مصوبه «شهر دوستدار کودک» سال ۱۳۸۸ به تصویب رسیده و روند اجرایی آن طبق آیین نامه اجرایی و مصوبه شهر دوستدار کودک ازسال ۹۴ آغاز شده است. با گذشت سال‌ها، شهرداری منطقه ۷ نخستین میزبان شهر دوستدار کودک شده است و به زودی این منطقه برای تحقق به بخشیدن به رویاهای شهروندان کوچک مهیا می‌شود.

شهر دوستدار کودک

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: با تغییر رویکردها در مدیریت شهری و توجه اعضای شورای اسلامی ‌شهر تهران به موضوع «تهران؛ شهری برای همه»، نگاه به موضوع حقوق کودک در شهر و احیای طرح شهر دوستدار کودک در دستورکار قرار گرفت. «الهام فخاری» عضو شورای اسلامی شهر تهران شاید اولین کسی بود که به طور جدی از اجرایی شدن این طرح حمایت کرد. او لازمه اجرای شهر دوستدار کودک را در خروج شهر از چارچوب بزرگسالان عنوان کرد و گفت: «برای تبدیل تهران به شهر دوستدار کودک باید با نگاه کودکانه به مسائل شهری توجه شود و با استفاده از نظرات کودکان گروه های سنی مختلف شهر اداره و نیاز کودکان تامین شود.» 
به گفته او یکی از الزامات اساسی این است که باید در مسیر اجتماعی‌تر کردن شهر حرکت کنیم و یکی از محورهای اصلی در این مسیر برگرداندن تجربه بازی به شهر برای کودکان و بزرگسالان است.

مجتبی دانشور


«مجتبی دانشور» مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران که متولی اجرای طرح شهر دوستدار کودک در تهران است، با اشاره به اهمیت اجرای طرح شهر دوستدار کودک به نیاز کودکان اشاره کرد و گفت: « کودک در شهر ۲ حق اساسی دارد. یکی حق و حقوق در فضای کالبدی و فیزیکی شهر و دوم در حوزه فرهنگی و هنری که باید به هر دو نیاز توجه خاص و ویژه ای شود.»
به گفته او به دلیل گستردگی جغرافیایی و تراکم جمعیت امکان اجرای طرح شهر دوستدار کودک به طور همزمان در همه مناطق پایتخت وجود ندارد: « برای اجرای بهتر این طرح مناطق به طور آزمایشی انتخاب می شوند و در گذر زمان به سایر مناطق تسری می یابد.»
دانشور به برنامه های پیش بینی شده در طرح شهر دوستدار کودک اشاره کرد و گفت: « در راستای اجرای این طرح، نیاز کودکان شناسایی می‌شود و متولیان تلاش می کنند با استفاده از ظرفیت های مناطق آنها را تامین کنند، به طور مثال ایجاد فضاهای بازی در بوستان ها که با نظرات خود بچه ها انجام می شود. به طور کلی قرار است تهران به شهری تبدیل شود که کودکان در امنیت و آرامش بتوانند در آن زندگی و از امکانات موجود بهره‌مند شوند.»

سمیه حاجوی


«سمیه حاجوی» شهردار منطقه ۷ با ابراز رضایت از اجرای طرح شهر دوستدار کودک در منطقه گفت: « دراین طرح محله دوستدار کودک انتخاب و طبق استانداردهای جهانی و شاخص های یونیسف به محله دوستدار کودک تبدیل می شود.»
او ادامه داد: « منطقه دارای ۲ بافت شرقی و غربی است و تلاش می کنیم با رعایت عدالت و برابری در مسیر اجرای طرح شهر دوستدار کودک، امکانات را در محله های کم ‌برخوردار منطقه فراهم کنیم و امیدواریم این طرح با رضایتمندی شهروندان همراه باشد.»
ایجاد پارک‌ها و اماکن امن برای بازی کودکان، فراهم کردن وسایل بازی متناسب با مراحل رشد کودکان، ایجاد محل‌های عبور و مرور امن در خیابان، نصب مبلمان شهری مناسب، دسترسی راحت به فضاهای آموزشی رسمی و فوق ‌برنامه، دسترسی به امکانات ورزشی مناسب، وجود مراکز ارائه خدمات به کودکان برخی از اقداماتی است که همسو با اجرای طرح شهر دوستدار کودک انجام می شود.


 

کد خبر 486812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha