چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

دکتر علی عباسپور تهرانی*: دانشگاه پیام نور هدف خود را دسترسی به آموزش عالی برای همه، همه وقت و همه جا قرار داده است به‌گونه‌ای که این دانشگاه زمینه اشتغال توأم با تحصیل، تحصیل در دو رشته و همزمانی سربازی با تحصیل را فراهم کرده است.

این که در این دانشگاه وابستگی بین مقطع تحصیلی قبلی و مقطع تحصیلی بعدی الزامی نیست و نیز پایین بودن شهریه این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های شهریه‌ای که نزدیک به یک‌سوم تا یک‌پنجم اخذ می‌کند، باعث شده تا با آن که در دو سال گذشته روند تقاضا برای ورود به دانشگاه‌های غیرانتفاعی دولتی و غیردولتی کاهش پیدا کرده، روند تقاضا برای ورود به دانشگاه پیام نور افزایش داشته باشد؛ به‌طوری که دانشگاه آزاد اسلامی طی 25 سال حدود یک میلیون نفر دانشجو را تحت پوشش خود قرار داده است و این در حالی است که ظرفیت دانشگاه پیام نور در دو سال گذشته از 360 هزار دانشجو به یک میلیون رسیده است.

این افزایش جمعیت در حالی است که بدون افزایش کیفیت این دانشگاه، علاوه بر گسترش دوره‌های کارشناسی اقدام به توسعه تحصیلات تکمیلی نیز شده است و باعث شده، ارائه پایان‌نامه‌های دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه زیر سؤال برود.

 همین امر باعث نگرانی و انتقاد کمیسیون آموزش مجلس، وزارت علوم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی شده است، هرچند این انتقاد به معنی مخالفت با افزایش ظرفیت دانشجو در دانشگاه‌ها نیست، بلکه اعتقاد آنها بر این اساس است که کیفیت باید همراه با کمیت باشد و با روند رو به رشد پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های پیام نور صورت گیرد، در غیراین صورت برای دانشگاهی که از امکانات کافی برخوردار نیست، خطرناک است.

در کنکور سراسری سال 86 حدود 57 درصد پذیرش به دانشگاه پیام نور مربوط می‌شد که این تعداد دانشجویان فراگیر را شامل نمی‌شد. اگر به این تعداد، دانشجویان فراگیر را نیز اضافه کنیم، آمار ظرفیت این دانشگاه بیش از درصدی خواهد شد که برای آن تدبیر شده است و این نگران‌کننده خواهد بود.

با توجه به بخشنامه‌ای مبنی بر اینکه دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش باید فضاهای خالی خود را به این دانشگاه اختصاص دهند، باید توجه داشت که بسیاری از این فضاهای خالی قابلیت آموزشی ندارند و برای دانشگاه مناسب نیستند و نه و تنها مشکلات این دانشگاه را حل نمی‌کنند بلکه بر مشکلات دستگاه‌هایی همچون آموزش پروش نیز می‌افزایند.

همچنین دانشگاه پیام‌نور اگر به دانشگاه غیرحضوری و مجازی نیز تبدیل شود، نیاز به امکانات و تجهیزات بسیاری دارد. سیستم آموزش و پروش که خود دچار مشکل است نمی‌تواند مشکلات دانشگاه پیام نور را برطرف کند.

 در حال حاضر بسیاری از مدارس دوشیفته هستند و اختصاص فضاهای این وزارتخانه به دانشگاه پیام نور فشار مضاعفی را به آنان وارد کرده است و نباید فراموش کرد که آموزش و پرورش در مقایسه با آموزش عالی دارای اهمیت بیشتری است و تربیت نسل جوان در گرو تربیت کودکان و نوجوانان است و درصورت داشتن آموزش و پرورشی پویا می‌توان آموزش عالی مطلوبی را نیز انتظار داشت.همچنین درباره‌ تعیین نشدن رئیس جدید این دانشگاه باید گفت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  به تشریح مسائل دانشگاه پیام نور پرداخته و بر تعیین رئیس جدید این دانشگاه تاکید کردند و این درحالی است که این دانشگاه پس از تعیین علی احمدی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش، بیش از یک ماه است که مسئول ندارد.

در پایان باید بگویم از نظر ما وضعیت فعلی دانشگاه پیام نور با گستردگی و شرایطی که دارد قابل‌قبول نیست، بنابراین ضعف نداشتن رئیس نیز این مشکلات را تشدید می‌کند که امیدواریم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به معرفی رئیس جدید دانشگاه پیام نور اقدام کند.

* رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

کد خبر 49702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز