بر تن کردن رخت و لباس نو همواره برای کودکان لذت بخش بوده و هست. حسی که برای تجربه کردنش لحظه شماری می‌کنند و با قرار گرفتن در واپسین روزهای سال، شمارش معکوس برایشان آغازمی شود. بنیاد «پوشاک فجر» همچون سال‌های گذشته، با تأمین لباس نو تلاش می‌کند تا شادی را مهمان خانه نیازمندان کند و خنده را بر لبان کودکان محروم بنشاند.

کودکان نیازمند

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: فروشگاه فجر، تفاوت زیادی با فروشگاه‌های دیگر دارد. خرید در این فروشگاه برای عموم آزاد نیست و تنها  افراد خاص و منتخب حق ورود و خرید دارند.کسانی که با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند و به سبب مناعت طبعشان، حاضر نیستند مایحتاج زندگی را به هر بهایی به دست بیاورند. بنیاد پوشاک فجر هر سال در آستانه سال نو با کمک خیران، خانواده‌های نیازمند را شناسایی و رخت و لباس نو بر تن آن‌ها می‌کند تا تجربه خوشی از بهار و نو شدن سال در ذهنشان حک شود.
«حبیب اله نیکنام»، مدیر عامل بنیاد خیریه فجر، تمایلی به گفت و گو با رسانه‌ها ندارد و تنها با پافشاری ما و خلاصه می‌گوید: «حفظ کرامت انسانی مددجویان تحت پوشش بنیاد و خانواده‌های نیازمندی که از خدمات این بنیاد بهره مند می‌شوند، در اولویت کار و مأموریت انسانی قرار دارد و برای معروف شدن و ارائه عملکرد، حاضر نیستیم دست به هر کاری بزنیم.»
این بنیاد از سال ۱۳۶۴ با تهیه ۵۰۰ دست لباس ، کار خیرخواهانه و نیکوکارانه‌اش را آغاز کرده است و اکنون  بیش از ۱۰۰ هزار خانواده را تحت پوشش دارد و تلاش می‌کند تا با مشارکت خیران نیکوکار، اندک شادی و امید را در آستانه سال نو میهمان منازل خانواده‌ها و کودکان کم برخوردار و به تعبیری فراموش شدگان کند.
نیکنام در تشریح چگونگی  ارائه خدمات نوروزی به نیازمندان می‌گوید: «کارت‌هایی به همت بنیاد طراحی شده است که با مشارکت خیران نیکوکار و آموزش و پرورش در قالب شبکه‌ای منسجم و با تجربه در اختیار خانواده‌های بی بضاعت قرار می‌گیرد. خانواده‌ها با همراه داشتن کارت به فروشگاه فجر مراجعه می‌کنند و بن می‌گیرند. بن‌ها هم طوری طراحی شده‌اند که هر خانواده با یک بن، سه تکه جنس، اعم از کیف و کفش و شلوار و ....را به دلخواه تهیه می‌کند.»
به گفته مدیرعامل بنیاد خیریه فجر، افراد به ویژه کودکان به سلیقه خودشان شلوار و کفش و لباس را انتخاب و پس از پرو کردن خریداری می‌کنند.نیکنام، به نکته ظریفی اشاره و عنوان می‌کند: «کودکان روحیه لطیف و شکننده‌ای دارند و برای اینکه حس نکنند با کودکان همسالانشان تفاوت دارند، به محض ورود، برای هر کارت، مبلغ ۲۰۰ تومان از والدینشان دریافت می‌شود تا حس کنند پدر و مادر برایشان خرید کرده‌اند و لباس‌ها هدیه نیست.»


روزهای جمعه دانش آموزان در قالب یک جشنواره شاد و مفرح مهمان این فروشگاه هستند. مدیرعامل بنیاد فجر در این باره می‌گوید: «۶۰ تا ۷۰ درصد مددجویان، دانش آموزان بی بضاعت هستند که از طریق همکاری با اداره کل آموزش و پرورش تهران معرفی می‌شوند. این دانش آموزان به همت مربیان روزهای جمعه هر هفته با اتوبوس به فروشگاه می‌آیند و به کمک یاوران فجر (گروهی از جوانان دانشجو که دواطلبانه در فروشگاه فجر خدمت می‌کند) با مراجعه به غرفه‌های مختلف البسه و پوشاک و .....، وسایل مورد نیاز را انتخاب و دریافت می‌کنند.»
مسئولان بنیاد فجر برای ایجاد شادابی و نشاط در میان دانش آموزان با همکاری مجریان حوزه کودک و نوجوان مانند عموهای فیتیله ای ، خان عمو و خاله‌های مهربان برنامه‌های کودک و جنگ شادی برگزار می‌کنند.
به گفته نیکنام، فعالیت‌های بنیاد خیریه فجر در طول سال ادامه دارد و متناسب با فصل، خدمات رسانی تغییر می‌کند: «علاوه بر خدمات نوروزی و خدماتی که متناسب با مهرماه و فصول سرد سال و حتی ماه مبارک رمضان ارائه می‌شود، نزدیک به ۴۵۰ خانواده، مددجوی دائمی بنیاد هستند و مستمری ثابت دریافت می‌کنند.»
این بنیاد وابستگی سازمانی و بودجه‌ای به هیچ ارگان و سازمان و نهادی ندارد و به گفته حبیب اله نیکنام، بنیاد تنها با حمایت‌های داوطلبانه خیران خدمات ارائه می‌دهد: «افراد خیر و کسانی که دارای تخصص‌های مختلف مانند صنف دوچرخه، پزشکان، تولید کنندگان کیف و کفش و لباس و.... هستند، با بنیاد همکاری می‌کنند و ما  با حمایت‌های آنها به خانواده‌های بی بضاعت خدمات ارائه می‌دهیم. این در حالی است که در صورت حمایت و همکاری خیران بیشتر، بنیاد می‌تواند خدمات خود را به تعداد بیشتری نیز افزایش دهد و افراد نیازمند بیشتری را تحت پوشش قرار دهد. بنابراین درهای بنیاد همواره به روی خیران باز است و از هر نوع کمکی به گرمی استقبال می‌کنیم.»
هدف بنیاد خیریه فجر در یک جمله؛ تأمین نیازمندی‌های دانش آموزان و خانواده‌های آنان ، ترویج فرهنگ نوع دوستی و توسعه آن میان اقشار مختلف جامعه و حفظ کرامات همه خانواده‌هاست.

حبیب اله نیکنام


 

کد خبر 484287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha