چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

گروه سیاسی: معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که آیا نیروگاه بوشهر شهریورماه آغاز به کار می‌کند یا خیر، گفت: آنچه با شرکت پیمانکار روسی توافق شده، این است که مراحل راه‌اندازی نیروگاه فصل پاییز آغاز می‌شود.

محمد سعیدی که سه‌شنبه شب در حاشیه مراسم ویژه روز فناوری هسته‌ای در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌گفت و ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، همچنین از بهره‌برداری از کارخانه FMP (تولید قرص‌ سوخت اورانیومی ویژه نیروگاه‌های هسته‌ای) در سال‌جاری خبر داد و گفت: با تولید پودر UO2 (دی اکسید اورانیوم) و تبدیل آن به قرص سوخت این کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این پودر تبدیل به قرص اورانیوم می‌شود و با این اقدام چرخه سوخت هسته‌ای کامل و سوخت تولیدشده تبدیل به قرص سوخت برای استفاده در نیروگاه‌ها و راکتورهای اتمی می‌شود.

سعیدی همچنین با بیان اینکه ۶ هزار سانتریفیوژی که مرحله نصب آنها آغاز شده از نسل ۳۰۰۰ سانتریفیوژ فعال در نطنز هستند، خاطرنشان کرد: مرحله آزمایش سانتریفیوژهای جدیدی که به گفته رئیس‌جمهوری غنی‌سازی را با سرعت بیش از ۵ برابر سانتریفیوژهای قبلی انجام می‌دهند، تا ۲ ماه آینده انجام می‌شود و بعد این سانتریفیوژها وارد خط تولید می‌شوند.

بی‌اطلاعم

در همین حال، هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد پیشرفت‌های جدید هسته‌ای ایران، از آغاز نصب 6 هزار سانتریفیوژ جدید در تأسیسات نطنز اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش مهر، خاویر سولانا هنگام خروج از کمیته امور خارجی اتحادیه اروپا گفت: من به‌دلیل اینکه هیچ خبری درباره این سانتریفیوژها دریافت نکرده‌‌ام، درباره آن اظهارنظر نمی‌کنم. اجازه دهید ابتدا اظهاراتی را که منتشر شده بررسی کنم و سپس در این باره با شما صحبت خواهم کرد.

این در حالی است که امروز فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان در سفری به واشنگتن با مقام‌های آمریکایی درباره تحولات فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کند.
مذاکرات گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته‌ای ایران نیز قرار است 28 فروردین‌ماه جاری در چین برگزار شود.

دومین کارخانه کیک زرد

به گزارش فارس، معاون سوخت سازمان انرژی اتمی هم تصریح کرد که دومین کارخانه کیک زرد کشور تا پایان امسال در اردکان یزد به بهره‌برداری می‌رسد.

حسین فقیهیان در حاشیه مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای با بیان اینکه ظرفیت تولید اکسید اورانیوم در این کارخانه ۷۰ تن در سال است، افزود: با راه‌اندازی این کارخانه نیاز کشور به این محصول برطرف می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اکنون در اصفهان ۳۶۰ تن ترکیب UF6 تولید و نگهداری می‌شود.

کد خبر 48304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز