کلانشهرها به دلیل اثرات عمیق و جدی بر ایجاد آلودگی هوا، کمبود آب، فقر و شکاف طبقاتی و اجتماعی همواره در کانون بین‌المللی سیاست و علم قرار دارند....

دکتر فرهاد محبتی

   کلانشهرها به دلیل اثرات عمیق و جدی بر ایجاد آلودگی هوا، کمبود آب، فقر و شکاف طبقاتی و اجتماعی همواره در کانون بین‌المللی سیاست و علم قرار دارند.از سوی دیگر با توجه به افزایش روزافزون مشکلات شهری، شهرداری‌ها در حال توسعه و اعتلای اشکال جدیدی از مدیریت و حکمروایی شهری هستند. امروزه به دلیل گستره و دامنه چالش‌های شهری و نیاز فزاینده به انجام تحقیقات در همه زمینه‌ها شاهد افزایش مطالعات و پژوهش‌های شهری و حجم عظیمی از داده‌ها هستیم که در آن، فرایندهای نوآوری با هدف تغییرات اساسی در نظام حاکم بر شهرها شکل گرفته‌اند.
   در این میان، مطالعات ارزنده‌ای به انجام می‌رسند که ارائه و انتشار نشدن اطلاعات علمی و فنی حاصل از آنها و نبود امکان کافی برای دسترسی به گزارش‌های صحیح، اصولی، شفاف و به‌موقع به زبان واحد بین‌المللی ضمن اینکه منجر به نبود امکان بهره‌برداری از نتایج به دست آمده می‌شود امکان بهره‌مندی شهر و شهروندان از مزایای پایش اطلاعات و داده‌ها توسط مجامع بین‌المللی مسئول برای ارتقای سطح جهانی رتبه‌بندی شهر را از دست می‌دهند؛ بنابراین نقش انتشار دانش در سطح بین‌الملل امری اجتناب‌ناپذیر است؛ چون در دنیای امروز گردش آزاد اطلاعات برای بهبود وضع معیشت شهروندان در سراسر جهان به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم مدیریت و حکمروایی شهری و لازمه توسعه پایدار محسوب می‌شود.
   مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی کلانشهرهای برتر جهان با فعال نگه داشتن بخش‌های‌ ترویجی در امور بین‌الملل و ارائه نتایج تحقیقات و مطالعات در محافل علمی بین‌المللی از طریق دریافت بازخورد از متخصصان و تأثیرگذاران حوزه مدیریت شهری به اتخاذ تصمیمات صحیح در حوزه‌های مربوط کمک می‌کنند.  
   برگزاری جشنواره و کنفرانس‌های بین‌المللی و پژوهشی و به دنبال آن گردآوری و انتشار نتایج حاصل از نظرات متخصصان، پژوهشگران، کارشناسان و مسئولان شهری فرصت مناسبی برای آشنایی با دیدگاه‌ها و تجربیات محققان بین‌المللی و همکاری‌های علمی فراهم می‌کند تا با دریافت و به کارگیری راه‌حل‌های برآمده از تفکرات جمعی و نظرات دیگران راه برای حل نوآورانه مسائل و چالش‌های شهری هموار شود.

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

کد خبر 481100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha