علی شاکری: پرونده بوکس با سهمیه سوم المپیک در آلماتی بسته شد.

درست در بحبوحه تعطیلات نوروزی تیم‌ملی بوکس ایران صاحب سومین سهمیه المپیک در مسابقات گزینشی قزاقستان شد.

 پیش‌تر در مسابقات جهانی آمریکا، مرتضی سپهوند و در مسابقات تایلند علی مظاهری با دریافت سهمیه ورودی المپیک، دو سهمیه گرفته  بودند که با کسب سومین سهمیه توسط مهدی قربانی در آلماتی قزاقستان پرونده بوکس بسته شد.

 اکبر احدی ملی‌پوش سابق بوکس و یکی از مربیان تیم‌ملی، صعود قربانی به المپیک را کمترین پاداش تیمی می‌داند که به قصد تصاحب 2 تا 3 سهمیه قبل از عید راهی مسابقات قزاقستان شده بود.

  • کسب یک سهمیه از رینگ قزاقستان راضی‌کننده بود؟

نه‌چندان، ولی باز هم خدا را شکر که این یک سهمیه را از دهان شیر بیرون کشیدیم. اگر پیکار همه نفرات کشورمان را آنالیز کنیم، درکل راضی‌کننده نبود. ما به امید 2 تا 3 سهمیه رفته بودیم و واقعاً بوکسورهای ما این پتانسیل را داشتند اما در اوزان ، 57 ، 06  و 75کیلوگرم با بدشانسی از صعود بازماندیم.

  • کار مهدی قربانی در مقابل حریفان چگونه بود؟

او عالی ظاهر شد. حریف روز پایانی قربانی یک بوکسور قدرتمند اردنی بود که برای رسیدن به فینال دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی دوحه از کره را ناکام گذاشته بود.

  • کدام بوکسور دیگر ما می‌توانست در آلماتی در کنار قربانی سهمیه بگیرد؟

همایون امیری در وزن 75 کیلوگرم به هند بد باخت و ما در این وزن چه با امیری و چه با نفرات بعد از او هم باید در غیاب مدعیان آسیایی که برای المپیک انتخاب شده بودند، سهمیه می‌گرفتیم که این اتفاق نیفتاد.

  • با توجه به حضور بیشتر نمایندگان ایران در المپیک‌های قبلی، آیا این تعداد سهمیه با واقعیت فعلی بوکس ایران همخوانی دارد؟

در المپیک‌های آتن و سیدنی ایران به ترتیب یک و 4 سهمیه داشت و در المپیک‌های ماقبل هم مسابقات ورودی به اندازه حال حاضر مشکل نبود. از روزی که شوروی سابق فروپاشید و پای کشورهای تازه استقلال یافته به این پیکارها باز شد، کار برای ایران و سایر مدعیان آسیایی سخت شده است. البته بوکس ایران شایستگی این را داشت که در همان مسابقات جهانی 3 سهمیه را کسب کند که نشد.

  • جایگاه پنجمی ایران در آسیا را چگونه می‌بینید؟

بوکس ایران دوران رشد و توسعه را پشت‌سر می‌گذارد و توانایی آن را دارد که یکی، دو پله دیگر خود را بالا بکشد. بوکسورهای ایران همه فاکتورهای لازم را برای درخشش در آسیا و جهان دارند. آنها به لحاظ تکنیکی و تاکتیکی در سطح خوبی هستند، شجاعت و جسارت لازم را هم دارند و فقط حل مشکلات جنبی می‌ماند.

  • چه مشکلاتی؟

مهمترین مشکل ما در برنامه‌ریزی و نحوه آماده‌سازی است و اینکه در بسیاری از اوزان مشکل پشتوانه و حریفان هم‌سطح را داریم. مطمئن باشید اگر نفرات دوم و سوم خوبی داشتیم، نفرات شاخص ما در مسابقات جهانی و تایلند فرسوده نمی‌شدند و در قزاقستان تعداد سهمیه ما از مرز 5 نفر هم می‌گذشت.

  • آیا لیگ بوکس به تیم‌ملی در خصوص شناسایی نفرات برتر کمک کرد؟

متأسفانه باید بگویم خیر. لیگ برای بوکس بسیار مهم و حیاتی است، اما لیگ نامنظم و بی‌برنامه هیچ سودی برای تیم‌ملی ندارد. درضمن تداخل لیگ با اردوهای تیم‌ملی به موقعیت آن در بعد بین‌المللی هم لطمه زده است.

  • اردوی نفرات برگزیده المپیک چه زمانی آغاز می‌شود؟

20 تا 25 فروردین شروع اردوی برگزیدگان المپیک خواهد بود.

  • آیا به جز همان نفرات برگزیده قهرمانان دیگری هم به اردو دعوت خواهند شد؟

در کنار هر بوکسور انتخاب شده 2 بوکسور  چپ گارد و راست گارد هم به اردو می‌آیند.

  • برنامه شما تا شروع بازی‌های المپیک چیست؟

اردوهای مختلفی طراحی شده است. همچنین برنامه اردوی مشترک با اوکراین و کشورهای دیگر و حضور در چند تورنمنت معتبر را هم ارائه داده‌ایم و آقای مقصودی مدیر تیم‌ملی تلاش بسیاری دارد تا با عملی کردن برنامه‌ها، بوکس را به نخستین مدال المپیکی‌اش برساند.

  • آیا می‌توان به کسب نخستین مدال المپیک خوشبین بود؟

به شما قول می‌دهم اگر نفرات به آمادگی مناسبی برسند، خوب برای آنان برنامه‌ریزی شود و از همه مهمتر اینکه خود قهرمانان بخواهند و تنها با راهیابی به المپیک قانع نشوند، مدال بوکس المپیک در دسترس است.

  • با توجه به شناخت شما، در کدام وزن بیشتر شانس مدال داریم؟

علی مظاهری از روحیه بسیار خوبی برخوردار است. اگر به سایت فدراسیون بین‌المللی بوکس مراجعه کنید نام او در وزن 91 کیلوگرم در ردیف سومین نفر برتر جهان است. مرتضی سپهوند هم در شرایط کسب مدال قرار دارد.

 او اگر تا مرحله پایانی به قهرمانان کوبا و قزاقستان نخورد، شانس فراوانی برای تصاحب مدال المپیک دارد. مهدی قربانی هم شرایطی کم و بیش مشابه با این دو دارد.

کد خبر 47547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز