سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخاب رئیس‌‌جمهور لبنان برای مرتبه هجدهم به تأخیر افتاد.

جلسه‌ پارلمان لبنان سه‌شنبه (3 اردیبهشت) بنا به درخواست رییس پارلمان برای انتخاب رییس‌جمهور جدید این کشور برگزار شد باز هم نتوانست به نتیجه برسد.

انتخاب رییس‌ جمهور لبنان به یک معضل بزرگ برای این کشور تبدیل شده است و طرف‌های درگیر نمی‌توانند به نتیجه قطعی برای انتخاب رییس جمهور برسند.

گروه‌های سیاسی در لبنان در میانه‌های سال شمسی گذشته در خصوص انتخاب میشل سلیمان به جای امیل لحود به توافق رسیدند اما اختلاف نظر در خصوص اختیارات رییس‌جمهور و نیز اعضای کابینه وی منجر به آن شده است که تا کنون نشست نمایندگان مجلس لبنان برای انتخاب رییس‌جمهور یا تشکیل نشود و یا در جلسات مذکور به نتیجه قطعی نرسند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، با گذشت چندین ماه از پایان دوران ریاست جمهوری امیل لحود رئیس‌جمهور کنار رفته‌ لبنان، جلسه‌ پارلمان این کشور برای انتخاب رییس جمهور جدید به دلیل عدم توافق سیاسی بین احزاب لبنانی برای هجدهمین بار به تعویق افتاد.

اما نبیه بری رییس پارلمان لبنان، امروز ابتدا بدون اعلام تعویق در جلسه‌ی پارلمان، نشست را برگزار کرد که تعدادی از نمایندگان حزب المستقبل به رهبری سعد حریری و نمایندگان حزب ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان در این نشست حضور یافتند.

این جلسه در حالی برگزار شد که نمایندگان جناح اکثریت پارلمان تاکید کردند، برای انتخاب رییس جمهور جدید و پر کردن پست خالی ریاست جمهوری در این جلسه حضور می‌یابند.

نبیه بری نیز بر خلاف دفعات قبل بدون اعلام تعویق در جلسه‌ برگزاری نشست پارلمان از احزاب معارض ازجمله جبهه‌های آزادیبخش و توسعه و حزب مقاومت خواست تا در این جلسه حضور یابند.

این در حالی است که گروه‌های معارض از جمله حزب‌الله لبنان اعلام کرده بودند که تا زمانی که یک توافق‌نامه‌ سیاسی آشکار ایجاد نشود و تضمینی برای اجرای این توافق‌نامه داده نشود، از حضور در جلسه‌ پارلمان خودداری خواهند کرد.

بر اساس قانون اساسی لبنان، انتخاب رییس جمهور این کشور مستلزم حضور دو سوم نمایندگان در جلسه پارلمان است.

جلسه‌ امروز در میان تدابیر امنیتی شدید در اطراف پارلمان و با حضور گسترده‌ی نیروهای امنیتی برگزار شد.

خبرگزاری لبنان نیز گزارش داد که بری در دفترش در ساختمان پارلمان با جنبلاط و تعدادی از نمایندگان احزاب معارض و حزب حاکم دیدار کرد. بر اساس این گزارش، حدود 66 نماینده در پارلمان حضور یافتند. به این ترتیب روشن شدن تکلیف پست خالی ریاست جمهوری لبنان به اواسط ماه مه موکول شد.

از سوی دیگر، شبکه‌ تلویزیونی الجزیره اعلام کرد: رییس پارلمان لبنان با تعیین زمان دقیق جلسه‌ بعدی تا پیش از انجام مذکرات بین احزاب داخلی مخالفت کرده‌است.

کد خبر 49595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز