سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

علی‌اصغرمحمدی: در حالی که وزیر آموزش و پرورش به دنبال تغییرات ساختاری گسترده در وزارت آموزش و پرورش است، کارشناسان معتقدند مشکلات این وزارتخانه ارتباط زیادی با ساختار آن ندارد.

کارشناسان بر این نکته پا فشاری می‌کنند چون تاثیراتی که آموزش و پرورش از خود بر‌جای می‌گذارد، تاثیراتی عمیق  بر لایه‌های زیرین جامعه است و تغییر ساختار ‌باید با دقت فوق‌العاده‌ای انجام پذیرد.

آموزش و پرورش یک سیستم پیچیده و تو در توست که آثار  تغییرات در آن دیرتر به‌منصه ظهور و بروز می‌رسد.

اگر چه بعد از انقلاب اسلامی توسعه کمی نظام آموزش کشور تحول بسیار زیادی داشته است، ولی این تحول در کیفیت آن طوری که می‌بایست برنامه‌ریزی می‌شده انجام نگرفته است.

آخرین تغییرات ساختاری وزارت آموزش و پرورش مربوط به خرداد ۸۲ است که در دوره وزارت مرتضی حاجی و با تایید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت انجام شد.

وزیر جدید، اصلاحات جدید

علیرضا علی احمدی از زمانی که به جای فرشیدی بر مسند وزارت آموزش و پرورش تکیه زد بارها از لزوم ایجاد تغییر ساختاری در این وزارتخانه سخن گفت. وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: در حال تجدید طراحی ساختار سازمانی وزارت آموزش و پرورش هستیم و امید است که به زودی با مسئولان در این باره به توافق برسیم. 

ساختار سازمانی جدید آموزش و پرورش و آخرین تغییرات اعمالی بر تشکیلات ساختاری این وزارتخانه، هم اکنون منتظر تایید معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و تصویب نهایی است.

یک استاد دانشگاه در این باره گفت: قبل از اینکه تغییرات ساختار آموزشی مورد توجه قرار گیرد، ما نیازمند یک نگرش نو هستیم. ما در نظام آموزشی نیازمند یک دکترین بومی هستیم که این دکترین اکنون دیده نمی‌شود.

وی معتقد است: مسایل آموزشی، کاری آیین‌نامه‌ای و بخشنامه‌ای، آمرانه و دستوری از بالا به پایین نیست. مسئله آموزش مسئله‌ای داوطلبانه با انتخاب و مشارکت افراد است. پس باید هر نوع تغییر با دقت و درایت خاصی انجام شود.

یک کارشناس آموزشی نیز گفت: به جرات می‌توان گفت که در تمام دوره‌ها و دولت‌ها آموزش و پرورش و تغییرات در آن همیشه موضوع بحث و جدل بوده است.

به گفته وی، برنامه‌های درسی، آموزش‌های ضمن خدمت معلمان و سایر مواردی که در ارتباط با به روز کردن محتوای نظام آموزش و پرورش است از نظرها دور مانده است.

او اعتقاد دارد وزارت آموزش و پرورش از موضوع اصلی که همانا تعلیم و  تربیت آینده سازان این مرز و بوم است غافل شده است و توجهی به جریان امور در سطح مدارس نمی‌شود.
یک کارشناس آموزش و پرورش با اشتباه خواندن تغییرات گسترده در آموزش و پرورش بر این نکته تاکید دارد که «مشکلات آموزش و پرورش، مشکلات ساختاری نیست.»

وی اظهار داشت: اکنون همه امور در وزارت آموزش و پرورش تحت‌الشعاع تغییر ساختار متوقف شده است یا به کندی پیش می‌رود.

زیرا علی احمدی از زمان تصدی بر کرسی وزارت، بدون توجه به نیازهای اصلی آموزش و پرورش و بدون درنگ شروع به تغییر ساختار کرده است.

به گفته این کارشناس، «وزیر آموزش و پرورش نگاه آموزشی ندارد.»

وی معتقد است هر تغییر ساختاری باید همراه پژوهش باشد و قبل از تغییر ساختار، امکان سنجی و عملکردها بررسی می‌شود.

وی این سئوال را مطرح کرد: براساس چه پژوهشی تغییرات صورت می‌گیرد، آیا معاونت‌های جدید می‌توانند به همه اموری که به آنها واگذار می‌شود رسیدگی کنند. کار برخی از دفاتر هیچ سنخیتی با‌هم ندارند.

برای مثال کارهای دفاتر همکاری‌های علمی بین‌المللی، مدارس خارج از کشور، روابط عمومی و امور رسانه‌ای، هیچ سنخیتی با هم  ندارند. برخی از اینها کار اجرایی است تا ستادی.

وی افزود: علی احمدی در مدت کوتاه حضورش در آموزش و پرورش چه شناختی از این وزارتخانه پیدا کرده است که دست به چنین تغییرات گسترده ای زده است. 

تغییر معاونان وزارت آموزش و پرورش

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش در باره ادامه عزل و نصب‌ها در معاونان  وزارت آموزش و پرورش گفت: همه چیز در این دنیا محتمل است که تغییر معاونان وزیر هم از جمله آنها است. حجت‌الاسلام بهرام محمدیان، با بیان اینکه اصلاح ساختار در وزارت آموزش و پرورش توسط علی احمدی در دست بررسی است، افزود: بعضی از عناوین در این وزارتخانه تغییر پیدا می‌کند و برخی از سازمان‌ها و معاونت‌ها مانند معاونت نظری و مهارتی و عمومی در هم ادغام می‌شوند.

ادغام ۲ معاونت آموزشی

معاونت‌های آموزش و پرورش عمومی و آموزش و پرورش نظری و مهارتی که خرداد ۸۲ و در زمان وزارت مرتضی حاجی جدا شد در طرح تغییر ساختار علی احمدی مجددا ادغام می‌شوند.

معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی دلایل این ادغام را ایجاد ساختار روان برای انجام امور اداری و ساماندهی ماموریت‌ها دانست و گفت: نظر من له یا علیه این موضوع نیست.

آنچه می‌توان گفت اینکه ایجاد تغییرات مد‌نظر علی احمدی در وزارت آموزش و پرورش به معنای ایجاد تحول بنیادین در این وزارتخانه نیست.

تغییر دبیر شورای عالی

در تازه‌ترین تغییرات وزارت آموزش و پرورش دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تغییر کرد.
بر اساس آخرین تصمیمات وزارتی بهرام محمدیان دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منصوب می‌شود.

همچنین مقرر شده است که مهدی نویدادهم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شود. مهدی نویدادهم در گذشته نیز دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بود.

براساس حکم وزیر آموزش و پرورش، کاظمی وزیر سابق رفاه نیز به‌عنوان مشاور وزیر آموزش و پرورش انتخاب شده است.

کد خبر 48867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز