سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: چند روزی به پایان سال باقی نمانده است و همانند سال‌های گذشته در این روز‌ها مردم نگرانی‌هایی در باب تامین مایحتاج شب عید دارند.

همانند سال‌های گذشته از امروز نمایشگاه‌های بهاره با حمایت وزارت بازرگانی و مشارکت اصناف آغاز به کار کردند ولی همچنان قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها دغدغه جدی مردم برای خرید است. در این خصوص محمد صادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ما شرایط و ویژگی‌های نمایشگاه‌های بهاره امسال را توضیح داده که می‌خوانید:

  • نمایشگاه بهاره از امروز آغاز به کار می‌کند، کیفیت برگزاری نمایشگاه بهاره امسال نسبت به سال گذشته چه تغییراتی کرده است؟

در نمایشگاه بهاره سال گذشته 150 نمایشگاه درکمتر از 8 هزار غرفه فعالیت می‌کردند. این تعداد در نمایشگاه پاییزه امسال به 217 نمایشگاه رسید که محصولات خود را در بیش از 13 هزار غرفه به مردم ارائه می‌کنند.

خوشبختانه نمایشگاه بهاره امسال در حجم گسترده تری نسبت به نمایشگاه پاییزه برگزار می‌شود. به‌طوری که نمایشگاه بهاره امسال در 291 نمایشگاه و با حضور بیشتر از 21 هزار غرفه فعالیت خواهد کرد.

  • تجربه‌های گذشته برگزاری نمایشگاه بهاره در سال گذشته و نمایشگاه پاییزه امسال تجربه‌های موفقی بوده‌اند که وزارت بازرگانی تصمیم به گسترش نمایشگاه بهاره امسال گرفته است؟

استقبال مردم از نمایشگاه بهاره سال گذشته و نمایشگاه پاییز امسال بسیار خوب بوده است. از طرف دیگر هم به‌دلیل اینکه اصناف شاهد استقبال خوب مردم از این نمایشگاه‌ها بودند، تمایل بسیار زیادی برای حضور در نمایشگاه بهاره امسال از خود نشان دادند.

  • حضور اصناف در نمایشگاه بهاره امسال تا چه میزان افزایش پیدا کرده است؟

اصناف رغبت زیادی برای حضور در نمایشگاه بهاره امسال از خود نشان دادند. آمار دقیقی از حضور اصناف در این نمایشگاه‌ها در دست نیست اما می‌توان به این نکته اشاره کرد که 215 درصد یعنی چیزی بالغ بر 2 برا بر رشد نسبت به گذشته داشته‌ایم. این اطمینان را هم می‌توان به مردم داد که در این نمایشگاه‌ها محصولات با کیفیت و قیمت خوب ارائه داده می‌شود.

  • یک گروه دانشگاهی در نمایشگاه پاییزه را مامور شده بودند تا روی فعالیت آن نمایشگاه مطالعاتی را انجام دهند و به وزارت بازرگانی نتایج آن را ارائه کنند. این کار تحقیقاتی در نمایشگاه بهاره امسال هم انجام می‌شود یا خیر؟

بله این کار در نمایشگاه پاییزه توسط یک گروه دانشگاهی انجام شد و گروهی از اساتید کار مطالعاتی روی فعالیت نمایشگاه پاییزه انجام دادند. خوشبختانه نتایج بررسی‌های آنها نشان داد که 76 درصد مردم از کیفیت محصولات رضایت داشتند.

در نمایشگاه بهاره امسال هم همان گروه دوباره کار تحقیقاتی خود را نشان می‌دهند تا اگر نواقصی در برگزاری این نمایشگاه وجود داشت در نمایشگاه‌های آینده رفع شود. در نمایشگاه امسال هم نواقصی که در نمایشگاه پاییزه توسط این گروه دانشگاهی اعلام شده بود را رفع کردیم تا نمایشگاه بهاره امسال با کیفیت بهتری فعالیت کند.

  • در نمایشگاه بهاره امسال واسطه‌ها حضور دارند؟

خیر. تمامی واسطه‌ها را حذف کرده‌ایم. تمام برنامه ریزی این نمایشگاه نیز بر عهده خود اصناف بوده است و هیچ گونه واسطه‌ای وجود نداشته است. وزارت بازرگانی نیز فقط در برنامه ریزی کلان و نظارت دخالت دارد و مابقی امور در دست اصناف است.

  • سازمان نظارتی اصناف در نمایشگاه بهاره امسال فعالیت خواهند کرد یا خیر؟

سازمان بازرسی و نظارت اصناف از همین امروز آغاز به کار خواهد کرد. این سازمان پس از جلسه‌ای که قرار است امروز با وزیر بازرگانی داشته باشند کار خود را آغاز خواهند کرد. سازمان نظارت و بازرسی اصناف با بیش از 10 هزار بازرس از خود اصناف کار دقیق نظارت را بر نمایشگاه‌های بهاره انجام خواهند داد.

  • گفته می‌شود در روز‌های پایانی سال قیمت مرکبات افزایش پیدا خواهد کرد، وزارت بازرگانی چه تصمیمی برای جلوگیری از این افزایش قیمت اتخاذ کرده است؟

بعید می‌دانم که افزایش قیمتی داشته باشیم. نه تنها در مرکبات بلکه در سایر موارد نیز افزایش قیمتی نخواهیم داشت. بازار کاملا آرام است و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد. با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و همچنین توزیع گسترده محصولات بعید می‌دانم که این بازار آرام به هم بریزد و محصولات با افزایش قیمت مواجه شوند.

خوشبختانه ذخایر به اندازه کافی موجود است. وزارت بازرگانی نیز از طریق شرکت‌های وابسته خود تماما کیفیت این محصولات را کنترل خواهد کرد و از ورود کالای کم کیفیت به بازار جلو‌گیری به عمل می‌آورد.

کد خبر 45757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز