مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سازمان فضایی اروپا 19 اسفند "ژول ورن" فضاپیمای بدون سرنشین خود را به فضا پرتاب می‌کند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان این سفینه که به نام ژول ورن (Jules Verne) نویسنده معروف داستان‌های علمی تخیلی، نام گذاری شده بزرگترین فضاپیمایی است که اروپا تا به‌حال ساخته است.

این سفینه 20 تن وزن داشته بیش از 9 متر طول دارد. از یک بابت، این سفینه چیزی بیش از یک فضاپیمای پیشرفته برای حمل اقلام مورد نیاز به ایستگاه فضایی بین‌المللی نیست اما در حقیقت، بیش از این اهمیت دارد، زیرا قادر است کالا و اقلام، و فضانوردان را مستقل از ناسا به فضا حمل کند.

“Jules Verne” Takes Flight

یک کارشناس فضایی می‌گوید اروپا بودجه و زمان زیادی را صرف این طرح کرده و اگر موفقیت امیز باشد، گام بزرگی برای کشورهایی محسوب می‌شود که ان را اجرا کرده‌اند. در واقع ساخت چنین سفینه‌ای توسط کشورهای اروپایی و نه امریکا پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود.

سی ان ان افزود این فضا پیما از جزیره گوان فرانسه به فضا پرتاب می‌شود و یک محموله 80 تنی سوخت، غذا، هوا و اب را با خود حمل خواهد کرد.

اژانس فضایی اروپا می‌گوید این اولین سفینه‌ایست که بدون دخالت انسان، در فضا پهلو می‌گیرد. در این فضا پیما از یک سامانه پهلوگیری ساخت روسیه استفاده شده که دارای چشم لیزری بوده و به کمک ان به ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک شده و در آن پهلو می‌گیرد. در توقف شش ماهه این فضاپیما، فضانوردان قادر خواهند بود از اقلام موجود در ان استفاده کنند. پس از 6 ماه، در حالی که حامل زباله‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی است از این ایستگاه جدا شده و در مسیر باز گشت به زمین در جو می‌سوزد. بیشتر کار ساخت این سفینه در فرانسه و المان انجام شده، اما دانشمندان انگلیس نیز در تزریق سوخت به این سفینه در محل پرتاب نقش مهمی داشته‌اند

کد خبر 45955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز