شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه بورس: طهماسب مظاهری رئیس‌کل بانک مرکزی بالاخره دست از مخالفت برداشت و رسما اعلام کرد: بانک مرکزی مخالفتی با عرضه سکه طلا در بورس کالا ندارد.

اما با وجود همراهی مظاهری آن هم پس از چند ماه مخالفت سرسختانه، حسین خزلی خرازی عضو هیأت‌مدیره بورس کالا می‌گوید: هنوز خبری از ورود سکه به بورس نیست و باید مطالعات کارشناسی و امکان سنجی در این خصوص انجام شود و به پایان برسد.

او می‌افزاید: این مطالعات و امکان‌سنجی منافع و پیامدهای مثبت و منفی عرضه سکه طلا را مشخص خواهد کرد و در نهایت متولیان بورس کالا براساس این نتایج درخصوص ورود سکه تصمیم خواهند گرفت. به عبارت دیگر و با استنادبه گفته‌های خرازی موافقت بانک، شرط لازم برای عرضه سکه در بورس کالا به شمار می‌رود اما کافی نیست. خرازی درخصوص وعده، حسین ملاحسین‌آقا، رئیس هیأت‌مدیره بورس کالا که از عرضه تابستانی سیمان خبر داده هم می‌گوید: نسبت به تحقق این وعده امیدوار است.

به گفته او عرضه سیمان در بورس کالا قطعا اتفاق خوشایندی برای اقتصاد کشور خواهد بود، اما زمانی به وقوع خواهد پیوست که وزارت بازرگانی با خروج آن از سبد حمایتی موافقت کند. عضو هیأت‌مدیره بورس کالا تاکید می‌کند: با توجه به پایان مطالعات و امکان‌سنجی، بورس کالا به محض موافقت وزارت بازرگانی با خروج سیمان از سبد حمایتی، آمادگی عرضه آن را خواهد داشت.

برنامه‌های سال آینده
حسین ملاحسین‌آقا در تشریح برنامه‌های بورس کالا در سال آینده گفت: در تلاش هستیم که در سال 87 محصولات پتروشیمی در فضای گسترده‌تری در بورس کالا عرضه شود علاوه بر این درصورتی که سیمان هم بتواند در شرایط رقابتی بازار شرکت کند تابستان آینده شاهد ورود سیمان هم خواهیم بود.

حسین ملاحسین‌آقا به ایسنا، گفت: برای عرضه طلا در بورس مطالعات زیادی صورت گرفت که در نهایت این کالا در ابعاد محدودی در بورس پذیرفته شد تا بعد از رفع ایرادها در حجم گسترده‌تر عرضه شود و احتمالا در آینده معاملات بخشی از بازار به این سمت هدایت می‌شود. در حال حاضر حجم عرضه‌ها محدود است که با سیاستی که بورس کالا و سازمان بورس اتخاذ کرده است حجم عرضه‌ها با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

او در مورد عرضه نشدن سنگ آهن در بورس کالا افزود: برای عرضه هر کالایی در بورس باید همه عوامل مربوط به تعیین قیمت پایه، استانداردها، کیفیت و زمان‌ تحویل کالا کاملا روشن و تعریف شود و سپس اطلاع رسانی کافی صورت گیرد در حالی که در مورد سنگ آهن مرحله اطلاع رسانی به‌صورت کامل انجام نشد، زیرا بازار توقع دارد که در زمان عرضه کالا 3 عامل قیمت، قیمت پایه و عوامل سازنده قیمت تعیین شود.

وی ادامه داد: در عرضه سنگ آهن به‌نظر رسید که اطلاع رسانی به‌صورت همه جانبه و کامل صورت نگرفته است بنابراین مقرر شد بعد از کامل شدن مرحله اطلاع‌رسانی و به‌منظور جلوگیری از ایجاد ابهام، عرضه انجام شود.

کد خبر 46576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز