همشهری آنلاین: تولید گاز کشور به زودی و با تعمیر اساسی خط لوله 18 اینچی گاز در فاز یک پارس جنوبی، از 480 میلیون متر مکعب در روز خواهد گذشت.

محمدجواد عاصمی پور -  قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی نفت - در گفت و گو با شانا با اشاره به بحران اخیر کمبود گاز و سرمای بی‌سابقه در کشور گفت: امسال تزریق گاز به مخازن نفتی نسبت به سال گذشته بیش از 3 میلیون متر مکعب در روز افزایش داشته است.

وی با تاکید بر این که تولید گاز ایران در هیچ شرایطی کاهش نخواهد یافت، افزود: یکی از افتخارهای بخش بالادستی در بحران اخیر مربوط به قطع گاز وارداتی و سرمای بی‌سابقه جبران کمبود گاز و ثبت رکورد تولید 470 میلیون متر مکعب در روز بوده است.

میانگین ضریب بازیافت مخازن نفتی دنیا بعد از تزیق گاز یا آب حدود 30 تا 35  درصد است که در واقع به ازای برداشت هر یک بشکه نفت از مخازن در سطح دنیا 2 بشکه و در ایران حدود 3 بشکه دیگر در اعماق زمین رها می‌شود.

پیش‌بینی شده است امسال روزانه حدود 100 میلیون متر مکعب گاز به مخازن نفتی کشور تزریق شود و عمده‌ترین فعالیت در زمینه تزریق گاز به میدان‌ها در پایان برنامه چهارم توسعه، راه اندازی ایستگاه تزریق گاز میدان آغاجاری است که با راه اندازی آن، در مجموع روزانه 60 میلیون متر مکعب به مجموع ظرفیت تزریق گاز کشور افزوده می‌شود.

مخازن نفتی ایران بیش از 500 میلیارد بشکه نفت درجا دارد که با افزودن یک درصد به ضریب برداشت از مخازن نفتی، بیش از 5 میلیارد بشکه به ذخایر نفت قابل استحصال کشور افزوده می‌شود.

کد خبر 45179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز