سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین کارگاه آموزشی مبانی و اصول قنات با حضور مشاور شهردار در امور محیط‌زیست برگزار شد.

 مشاور شهردار در امور محیط زیست در این کارگاه از قنات به عنوان یک میراث ملی و فرهنگی نام برد و گفت: تداوم تمدن چند ساله ایران در یک اکوسیستم خشک و نیمه خشک مدیون سامانه قنات بوده است.

وی افزود: وجود قنات‌های طولانی در شهر تهران دلیل کار آمد بودن آنها بوده است، ولی با گسترش شهر نقش قنات‌ها در آب رسانی کم رنگ شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران حیدر زاده ادامه داد: باگسترش شهر و تاکید بر استفاده از آب شرب قنات‌ها از رونق افتادند و لایروبی قنات‌ها کم‌تر مورد توجه قرار گرفت.

وی تاکید کرد: شاید ما نتوانیم از قنات‌ها به عنوان آب شرب استفاده کنیم، ولی می‌توانیم کاربردهای دیگری برای آن تعریف کینم. ما در بحث گسترش فضای سبز با کمبود منابع آب روبرو هستیم و در صورت احیا شدن  قنات‌ها امکان بهره برداری از یک میلیون و صد متر مکعب آب جهت آبیاری فضا‌های سبز وجود دارد که در اراضی عباس آباد و اتوبان مدرس چنین استفاده‌ای را کرده‌ایم.

حیدر زاده با تاکید بر اینکه عدم توجه به حریم قنات‌ها در ساخت وسازها ما را با مشکلات جدی روبرو کرده است گفت: ما همیشه به قنات به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم ولی به دلیل بی‌توجهی به این قضیه این فرصت به تهدید تبدیل شده است.

مشاور شهردار در امور محیط زیست با اشاره به استفاده‌های نامناسب از سفرهای آب زیر زمینی گفت: یکی دیگر از مشکلات کنونی پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی است به شکلی که کارکرد قنوات در شرق و جنوب شرق تهران به این دلیل از بین رفته است. از سوی دیگر در مناطق مرکزی و جنوبی نیز سطح آب قنوات بیش از حد طبیعی است و با مشکل مواجهیم اما قنوات کوهپایه‌ای سطح آب دهی مناسبی دارند.

وی در ادامه افزود: نبود شبکه فاضلاب شهری از دیگر خطرهایی است  که قنات‌های تهران را تهدید می‌کند تا آنجا که  که آب بعضی از این قنات‌ها مناسب آبیاری فضاهای سبز هم نیست.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه متولی حقوقی قنات‌ها باید مشخص شود و از موازی کاری‌ها کاسته شود گفت: برنامه‌ریزی از استفاده از قنات‌ها باید با دیدگاه مدیریت بحران به احیای قنوات بپردازیم زیرا به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم بسیاری از منابع انسانی و مالی به در این بخش به هدر می‌رود.

حیدر زاده به لزوم تعامل بیشتر سازمان آب و فاضلاب شهر تهران با شهرداری تاکید کرد و گفت: برای این منظور پیشنهاد کردیم شرکت سهامی آب خام که تاسیس شود که هم شهرداری تهران و هم سازمان آب وفاضلاب درآن سهم داشته باشند تا در تعامل بهتری به شهروندان خدمت رسانی کنند.

مشاور شهردار در امور محیط زیست در ادامه با بیان اینکه شهر تهران جز ده شهر آخر دنیاست که فاقد سیستم شبکه فاضلاب است گفت: قبل از هر اقدامی باید شبکه فاضلاب شهر تهران را تکمیل کرد، زیرا این تهدید وجود دارد که سیستم فاضلاب وارد قنات‌ها شود.

جالب آنکه طرح شبکه فاضلاب در تهران مربوط به 25 سال قبل از استقلال کشور امارات و 17 سال پیش از استقلال قطر و 12 سال قبل از استقلال پاکستان بوده است ولی حالا این کشورها همه سیستم کامل فاضلاب شهری دارند و ما هنوز به فکر تکمیل آن هستیم.

کد خبر 45270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز