یلدا به پشت درهای برج پادشاه فصل ها رسیده است. می آید تا نوید خداحافظی با پاییز را بدهد و بگوید امشب یک دقیقه طولانی تر شدن شب، بهانه ای است برای دورهمی بودن. دورهمی هایی که بوی سادگی دیروز را می دهند و صمیمت های امروز. امشب بهانه ای است تا در کنار هم انار محبت دانه کنیم و خاطرات شیرین دیروز را تورق بزنیم.

میدان تره بار

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده: طولانی تر شدن یک دقیقه ای شب چله، بهانه ای است برای جمع شدن کنار یکدیگر و گل گفتن و گل شنیدن. تفالی به حافظ زدن و نشستن پای خاطرات پدر بزرگ و مادر بزرگ. یلدا بهانه ای است برای مهربانی کردن و مهرورزیدن.فراموش نکنیم امشب هستند کسانی که چشم به راهمان دوخته اند و منتظر هستند تا بار دیگر به مهر دستمان را سویشان دراز و آنها را در شادی یلدایمان سهیم کنیم. مدیران میادین تره بار شهر تهران امسال علاوه بر تخفیفات ویژه خرید یلدا، مهربانی را صرف کرده اند و  برنامه هایی برای کارگران میادین تره بار و نیازمندانی که همسایگی من و شما زندگی می کنند، تدارک دیده اند.

حجت حقیقی- مدیر میدان تره بار صادقیه

یلدا در کنار کارگران بازار صادقیه

بازار تره‌بار «صادقیه» با ۲۲ هزارمترمربع مساحت، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای ‌تره‌بار تهران است. به گفته «حجت حقیقی»، مدیر بازار تره‌بار صادقیه، حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ کارگر در این بازار مشغول کار هستند.

بازار ‌تره‌بار صادقیه، ۴۸ غرفه دارد و همه محصولات با تخفیف ویژه به خریداران عرضه می‌شود. مدیر بازار تره‌بار صادقیه می‌گوید: «خدمت‌رسانی به مشتریان، سیاست سازمان بازارهای میوه و ‌تره‌بار است و به همین دلیل تلاش می‌کنیم سرویسدهی مطلوبی به مراجعه‌کنندگان داشته باشیم.»

به گفته حقیقی، شب یلدا، فروش هندوانه و انار بیش از سایر میوه‌ها است و هندوانه با ۵۰‌درصد تخفیف و انار هم با ۴۰‌درصد تخفیف عرضه می‌شود.

بیشتر کارگران بازار ‌تره‌بار صادقیه شهرستانی هستند که به گفته حقیقی برخی دوستان و بستگان و آشنایانی در تهران دارند و شب یلدا کنار آنها هستند. او می‌گوید: «بازار تره‌بار صادقیه، خوابگاهی با ظرفیت ۱۰۰ نفر دارد که حدود ۹۰ تا ۹۵ نفر از کارگران در خوابگاه زندگی می‌کنند. شب یلدا یک سنت است و برای احیای این سنت و اینکه کارگران به سبب دور بودن از خانواده، احساس دلتنگی نکنند، مراسم ساده‌ای در میدان برگزار می‌کنیم و برایشان پک یلدایی شامل انار دون شده و مقداری آجیل و پاکت فال تدارک دیده‌ایم.»

این کار در بیشتر بازارهای ‌تره‌بار انجام می‌شود و مدیران قصد دارند با برگزاری مراسم ساده یلدا نشان دهند قدردان زحمات کارگران هستند.

علی جوادزاده- مدیر میدان تره بار شهید غیبی

سبدهای مهربانی برای یلدا

به گفته «علی جوادزاده»، مدیر بازارتره‌بار شهید «غیبی» با توجه به موقعیت جغرافیایی، بخشی از ساکنان شهرری اقشار کم‌درآمد هستند که نیاز به دستگیری و حمایت دارند. جوادزاده ۳ سال است که مسئولیت این بازار را بر عهده دارد و می‌گوید: «اقشار مختلف در این بازار تردد دارند. از نیازمند تا غنی. نیازمندان به حدی آبرومند هستند که هیچ‌گاه علنی درخواست کمک نکرده و نمی‌کنند. بنابراین دستگیری از این افراد همواره با حفظ کرامت انسانی بوده و هست.»

مردم شهرری در کارهای خیر همواره پیشقدم بوده‌اند و در شب یلدا هم از قافله عقب نمانده‌اند و قرار است با مشارکت خیّران و بهره‌برداران غرفه‌های بازار ‌تره‌بار شهید غیبی، مایحتاج خانواده‌های نیازمند تأمین شود. جوادزاده می‌گوید: «سبدهای مهربانی، طرحی است که به‌طور مستمر و دائمی در بازارهای میوه و تره‌بار اجرا می‌شود و به مناسبت شب یلدا تلاش می‌کنیم توجه ویژه‌تری به این سبدها داشته باشیم و با کمک خیّران تعداد بسته‌های مهربانی که داخل قفسه‌ها گذاشته می‌شود را افزایش دهیم.»

بهمن اردهالی- مدیر میدان تره بار جلال آل احمد

تخفیف ویژه یلدایی

میدان ‌تره‌بار «جلال آل احمد» از میادین شلوغ تهران است که روزانه بیش از هزاران نفر از آن خرید می‌کنند. به گفته «بهمن اردهالی»، مدیر این میدان‌تره‌بار، در آستانه شب یلدا به سبب تخفیف‌های ۴۰‌درصدی، تعداد مراجعه‌کنندگان افزایش یافته است. علاوه بر آن برای اقشار خاص تخفیف‌های ویژه ۵ تا ۱۰‌درصدی هم پیش‌بینی شده است. اردهالی در این باره می‌گوید: «با غرفه‌داران و بهره‌برداران جلساتی داشتیم و از آنها خواستیم به مناسبت شب یلدا تخفیف‌های ویژه برای اقشار خاص و بی‌بضاعت داشته باشند و قرار است برخی از کالاها که بیشتر کالاهای بسته‌بندی هستند و در غرفه‌های بازرگانی عرضه می‌شوند با تخفیف ویژه ۵ تا ۲۰درصدی عرضه شود.»

به گفته او، به مناسبت شب یلدا؛ هیچ شهروندی از میدان‌تره‌بار جلال آل احمد دست خالی بیرون نمی‌رود: «دستگیری و توجه به همنوع خصلت پسندیده‌ای است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد. شب یلدا فرصتی برای احیاء سنت‌های قدیمی از جمله دستگیری از نیازمندان است.»

کد خبر 471795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha