زیرگذر شماره۱۲ خط آهن تهران‌ـ اهواز در حدفاصل خیابان‌های جهاد و شهید فرخنده قرار گرفته است. خیابان جهاد از معابر مهم‌محله زمزم به شمار می‌آید و خیابان شهید فرخنده در قلب محله وصفنارد واقع شده است. از ۱۵سال پیش ساکنان خیابان شهید فرخنده با مشکلات ناشی از آبگرفتگی معابر دست و پنجه نرم می‌کنند و ساکنان خیابان جهاد هم از بوی نامطبوع نهرها رنج می‌برند.

وصفنارد

همشهری آنلاین- رابعه تیموری: اجرای طرح «بهسازی و احداث نهر کانیو خیابان شهید فرخنده» تدبیر مدیریت شهری ناحیه۲ منطقه۱۷ برای رفع مشکلات ساکنان این خیابان‌ها بوده که مدتی پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده است، اما در حالی که فاز اول این طرح به مراحل پایانی خود می‌رسید، مأموران شرکت راه‌آهن با تخریب لوله‌های نصب شده، ادامه طرح را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کردند. برای اطلاع از چند و چون این موضوع به محل اجرای طرح رفتیم و پای صحبت‌های اهالی محله و مدیریت شهری منطقه۱۷ نشستیم.  
کارگران سخت مشغول کارند. هنوز آفتاب نیمروز در خیابان عریض و طویل شهید فرخنده پهن نشده است. با نوارهای زردی که در اطراف خیابان نصب شده، رفت‌وآمد وسایل نقلیه را ممنوع کرده‌اند و از خودرو و موتورسیکلت خبری نیست، ولی صدای ماشین‌آلات و کاتر آسفالت بر، خیابان را پر کرده است. ‌گاه و بیگاه غرش قطار تهران‌ـ اهواز که با شتاب از روی ریل می‌گذرد، در لابه‌لای این هیاهو می‌پیچد و تحمل این سروصدا را سخت‌تر می‌کند. آسفالت ضلع شمالی خیابان کنده و برای لوله‌گذاری آماده شده است. لوله‌گذاری ضلع جنوبی خیابان هم تا زیرگذر شماره۱۲ انجام شده است.  
 «ابراهیم کوه نژاد» شهردار ناحیه۲ منطقه۱۷ در کنار کارگران است و اجرای کار را نظارت می‌کند. اتفاق روز گذشته او را نگران کرده و در حال بررسی شرایط است تا شاید بتواند برای مشکل پیش آمده، راه چاره‌ای پیدا کند. او می‌گوید: «حدود ۱۵سال پیش در همین محلی که شرکت راه‌آهن زیرگذر شماره۱۲ را ساخته، کانالی وجود داشت که آب‌های سطحی خیابان‌های محله وصفنارد و معابر مشرف به بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی به داخل آن سرازیر می‌شد. ساخت زیرگذر شماره۱۲ باعث از بین رفتن این کانال شد و مشکلات زیادی را برای اهالی به وجود آورد.» 


آب‌های سطحی وارد خانه‌ها می‌شود
به گفته کوه‌نژاد، پس از مسدودشدن این کانال، آب‌های حاصل از بارندگی‌های فصلی در سطح معابر راکد می‌ماند و به داخل خانه‌های اهالی و زیرگذرهای حریم ریل سرازیر می‌شود. او می‌گوید: «آب‌های سطحی بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی هم وارد خیابان شهید فرخنده می‌شود و مشکل را دوچندان می‌کند. راه‌حل معمول برای حل چنین مشکلاتی، جمع‌آوری نهرها است. در بررسی‌هایی که انجام دادیم، هزینه جمع‌آوری نهرهای خیابان شهید فرخنده حدود ۱۰میلیارد ریال برآورد شد. تعویض روکش آسفالت و معکوس کردن و انتقال شیب خیابان به سمت جنوب هم ضرورت داشت که این هزینه را به۲۰میلیارد ریال می‌رساند. از سوی دیگر اهالی خیابان جهاد هم از سال‌ها پیش از مشکل بوی بد نهرها رنج می‌بردند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با لوله‌گذاری خیابان شهید فرخنده و هدایت آب‌های سطحی به نهرهای خیابان جهاد و انتقال به کانال بزرگراه شهید چراغی، مشکل این ۲خیابان را رفع کنیم.» 
شرکت راه‌آهن لوله‌های داخل زیرگذر را شبانه تخریب کرد
قسمتی از زیرگذر شماره۱۲ را که لوله‌گذاری شده، با آجر و سیمان پوشانده‌اند، ولی روکش آجری لوله‌های انتهای زیرگذر تخریب و آجر و سیمان‌های خیس درکف زیرگذر ریخته شده است. کوه‌نژاد می‌گوید: «این زیرگذر پیاده‌رو است و عرض مناسبی دارد، بنابراین لوله‌گذاری قسمتی از آن در رفت‌وآمد عابران یا حرکت قطار مشکلی به وجود نمی‌آورد. از سوی دیگر وظیفه نگهداشت، نظافت، تأمین روشنایی و امنیت زیرگذر هم برعهده شهرداری است و شرکت راه‌آهن به شهروندان این محله خدماتی نمی‌دهد، اما با وجود اطلاع‌رسانی قبلی مدیریت شهری درباره اجرای این طرح، شب گذشته نیروهای شرکت راه‌آهن لوله‌گذاری‌های داخل زیرگذر را تخریب و از ادامه طرح جلوگیری کردند.» گویا قرارگرفتن زیرگذر شماره۱۲ در مجاورت حریم قانونی راه‌آهن سبب مخالفت این شرکت با اجرای طرح شده است.  


رطوبت باعث تخریب خانه‌های قدیمی می‌شود
«محسن رحیمی» از ساکنان کوچه شهید راضی است. او می‌گوید: «وقتی باران می‌بارد، همه کوچه و خیابان‌ها پر از آب می‌شود و ما به سختی رفت‌وآمد می‌کنیم. در روزهای بارانی مادرها، فرزندانشان را تا مدرسه همراهی می‌کنند و جلو مدرسه لباس خشک به آنها می‌پوشانند تا با لباس خیس به کلاس بروند.»
«عباس اسفندی» در یکی از کوچه‌های تنگ و باریک خیابان شهید فرخنده زندگی می‌کند. او جلو در ورودی خانه قدیمی‌اش، حایلی آهنی گذاشته و سکوی کوتاهی درست کرده تا آب باران وارد منزلش نشود. او دیوارهای آجری مرطوب و نم زده خانه‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید: «بیشتر خانه‌های این محل قدیمی و فرسوده است. موقع بارندگی، آب باران وارد خانه‌ها می‌شود و به پی ساختمان‌ها نفوذ می‌کند.»
 دیوار آجری کارگاه کانکس و آمپرسازی «عباسعلی عرفانی» هم شکم داده و کاملاً کج شده است. او می‌گوید: «این دیوار را به زور دیوار حمال سرپا نگه داشته‌ام. بسیاری از ساختمان‌های این محله بیشتر از ۵۰سال قدمت دارند و با جذب رطوبت امکان ریزش آنها وجود دارد. بر اثر واردشدن آب باران به داخل کارگاهم، چندبار موتور وسایل برقی کارگاهم سوخته و دچار ضرر و زیان شده‌ام، اما به هر جا شکایت کردم، رسیدگی نکردند. حالا هم که شهرداری قصد حل مشکل ۱۵ساله ما را دارد، شرکت راه‌آهن سنگ‌اندازی می‌کند.»


به فاضلاب شهری خسارت وارد می‌شود
«صاحب بامیری» سرریز آب فاضلاب خانه‌ها را به‌عنوان مشکل دیگر اهالی مطرح می‌کند و می‌گوید: «اگر بارندگی زیاد باشد، فاضلاب آب را پس می‌زند و فاضلاب وارد حیاط می‌شود.» به گفته اهالی، آب‌های سطحی زیرگذرها و خیابان‌های اصلی در هنگام بارندگی را کارگران شهرداری جمع‌آوری و با تانکر انتقال می‌دهند، اما ساکنان کوچه‌ها و معابر فرعی با برداشتن دریچه فاضلاب، آب‌های راکد را به فاضلاب شهری می‌ریزند.  
شهردار ناحیه۲ این امر را باعث خساراتی قابل توجه به سیستم فاضلاب شهری می‌داند و می‌گوید: «آب‌های سطحی معابر اطراف خیابان‌های شیدایی و مسجد وارد فاضلاب شهری می‌شود که ۲۰ تا ۳۰میلیارد ریال خسارت به فاضلاب شهری وارد می‌کند، اما اگر طرح ساخت نهرکانیو خیابان شهید فرخنده اجرا شود، نه تنها از ورود آب‌های سطحی به فاضلاب شهری جلوگیری می‌شود، بلکه اهالی خیابان جهاد هم از بوی بد نهرها خلاص می‌شوند.» 
به گفته کوه‌نژاد ۴۵متر طول خیابان شهید فرخنده است که عملیات کانیوسازی و لوله‌گذاری آن در ۲مرحله طراحی شده است. او امیدوار است همکاری شرکت راه‌آهن باعث به سرانجام رسیدن طرح و رفع مشکل ۱۵ساله اهالی شود.  

 منتظر پاسخ مسئولانیم
تلاش خبرنگار ما برای دریافت توضیحات مسئولان شرکت راه‌آهن به درازا کشید و تا زمان انتشار گزارش پیگیری ما به نتیجه نرسید، اما ساکنان محله‌های زمزم و وصفنارد با مدیریت شهری منطقه همزبان و هم عقیده هستند. ما هم منتظر پاسخ مسئولان شرکت راه‌آهن و درج آن در همشهری آنلاین هستیم.

کد خبر 478512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha