همشهری آنلاین: نیرو‌های ارتش مجمع ‌الجزایرکومور روز سه شنبه 25 مارس مراکز مهم جزیره آنژوان واقع در اقیانوس هند را به تصرف خود درآوردند.

به نوشته ال موندو، نیرو‌های ارتش کومور در جریان این حمله فرودگاه و پایتخت آنژوان را تصرف کردند.

عبدالرحیم سید باکار سخنگوی دولت کومور در این باره اعلام کرد: نیرو‌های ما وارد آنژوان شدند. سربازان ما به سرعت اداره ماتسامودو پایتخت جزیره و شهر‌های دومونی و کوانی و همچنین فرودگاه این شهر اخیر را در دست گرفته‌اند.

رادیوی آفریقای جنوبی نیز اعلام کرد:در جریان این حمله از سلاح‌های اتوماتیک استفاده و صدای چندین انفجار شنیده شد. گفته می‌شود دولت کومور برای حمله به آنژوان 1500 نفر از نیرو‌های عضو اتحادیه آفریقا را به این جزیره اعزام کرده است. اکثر نفرات اعزامی به جزیره آنژوان در قالب نیرو‌های اتحادیه آفریقا دارای ملیت تانزانیایی، سنگالی، سودانی و لیبیایی بودند. 

برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند: احتمال دارد این حمله به منظورسرنگونی سرهنگ محمد باکار که پس از برگزاری انتخابات در آنژاون خود را رییس جمهوری این جزیره خوانده بود، انجام گرفته باشد.دولت مرکزی کومور محمد باکار را به عنوان رییس جمهوری آنژوان به رسمیت نشناخته است.

محمد سامبی رییس جمهوری کومور روز دوشنبه و ساعاتی پیش از این حمله در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرده بود که آنژوان در ساعات و یا روز‌های آینده آزاد خواهد شد. سامبی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که باکار و طرفدارانش جهت جلوگیری از درگیری خود را تسلیم کنند.

سرهنگ محمد باکار که پس از انجام انتخابات در ماه ژوییه 2007 خود را رییس جمهوری کومور خوانده است، با درخواست اتحادیه آفریقا مبنی بر کناره گیری از قدرت در جزیره آنژوان مخالفت کرده است.دولت فدرال کومور نیز پس از برگزاری این انتخابات، آنرا غیر قانونی اعلام کرده بود.

با این حال محمد باکار روز سه شنبه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که از قدرت کنار نخواهد رفت.او افزود: من به رغم نگرانی ازآتش گشودن نیرو‌های خارجی بر آنژوانی‌ها، مصمم به دفاع از آنژوان هستم.

مجمع‌الجزایر کومور پس از استقلال از استعمار فرانسه در سال 1975، درگیر مناقشات سیاسی بویژه در جزیره آنژوان بوده است.

مجمع‌الجزایر کومور در 250 کیلومتری جنوبی ترین سواحل قاره آفریقا در اقیانوس هند واقع شده است.

کد خبر 47088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز