هایی هم خواهد بود که در فضای آشکار فعالیتش را آغاز خواهد کرد، دیدم، از این وقاحت مسئولان دولتی تعجب کردم!

وی افزود: حتی در جنگ جهانی دوم که کشورهای درگیر جنگ نظیر آلمان و انگلستان در بدترین شرایط، بودجه فرهنگی خود را کاهش نداده‌اند. متأسفم امروز چنین فرایندی را شاهدیم. اینکه تعریف مشخصی به لحاظ شغلی در یک فرآیند فرهنگی و هنری نداریم و در شرایط مشکل و گرفتاری جامعه تکلیف مشاغل مختلف هنری، حقوق ایام بیکاری و حقوق از کار افتادگی مشخص نیست، بیمه تأمین اجتماعی شان در نازل‌ترین سطح مشخص و مقرر شده است، مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده آن‌ها کسر می‌شود؛ این‌ها از جمله شئون بی‌توجهی به فرهنگ و هنر در جامعه ما است.

گیل آبادی معتقد است همه فشارها به سویی است که پویایی لازم را در زمینه فرهنگ و هنر نداشته باشیم و این روند به خاطر ترس مسئولان از انتقاد و جستجوگری و کنش‌گری در حوزه معرفت است. وی درباره کسر مالیات بر ارزش افزوده از فعالیت‌ها و اجراهای تئاتری، تصریح کرد: از تفکر و هوا که نمی‌توان مالیات بر ارزش افزوده گرفت! هنرمندان در حوزه معرفتی خود فکر کرده و آن را تبدیل به عمل می‌کنند، برای توسعه فکری جامعه خودشان مبارزه و جستجوگری می‌کنند؛ این کنش‌گری در هیچ کجای دنیا شامل مالیات بر فرآیند و مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.

این مدیر عرصه تئاتر ادامه داد: اگر دقت لازم وجود داشته باشد غاطبه هنرمندان با توجه به بررسی‌های انجام شده زیر ۲۷ میلیون تومان در سال درآمد دارند و این یعنی اینکه مالیات به آنها تعلق نمی‌گیرد.
جامعه را نمی‌توان با اقتصاد نجات داد

مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به اینکه اهل مسئولیت اقتصادی با عواقب این نوع نگاه ماتریالیستی که در فضای کشور ما باب شده آشنا نیستند و نمی‌دانند به لحاظ فرهنگی چه بلایی بر سر جامعه می‌آورد، ادامه داد: این نوع نگاه، فرهنگ ما را به سوی نابودی حرکت می‌دهد و بدون شک کسی که مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌های مستقیم را بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری غالب می‌کند با تبعات فرهنگی آن آشنا نیست.

وی اظهار کرد: البته عقلایی در کشور وجود دارند که بتوانند تبعات این موضوع را بررسی کنند اما این عقلا بسیار نحیف هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که باید حامی حقوق هنرمندان باشد نحیف تر از قدرت‌های اقتصادی در کشور هستند. اگر روزی شاهد باشیم که مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده بر فکر، معرفت و اندیشه وضع شود یعنی زندانی برای جامعه ساخته‌ایم و لطمه جدی آن را مانند سیاست زدگی ایجاد شده در جامعه، خواهیم دید.

کد خبر 499294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha