همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس با کلیات لایحه تشکیل پلیس قضایی به منظور تسریع در امر کشف جرم و پیشگیری از وقوع جرم مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی چهارشنبه (21 فروردین) مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس لایحه یک فوریتی تشکیل پلیس قضایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و با کلیات آن مخالفت کردند، بنابراین جزییات این لایحه دیگر مورد رسیدگی قرار نگرفت.

موسی‌الرضا ثروتی در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: کشف جرم و پیشگیری از وقوع جرم قبلا نیز به عهده قوه قضاییه بوده است، دلیلی ندارد درخواست تشکیل سازمانی برای این منظور را بدهد.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها نیز تشکیل پلیس قضایی را رد کرده و گفته این لایحه توجیه قانونی ندارد و پلیس قضایی زیر نظر نیروی انتظامی تشکیل شده و وجود دارد و نیازی به تشکیل سازمان جدید نیست.

ایرج ندیمی در موافقت با کلیات لایحه تشکیل پلیس قضایی خاطرنشان کرد: نباید برخورد قضایی با مردم طوری طراحی شود که کرامت انسانی زیر پا گذاشته شود؛ بنابراین برای تشکیل پلیس قضایی که می‌تواند به لحاظ نوع آموزش‌ها موثر باشد، باید دقت کرد.

وی ادامه داد: حتی اگر یک قدم کوچک برداریم که امکان حفظ حیثیت شود مهم است. تشکیل پلیس یک قدم به سوی اهداف حفظ آبرو و حیثیت انسانی است و این آموزش ها را نباید رها کرد.

ندیمی در پایان تشکیل پلیس قضایی را از باب توجه به معنویات امر ضروری دانست.

محمد دهقان در مخالفت با کلیات این لایحه با بیان این که با تصویب این لایحه نیروی انتظامی از وظیفه خود بازمی‌ماند، تصریح کرد: این که قانونی وضع شود که مشترک بین نیروی انتظامی و قوه قضاییه سازمان پلیسی تشکیل شود توافق به وجود می‌آید و پلیس قضایی که تاکنون وظیفه خود را توسط نیروی انتظامی انجام می‌داده، نمی‌داند از چه کسی دستور بگیرد.

نماینده چناران و طرقبه خاطرنشان کرد: پلیس قضایی زیر نظر نیروی انتظامی در حال حاضر انجام وظیفه می‌کند و 12 هزار نیرو دارد؛ اگر ایرادی هست با توافقات باید حل شود نه این که مجددا قانون‌گذاری شود.

وی این لایحه را مغایر اصل 110 قانون اساسی دانست و افزود: نمی‌توان اختیار نیروهای مسلح را به هیچ کس دیگر واگذار کرد.

با رد کلیات لایحه، نمایندگان وارد بررسی جزییات نشدند.

کد خبر 48244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز