اجرای نیمه کاره یک طرح شهری در خیابان کرمان که باعث شده خانه ها اغلب یک در میان تملک و تخریب شوند، شرایط مساعدی برای انبار کردن زباله توسط سودجویان در این فضاها شده است.

زباله گرد

 همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: شکل و نمای خیابان کرمان به دلیل اجرای طرح نیمه کاره این روزها به قدری نازیبا شده که قدم زدن در آن، حس ناخوشایندی را به آدم منتقل می کند. نمای دودگرفته و فرسوده خیابان با خانه هایی که یکی در میان تخریب شده، چهره عبوس و آشفته فردی را در ذهن تداعی می کند که دندان های کرم خورده و سیاهش توی ذوق می زند. بدتر از آن تل هایی از زباله است که گله به گله در لابه لای ساختمان هایی که به بهانه تعریض تخریب و شکل دندانه ای به خود گرفته اند، دیده می شود. روبروی گاراژ اتحاد، شکل دندانه ای خیابان بیشتر خود را نشان می دهد. پشت مغازه خرازی، خانه ها یکی در میان خراب شده و فضای دنجی برای افراد فرصت طلب درست شده است. کوهی از زباله به چشم می خورد. گونی هایی که روی هم چیده شده و منتظرند تا بار وانت شوند. چند نوجوان از بین زباله ها وسایل کارآمد و غیرکارآمد را جدا می کنند. آن هم بی دستکش و رعایت اصول بهداشتی.  

  • از سر ناچاری به این کار روی آورده ام

در بین نوجوان ها «عماد» از همه بزرگتر است و ۱۷سالی دارد و در واقع ارشدشان محسوب می شود. او گونی ها را پس از پر شدن وزن می کند و براساس آن حق الزحمه رفقایش را می دهد. یکی از بچه ها می گوید: «دستمزدم کم است. ما از صبح لای آشغال ها می گردیم. به هوشنگ بگو دستمزد ما را بیشتر کند.»
عماد سری تکان می دهد، خودش هم حقوق بگیر هوشنگ است. می گوید: «غروب که آمد گونی ها را ببرد به او می گویم.»
عماد خیلی دوست ندارد حرف بزند. به زحمت چند کلمه ای می گوید: «از سر ناچاری به این شغل رو آورده ام. هر جا برای کار می رفتم اول سابقه می خواستند. سرمایه ای هم نداشتم که با آن کسب و کاری راه بیاندازم. تا این که با هوشنگ آشنا شدم. از جمع آوری زباله درآمد خوبی هم عایدم می شود.» 
عماد تنها کسی نیست که زباله های محله را جمع کرده و در خیابان کرمان انبار می کند. در گوشه و کنار خیابان کرمان و کنج ویرانه هایی که برای تعریض شکل گرفته اند گونی های زباله زیاد دیده می شود.

  • کرونا دور سر زباله گردها می چرخد

با توجه به بیماری کرونا که این روزها سلامت افراد جامعه را تهدید می کند، زباله گردها بیش از دیگر اقشار جامعه در معرض خطر هستند. آن ها نه دستکشی به دست دارند و نه ماسکی به صورت. درباره بیماری بی اطلاع نیستند اما خیلی هم اهمیتی به این موضوع نمی دهند.
دبیر محله دلگشا از وضعیت موجود اظهار نارضایتی می کند و می گوید: «باتوجه به وجود بیمارستان مردم در این خیابان، وجود زباله گردها تاثیر منفی در اذهان دارد. نبش مسجد امیرالمومنین(ع) خانه متروکه ای  وجود دارد که زباله ها را در این خانه جمع آوری می کنند. این خانه دارای مالک است که چند سال پیش از این محله نقل مکان کرده است. مسئولان بهداشت یا شهرداری باید فکری برای رفع این موضوع کنند.»               

کد خبر 487269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha