سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه محیط زیست: پیش‌بینی می‌شود زیستگاه‌های طبیعی استان اصفهان امسال تابستانی بسیار بحرانی وخشک را تجربه کنند؛ حتی بحرانی‌تر از تابستان‌های خشک نیمه دهه 70.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان ضمن ابراز نگرانی از خشکسالی پیش رو، به خبرنگار ما گفت: مشکل کم آبی به گونه‌ای است که حتی با صرفه جویی‌های پیش‌بینی شده از جمله جلوگیری ازکشت برنج و کشت تابستانی و پرداخت خسارت به کشاورزان ونیز تمهیدات بازدارنده و اجرایی برای صرفه جویی صنایع آب‌بر، باز هم اگر در پاییز بارندگی به حد قابل توجهی نباشد، ناگزیر به جیره‌بندی آب شرب در اصفهان خواهیم بود.

احمد رضا لاهیجان‌زاده برای آنکه وضعیت بحرانی آب در استان متبوع خود را نشان دهد، افزود: ظرفیت سد تامین‌کننده آب مصرفی اصفهان یک میلیارد و100 میلیون متر مکعب است، سال گذشته درهمین زمان ذخیره این سد 900 میلیون مترمکعب بود اما امسال این میزان حدود 700میلیون متر مکعب است.

وی درخصوص تالاب گاوخونی تصریح کرد: سال گذشته که سال پرآبی بود تنها ازطریق سیلاب‌ها حدود 16 میلیون متر مکعب آب وارد تالاب شد اما امسال با توجه به خشکسالی نمی‌توان حتی انتظار ورود سیلاب به این زیستبوم در معرض خطر را داشت.

لاهیجان‌زاده خاطرنشان ساخت: هر چند که باید حق آبه زیست محیطی گاوخونی از طریق زاینده رود تامین شود اما صنایع بین راه و به ویژه بند معروف به بند «شانزده ده» که در 15‌کیلومتری تالاب واقع شده عملا مانع ورود حق آبه به این تالاب می‌شود؛ چرا که دراین منطقه تمام آبی که به انتهای زاینده رود می‌رسد از طریق همین بند منحرف و صرف کشاورزی می‌شود و در واقع آنچه سهم گاوخونی می‌شود زه آب‌های کشاورزی همین آبادی‌ها و پساب‌های صنعتی است.

براساس آنچه مدیرکل محیط زیست اصفهان می‌گوید، امسال سال نگران کننده‌ای برای اصفهان به ویژه تالاب گاوخونی است مگر آنکه بارندگی‌های غیرمنتظره این پیش‌بینی تلخ را تغییر دهد.

کد خبر 49634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز