همشهری آنلاین: مشعل بزرگترین پروژه پارس‌جنوبی با ظرفیت روزانه 615 میلیون فوت مکعب، خرداد سال87 روشن می‌شود.

مدیر فازهای 7،6 و 8 میدان گازی پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این خبر گفت: فاز 6 میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیت روزانه یک میلیارد و 230 میلیون فوت مکعب (حدود 35 میلیون متر مکعب )، تیر ماه سال 87 راه اندازی می‌شود.

محمدجواد شمس در گفت و گو با شانا پیشرفت مجموع پروژه فازهای 6، 7 و 8 میدان گازی پارس‌جنوبی را 96 درصد اعلام کرد و گفت: این پروژه در بخش دریایی 92 درصد و در بخش خشکی 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان این که سکوی فاز 7 (SPD9) میدان گازی پارس‌جنوبی پیشتر نصب شده است، گفت: شرکت استات اویل هیدرو  تعهد داده است 19 خرداد ماه سال آینده ( 8 ژوئن) گازرسانی از بخش دریا به بخش خشکی انجام شود.

نصب سکوی فاز 6 میدان گازی پارس جنوبی؛ اردیبهشت 87

مدیر فازهای 6، 7 و 8 میدان گازی پارس جنوبی از بارگیری و نصب سکوی فاز 6 میدان گازی پارس جنوبی در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: ساخت این سکو هم اکنون 99.6 درصد و پیش راه اندازی در بخش خشکی نیز 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نصب سکوی فاز 8 پارس جنوبی؛ مرداد 87

شمس پیشرفت ساخت سکوی فاز 8 میدان گازی پارس جنوبی را 96 درصد اعلام و تصریح کرد: شرکت صدرا سکوی فاز 8 پارس جنوبی را مرداد ماه سال آینده بارگیری و نصب خواهد کرد.

وی کیفیت کارهای انجام شده توسط شرکت صدرا، استانداردهای بالا و عدم تصمیم‌گیری‌های سریع شرکت استات اویل را 3 عامل برای به طول انجامیدن ارسال گاز از بخش دریایی این فازها به بخش خشکی اعلام کرد.

وی همچنین ذی‌نفع بودن اندک شرکت استات اویل ( 15 درصد در مجموع پروژه) را در تسریع نبخشیدن به کار بی تاثیر ندانست و گفت: این شرکت از تاخیر ایجاد شده در راه اندازی پروژه، به اندازه ایران لطمه نمی‌بینند.

شمس گفت: شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای پروژه برای تسریع در روند اجرای پروژه، تاکید دارد که شرکت پتروپارس با داشتن سهم 64 درصدی در بخش دریایی نقش بیشتری در این بخش از پروژه داشته باشد.

وی در ادامه این گفت‌و‌گو در مورد میزان بهره گرفتن ایران از شرکت استات اویل به عنوان اوپراتور بخش دریایی این فازها گفت: شرکت استات اویل در بخش حفاری بسیار خوب عمل کرد و رکودهای مطلوبی را به جای گذاشت.

شمس تاثیر ادغام شرکت‌های استات اویل و هیدرو را در اجرای این پروژه مثبت ارزیابی کرد و افزود: شرکت استات اویل بیشتر در سطح کلان عملکرد مطلوب دارد و شرکت هیدور بیشتر اجرایی است، از این رو اجرایی بودن نیروهای شرکت هیدرو در بهبود اجرای پروژه بی‌تاثیر نبوده است.

وی در مورد افزایش هزینه این پروژه گفت: افزایش 100 میلیون دلاری در بخش احداث نیروگاه متمرکز، 200 میلیون دلاری در بخش افزایش ظرفیت تولید فازهای یاد شده و افزایش 30 مییلون دلاری به منظور اجرای طرح جامع مخابراتی، افزایش های هزینه ای پروژه یاد شده نسبت به مبلغ ابتدایی تعیین شده است.

شمس در مورد پشتیبانی فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی پس از راه اندازی فازهای یاد شده گفت: به دلیل نیاز به پشتیبانی عظیم از فازهای یاد شده، طی بخشنامه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، مقرر شده است بخش‌های خطوط لوله دریایی و سکوهای این فاز پس از بهره برداری از پروژه، به شرکت نفت و گاز پارس تحویل داده شود؛ اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان این که در شرکت‌های بزرگ، هسته‌ای از مجموعه اجرایی پروژه، سالیان سال پروژه را هدایت می‌کنند، گفت: این موضوع به استمرار تولید و رفع مشکلات پروژه می‌انجامد.

شمس همچنین از آغاز عملیات لوله‌گذاری خط سوم فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی در خرداد ماه سال آینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود عملیات لوله گاری خط سوم 100 روز به طول انجامد.

وی در مورد تاخیر در اجرای عملیات لوله گذاری فازهای یاد شده توضیحاتی داد و گفت: بارج لوله‌گذار شرکت صدرا نیاز به یک سری اصلاحات دارد. از سوی دیگر تعمیر بخشی از لوله‌های خریداری شده از دیگر دلایل تاخیر در اجرای عملیات لوله‌گذاری خط سوم این پروژه است.

وی ادامه داد: هم اکنون لوله‌های صدمه دیده از کشور آلمان خریداری شده و این لوله‌ها در حال حمل است و مابقی لوله‌ها نیز در یارد بوشهر وجود دارد. همچنین شرکت صدرا یک شرکت استرالیایی را برای مدیریت راهبری عملیات لوله‌گذاری به کار گرفته است.

وی تغییر مدیریت شرکت صدرا را در بهبود عملکرد این شرکت مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرکت پیمانکار استات اویل نیز رضایت بیشتری از شرایط کنونی دارد.

لوله گذاری خط لوله اول و دوم این پروژه را پیشتر بارج لوله گذاری سولیتر (بزرگ ترین بارج لوله گذار جهان) انجام داده است.

اشتغال‌زایی برای 500 نفر

مدیر پروژه فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس تعداد نیروهای شاغل در بخش خشکی و دریا را هم اکنون به ترتیب 4164 و 228 نفر و در کارگاه شرکت صدرا حدود 400 نفر اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود پس از بهره‌برداری از پروژه و به منظور راهبری طرح، در بخش خشکی 400 نفر و در بخش دریایی 24 نفر فعالیت داشته باشند.

شمس با اشاره به این که هم اکنون 360 نفر در بخش های مختلف در این پروژه آموزش دیده اند، گفت: تاکنون بیش از 100 میلیارد ریال در بخش آموزش هزینه شده است.

وی درآمدزایی هر فاز پارس جنوبی را روزانه 7 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: تولید میعانات گازی و گاز مایع (ال.پی.جی) از فازهای پارس جنوبی، اجرای پروژه را بسیار اقتصادی کرده است و هزینه سرمایه گذاری را به سرعت جبران می‌کند.

شمس  ادامه داد: به منظور افزایش اطمینان در استمرار تولید فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی، شرکت نفت و گاز پارس، 80 میلیون دلار قطعات یدکی مورد نیاز این پروژه در سال های آتی را از هم اکنون خریداری کرده است.

وی پیشرفت مالی پروژه را در بخش خشکی 2 میلیارد و 105 میلیون دلار و در بخش دریایی یک میلیارد و 18 میلیون دلار اعلام کرد. 

شمش در پایان گفت: در سایه طرح‌های پارس جنوبی، قابلیت ساخت تاسیسات بخش دریایی صنایع نفت در ایران به وجود آمده، همچنین تقویت مالی و ارتقای سطح پیمانکاران داخلی از جمله قابلیت‌هایی است که با اجرای فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی به آن دست یافته‌ایم.

کد خبر 46212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز