رضا نیک نام ـ خبرنگار: منطقه۱۶ از مناطق پیشتاز تهران در زمینه تحقق شعار «شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارک‌جو» است.

فرهنگ شهر زیست پذیر

«پیمان‌پورنصر» شهردار منطقه در این‌باره به سؤالات ما پاسخ می‌دهد.

آیا با فعالیت‌های عمرانی و اجرای پروژه‌های مختلف می‌توان به آرمان «شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت جو» دست پیدا کرد و جلو مهاجرت شهروندان بومی از محله‌ها را گرفت؟
برای درک این موضوع می‌توانید مسائل و مشکلات بافت فرسوده را در نظر بگیرید. در بعضی از محله‌های منطقه۱۶ بافت فرسوده و ناایمن با مشکلات اقتصادی و معیشتی شهروندان عجین شده است. بنابراین‌ درصدی از مردم به همین دلایل مهاجرت می‌کنند و از طرف دیگر به دلیل ارزانی خانه و مسکن در این محدوده، افرادی که بیشتر از اتباع خارجی هستند، در این محله‌ها سکونت پیدا می‌کنند. نمونه‌اش را می‌توان در بخش‌هایی از محله باغ آذری مشاهده کرد. بنابراین اگر بتوانیم در محله‌های قدیمی، امکانات و زیرساخت‌های مناسب را تأمین کنیم، دیگر اهالی بومی و قدیمی مجبور نمی‌شوند برای دریافت خدمات موردنیازشان به مناطق برخوردار کوچ کنند و این کار باعث جلوگیری از بین رفتن هویت و اصالت محله‌های قدیمی می‌شود.


درباره بافت فرسوده شهری چه نظری دارید و چه برنامه‌ای را برای احیای بافت فرسوده دنبال می‌کنید؟
بیش از ۵۰درصد این منطقه بافت فرسوده است. حدود ۵۰۰هکتار بافت فرسوده در شهر تهران داریم که تقریباً مناطق ۹، ۱۰ و ۱۱ بیشترین بافت فرسوده را دارند و منطقه۱۶ در این زمینه نزدیک به رتبه آنهاست. بنابراین پروژه‌های مختلفی را در بافت فرسوده دنبال می‌کنیم. یکی از این پروژه‌ها تجمیع قطعات ریزدانه است. مثلاً در محله جوادیه تعداد بسیاری از خانه‌های فرسوده ریزدانه بین ۴۰ تا ۵۰مترمربعی با یکدیگر تجمیع و نوساز شده‌اند. در این زمینه شهرداری منطقه۱۶ و همچنین دفاتر تسهیلگری محلی و خدمات نوسازی، با هم وارد عمل شده‌اند. خوشبختانه در سال‌های۹۶ و ۹۷ تعداد قابل توجهی پلاک ریزدانه تجمیع و به واحدهای نوساز تبدیل شده‌اند.


درباره واگذاری امور شهر و محله به خود مردم چه صحبتی دارید؟
در منطقه۱۶ برای هر درخت یک شناسنامه و پلاک تهیه شده و در کنار آن به مردم آموزش داده شده تا چگونه از فضای سبز و درختان محله‌شان مراقبت و نگهداری کنند. در واقع قراری بین ما و شهروندان ساکن در محله‌ها گذاشته می‌شود تا به این شیوه شهر و محله‌مان را بهتر و آبادتر ببینیم و احساس تعلق اجتماعی شهروندان به محل زندگی‌شان را بالاتر ببریم. از این طریق حس مشارکت مردم تقویت می‌شود و مردم به نوعی در حفظ محله و امکانات متنوع آن دغدغه خاطر پیدا می‌کنند. اگر یادتان باشد در دهه‌های قبل، مردم در امور شهر و محله‌شان مشارکت می‌کردند. مثلاً از تمیزکردن جلو در خانه و جوی آب تا آبیاری درختان مقابل منزل یا واحد تجاری، اما متأسفانه به تدریج این وظایف شهروندی به دست فراموشی سپرده شده که در شرایط کنونی با اجرای چنین برنامه‌هایی قصد داریم این انگیزه به مردم داده شود که که از داشته‌های محله‌شان به خوبی مراقبت و محافظت کنند.

کد خبر 461860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کوچه پس کوچه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha