یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

گروه سیاسی: جنگ ۶ روزه درعراق ظاهرا با آتش‌بس بین نیروهای دولتی و گروه‌های شبه نظامی دربصره وشهرک صدر به پایان رسید.

 اگرچه نوری مالکی نخست وزیر عراق خلع سلاح شبه نظامیان را کاری بسیار سهل و آسان دانسته واعلام کرده بود که تا پایان کار وحل این مشکل از بصره خارج نمی‌شود اما خروج او ازاین شهر پیش از تمام کردن کار شبه نظامیان مسلح و اعلام آتش بس نشان داد که کار دولت عراق با نظامیان طرفدار مقتدی صدر سخت‌تر ازآن است که نوری مالکی می‌پندارد.

اما آنچه از تحولات داخلی عراق برای ایران مهم است این‌است‌که ژنرال‌های آمریکایی مستقر درعراق پس از آنکه دولت عراق نتوانست به هدف‌های اعلام شده برای درگیری نظامی با هواداران مقتدی صدر که با حمایت آمریکا و انگلیس نیز همراه بود برسد اینک به تهدید ایران روی آورده و کشورمان را مسئول این ناکامی معرفی می‌کنند.

به‌دنبال پایان عملیات نظامی در بصره و شهرک صدر، ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکایی و رایان کروکر سفیر آمریکا درعراق قراراست به‌زودی درکنگره آمریکا حاضر شده و به پرسش‌های نمایندگان درمورد دستاوردهای این عملیات پاسخ دهند اما از آن جا که نیروهای آمریکایی نتوانستند به اهداف خود در خلع سلاح شبه نظامیان عراقی دربصره و شهرک صدر برسند چاره‌ای ندیده‌اند تا مقصر این حادثه را ایران معرفی کنند.

درهمین رابطه ژنرال دیوید پترائوس گفته است که ایران درحال جنگ با دولت تحت حمایت آمریکا در بغداد است.

علت این اظهارات توسط پترائوس پرتاب خمپاره و راکت طی 6 روز جنگ در بصره به ‏منطقه سبز و دیپلماتیک بغداد است که فرمانده آمریکایی ایران را مقصر این حادثه اعلام کرده است. این ژنرال قرار است در جلسه کنگره آمریکا نقش ایران درحوادث داخلی عراق را پررنگ کند. وی قصد دارد از ایران به‌عنوان عامل تدارک حملات علیه تلاش‌های ایالات متحده ‏در عراق نام ببرد.

پترائوس گفته است: ایران در عراق مشغول جنگ با آمریکاست. ژنرال آمریکایی درادامه سخن خود به نوعی ایران را تهدید کرده و گفته است که این تصور ( ایرانی‌ها) که ‏آمریکایی‌ها نمی‌توانند یک جنگ را در ۲ جبهه به‌پیش ببرند اشتباه است. امکان حملات هوایی و یا سایر ‏تحرکات کاملا وجود دارد.

پترائوس بر لزوم پیروز شدن آمریکا درنبرد عراق تاکید کرده و قصد دارد در گزارش خود به مقامات آمریکایی ‏به این نکته اشاره کند که سربازان و دیپلمات‌های آمریکایی در جریان حمله به منطقه سبز کشته شده‌اند.

هفته گذشته ژنرال پترائوس در اظهاراتی که به‌عنوان علامت بروز تغییر در رویکرد وی به ایران تعبیر شده ‏است، گفت: راکت‌هایی که به منطقه سبز شلیک شدند از سوی ایران تامین ‏شده‌اند و ساخت ایران بوده‌اند. همه این اقدامات در تضاد با وعده‌های ‏ایران به همتایان عراقی‌شان بوده است. ‏

قرار است ژنرال پترائوس و رایان کروکرسفیر ایالات متحده در بغداد پس از ارائه گزارش به رهبران سیاسی ایالات متحده آمریکا برای توجیه گوردن براون نخست وزیر انگلیس به ‏لندن بروند.

اظهارات این ژنرال ارتش آمریکا درعراق باعث نگرانی درمیان مقامات انگلیسی شده است.

روزنامه دیلی‌تلگراف در شماره روز 5 آوریل خود با نام صدای پای جنگ با ایران نوشت: ‏ مقامات انگلیسی نسبت به اظهارات فرمانده آمریکایی مبنی بر اینکه ایران در حال جنگ با دولت تحت حمایت ‏آمریکا در بغداد است، ابراز نگرانی کردند.

‏براساس ارزیابی‌های یک مقام انگلیسی، اظهارات محکم ژنرال دیوید پترائوس درباره دخالت ایران در عراق، می‌‏تواند صحنه را برای وقوع یک حمله از سوی ایالات متحده علیه تاسیسات نظامی ایران آماده سازد.

این مقام انگلیسی گفته است: ژنرال ‏پترائوس در جریان گزارش خود به مقامات واشنگتن، به افزایش ‏تهدیدهای ایران اشاره خواهد کرد و تهران را متهم به پشتیبانی و هدایت حملات جنگجویان شبه نظامی علیه ‏عراق و ایالات متحده به‌عنوان متحد آن کشور خواهد کرد.‏

دیلی تلگراف نتیجه گرفته که هدف قرار دادن ایران، سیاستمداران آمریکایی را در میان دسته بندی‌های ‏ناخوشایند موجود در مورد مسئله عراق، متحدخواهد کرد.‏

کد خبر 47892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز