وحیدرضا نعیمی: رهبران ۳۷۰ میلیون مردم بومی جهان از سازمان ملل خواسته‌اند تا خواسته‌های آنان را در گفت‌وگوهای آتی درباره تغییرات اقلیمی بگنجاند.

به گزارش‌ای پی اس، رئیس مجمع دائمی سازمان ملل در زمینه مسائل بومیان گفت: تغییرات اقلیمی و راه‌حل‌های آن برای مردم بومی مهم است. ویکتوریا تولی‌کورپوز افزود: بومیان کمترین تأثیر را بر بوم‌زیست کره زمین دارند اما بیشترین آثار تغییرات اقلیمی مانند از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تولید سوخت‌ از محصولات کشاورزی نصیب آنان می‌شود. 

این مجمع دائمی که متشکل از ۱۶ نماینده است – ۸ نماینده به انتخاب دولت‌ها و ۸ نماینده از جانب بومیان – هفتمین نشست سالانه خود را در مقر سازمان ملل در نیویورک تشکیل داده است. بیش از ۳۳۰۰ نفر از کشورهای مختلف در این نشست شرکت کرده‌اند.

با وجود اینکه این مجمع نماینده بیش از ۵۰۰ گروه بومی در سراسر جهان است، نمی‌تواند قانونگذاری کند و صرفاً به شورای اقتصادی و اجتماعی (اکوساک) مشورت می‌دهد. در شهریور ماه پارسال، مجمع عمومی قطعنامه‌ای تاریخی تصویب کرد که حق مردمان بومی را نسبت به زمین و منابع طبیعی خود به رسمیت شناخت اما اعلامیه جهانی حقوق مردمان بومی از نظر قانونی الزام‌آور نیست.

رهبران بومیان می‌خواهند دولت‌ها و شرکت‌ها این اعلامیه را در سیاستگذاری‌های ملی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و نیز زیست‌محیطی خود بگنجانند تا بومیان بتوانند با شیوه‌ای معنادار در فرآیند توسعه شرکت کنند. 

تولی‌کورپوز خاطرنشان کرد: بومیان تأثیر تغییرات اقلیمی را پیش از دیگران احساس کرده‌اند. آنان به آوارگان زیست‌محیطی تبدیل شده‌اند، زیرا کشورهای کوچک جزیره‌ای با بالا آمدن سطح آب دریا تدریجاً زیر آب می‌روند، به‌خصوص در اقیانوس آرام. رهبران بومی می‌گویند در کشورهایی مانند اندونزی و برزیل بخش وسیعی از زمین‌های آنان زیرکشت محصولات کشاورزی با هدف تولید سوخت زیستی رفته است.

نمایندگان بومیان خواستار آن هستند که اعلامیه جهانی حقوق مردمان بومی در قوانین ملی کشورها در نظر گرفته شود. آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزیلند که از کشورهایی هستند که تعداد زیادی مردم بومی دارند، از رأی دادن به این اعلامیه خودداری کردند اما استرالیا و کانادا اخیرا تمایل خود را برای امضای اعلامیه نشان داده‌اند.

در عوض کشورهایی مانند اکوادور و بولیوی که جمعیت بومی زیادی دارند، تصریح کرده‌اند آماده هستند مفاد اعلامیه را در قوانین خود بگنجانند.

کد خبر 49838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز