رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان از تکمیل بازسازی واحدهای آسیب‌دیده ناشی از سیل فروردین تا پایان سال جاری خبر داد.

بازسازی

به گزارش همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: سیل ویرانگر ابتدای امسال استان‌های زیادی را درگیر خود کرد و باعث وارد شدن خسارت به تاسیسات شهری و روستایی شد که بخش قابل توجهی از این خسارات مربوط به لرستان بود.

پس از سیل عملیات بازسازی در مناطق سیل‌زده این استان آغاز شد. در حال حاضر در شهرهایی همچون خرم‌آباد، معمولان، کوهدشت، پلدختر، نورآباد، ویسیان و دورود عملیات بازسازی و مرمت ادامه دارد.  

«رضا خواجه‌ای»، رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان لرستان در گفت‌وگو با همشهری آنلاین از استمرار فعالیت‌های مربوط به بازسازی در مناطق حادثه‌دیده توسط گروه‌های بازسازی ۶ استان معین خبر داد و گفت: طبق برنامه زمان‌بندی شده تلاش می‌کنیم تا پایان سال با مشارکت مردم عملیات بازسازی و مرمت را به پایان برسانیم. از مردم هم درخواست می‌کنیم پای کار باشند و مشارکت داشته باشند تا این هدف محقق شود.

او درباره واحدهای نیازمند تعمیر و بازسازی اظهار کرد: در مجموع ۱۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در استان نیازمند تعمیر بودند که در ۳ هزار و ۲۵۰ واحد عملیات احداث به پایان رسیده و مردم به چرخه زندگی عادی برگشته‌اند. عملیات ساخت ۱۲ هزار و ۱۰۰ واحد در حال انجام است.

پرداخت ۲۳۵ میلیارد تومان وام بلاعوض به سیل‌زدگان

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان لرستان ادامه داد: تاکنون در بخش معرفی به بانک در بخش‌های مختلف معیشتی، تعمیر و احداثی، در مجموع ۴۹ هزار واحد به بانک‌های عامل معرفی شدند که از این تعداد برای ۴۵ هزار و ۵۰۰ واحد عقد قرارداد انجام شد و مرحله اول تسهیلات به مالکان این واحدها پرداخت شده است.  

خواجه‌ای بیان کرد: در زمینه پرداخت‌ کمک‌های بلاعوض نیز تاکنون ۲۳۵ میلیارد تومان در اختیار سیل‌زدگان این استان قرار گرفته‌است.  

او با بیان این‌که بابت هر واحد احداثی ۸ تن سیمان رایگان توزیع شده است، افزود: تاکنون ۵۹ هزار تن سیمان رایگان در منطقه توزیع شده و این روند تا زمان تکمیل و پایان عملیات بازسازی ادامه دارد.

به گفته خواجه‌ای، خدماتی همچون طراحی، نظارت، تهیه نقشه و صدور پروانه ساخت برای سیل‌زدگان به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود. ۲۱۷ دستگاه ماشین‌آلات سنگین نیز در مناطق سیل‌زده مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

پایان عملیات ساخت ۱۰۰ واحد شهری 

خواجه‌ای افزود: همه امور مربوط به بازسازی در ۶ ستاد معین به موازات هم پیش می‌روند. در شهرها حدود ۸۵۰ واحد احداثی داشتیم که کار ساخت ۱۰۰ واحد پایان یافته است. ۳۸۰ واحد در مرحله اسکلت بنا قرار دارد و ۳۷۰ واحد دیگر هم تا مرحله اجرای سقف پیشرفت فیزیکی دارد.

او افزود: در همه مناطق تعدادی از واحدها ساخته و تکمیل شده و تعدادی هم در حال تعمیر و مرمت هستند. امیدواریم تا پایان سال همه این واحدها به بهره‌برداری برسند و با هم بتوانیم جشن پایان بازسازی را بگیریم.

مرمت واحدهای روستایی

طبق آماری که رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان ارائه کرده است، ۱۱ هزار و ۸۰۰ واحد خسارت‌دیده روستایی در لرستان وجود دارد که تاکنون برای حدود ۱۰ هزار واحد روستایی عملیات آرماتوربندی و بتن و فونداسیون انجام شده و بقیه مراحل ساخت هم در حال انجام است.  

خواجه‌ای گفت: بیشتر واحدهایی که نیاز به جابه‌جایی داشتند یا در بستر و حریم رودخانه‌ها بودند، جابه‌جا شدند. زمین برای ساخت این واحدها تامین و حریم و بستر رودخانه آزادسازی شد تا خسارتی در آینده متوجه ساکنان این واحدهای مسکونی نشود. برای جلوگیری از تخریب مناطق حاشیه‌ای رودخانه‌ها نیز عملیات ساخت دیوار ساحلی در شهر پلدختر و روستای بابازید در حال اجراست. در روستای چم مهر هم عملیات ساخت دیوار ساحلی پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی دارد.

جابه‌جایی روستای ملاوی

به استناد اظهارات مسئولان، روستای ملاوی در شهرستان پلدختر از روستاهایی است که باید به مکان جدید منتقل شود، ولی تاکنون زمینی برای این مهم انتخاب نشده است. رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان در این‌باره گفت: پس از سیل در لرستان ۴۰ روستا داشتیم که باید جابه‌جا می‌شدند و عمده این روستاها را جابه‌جا کردیم.  

خواجه‌ای ادامه داد: روستای ملاوی از جمله همین روستاها بود که ۸۰ خانوار ساکن دائمی و حدود ۲۰ خانوار ساکن فصلی دارد. برای جابه‌جایی این روستا، ۵ گزینه به اهالی پیشنهاد شد. در نهایت این روستاییان هستند که باید تصمیم بگیرند. استقرار در محل اردوگاه، انتقال به روستای اسلام‌آباد و انتقال به زمینی در نزدیکی روستای ملاوی از پیشنهادهای ارائه شده هستند.

این مسئول افزود: پیشنهاد دیگر نیز پرداخت پول به روستاییان است تا در هر روستایی که تمایل داشتند، اقدام به ساخت‌وساز کنند. هر کدام از گزینه‌ها که مردم انتخاب کنند ما در نخستین فرصت به آنها کمک و در راستای بازسازی اقدام می‌کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان از پرداخت کمک نقدی بابت اجاره‌بها به برخی خانوارها خبر داد و خاطرنشان کرد: پس از سیل مقرر شد به همه خانوارهای نیازمند اسکان موقت، اجاره‌بها پرداخت کنیم که برای ۵ هزار و ۵۲۵ خانوار اجاره‌بها پرداخت کردیم.

او درباره میزان اجاره‌بها گفت: در شهرها ۱۲ میلیون تومان و در روستاها ۶ میلیون تومان پرداخت شد تا سیل‌زدگان بتوانند به صورت موقت مکانی اجاره کنند و در آنجا ساکن شوند تا عملیات ساخت و تعمیر واحدها به پایان برسد.

این مسئول درباره وضعیت راه‌های روستایی در استان نیز بیان کرد: در روستاهای پلدختر راه‌ها باز هستند، ولی نیاز به ایمن‌سازی دارند.

کد خبر 468432
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha