دومین مهلت هیات وزیران برای ترخیص حدود ۱۵ هزار خودرو وارداتی دپو شده از گمرکات کشور در حالی ۱۶ تیر ماه امسال به پایان رسید که به گفته وارد کنندگان هنوز ۷ هزار و ۵۰۰ خودرو در گمرکات باقیمانده و دستگاه‌های دولتی قول تمدید سه باره این مهلت را داده‌اند.

خودرو

به گزارش همشهری، قیمت خودروهای خارجی در بازار متاثر از ممنوعیت واردات و کاهش شدید عرضه در حالی افزایش یافته که دومین مهلت هیات وزیران برای ترخیص حدود ۱۵ هزار خودرو وارداتی دپو شده در گمرکات کشور نیز تنها منجر به ترخیص ۶ هزارو ۶۵۳ دستگاه خودرو از گمرکات شده است. طبق اعلام دبیرانجمن واردکنندگان خودرو، با ترخیص ۶۶۵۳ دستگاه خودرو از گمرک، حدود ۷۵۰۰ دستگاه خودرو دیگر همچنان در گمرکات باقی مانده که با توجه به اتمام مهلت ترخیص، فعلا تکلیف‌ این خودروها مشخص نیست،

این انجمن خواستار تمدید مهلت اجرای مصوبه هیات وزیران برای تداوم روند ترخیص خودروهای مذکور شده است. همچنین معاون امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرده که بر اساس مصوبه هیأت وزیران مبنی بر ورود خودروی خارجی از تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ تا تاریخ ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۸ در این مدت ۶۶۵۳ دستگاه خودروی وارداتی از گمرک ترخیص شده است.

این در حالی است که دومین مهلت دو ماهه هیات وزیران برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات یکشنبه هفته گذشته (۱۶ تیرماه) به اتمام رسیده و به هنوز حدود۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو به دلایل مختلف ترخیص نشده است. در شرایطی که  شرکت‌های واردکننده با شکایت مشتریان تمام تمرکز خود را بر تحویل محصولات ثبت نامی آنها قرار داده‌اند، مشخص نیست خودروهای باقیمانده در گمرکات چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟

  • درخواست تمدید مهلت ترخیص

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این که پس از ترخیص این ۶۶۵۳ دستگاه، حدود ۷۵۰۰ دستگاه خودرو دیگر در گمرک باقی مانده است، گفت: بنابراین با توجه به این‌که مهلت ترخیص خودروها به اتمام رسیده است، مکررا با شخص رییس جمهور، معاون اول ایشان، وزیر صنعت و معاونان وزیر صمت برای تمدید مهلت ترخیص مکاتباتی انجام داده‌ایم؛ اما متاسفانه همیشه به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود که مشکلاتی به همراه خود دارد.

در این رابطه مهدی دادفر، افزود: در زمینه کوتاه بودن مدت در نظر گرفته شده برای ترخیص خودروهای رسوبی در گمرک  به جهت تمدید این مهلت نامه‌نگاری‌ها انجام شده اما همچنانی پاسخی دریافت نکردیم. ضمن این‌که ما نیز در کوتاه بودن این مدت مسئول نبوده‌ایم؛ دستگاه‌های اجرایی توانایی لازم را نداشته است. او در پاسخ به این‌که با توجه به این‌که این خودروها، سرمایه واردکنندگان و مردمی است که خودرو خریداری کرده، بعضا پول آن‌ها هم  تمام و کمال پرداخت کرده‌اند؛ چنانچه مهلت تمدید نشود، تکلیف این خودروها و سرمایه‌ها چه خواهد شد؛ گفت:

مردم  خودروهای خود را خواسته و منتظر ترخیص خودروهای خود هستند؛ لذا تنها راه این است که مصوبه تمدید شود. قول مساعد داده شده که مهلت این مصوبه تمدید شود. او با تاکید بر این‌که از تمامی مسئولان خواسته شده روند ترخیص‌ها را متوقف نکنند، افزود: چراکه با ترخیص خودروها از گمرک آرامش در بازار ایجاد شده و در نتیجه شاهد کاهش قیمت ها نیز خواهیم بود. وضعیت قیمت‌ها در بازار از زمانی که مصوبه "بازگشایی" انجام شد، به صورت کاهشی بوده و سبب کاهش قیمت‌ها در کل بازار شده است.

دادفر، افزود:اگر مجدد روند بازار کنترل نشود، بازگشت افزایش قیمت‌ها و تورم را خواهیم داشت؛ لذا لازم است پیش از آنکه این اتفاق بیفتد و مجدد بیش از یک میلیارد خودرو معطل بمانند، فکری برای واردات خودروها، ترخیص آن‌ها از گمرک  و ... شود.  او در مورد هزینه‌ها برای این خودروهای رسوبی گفت: هزینه‌های گمرکی برای این خودروها شامل  ۵۵، ۶۵ و ۷۵  درصد تعرفه گمرکی است که با احتساب عوارض و دیگر اقلا حدود ۹۰ درصد می‌َود که برای هر دستگاه خودرو محاصبه می‌شود.

  • ترخیص ۶ هزار و ۶۵۳ خودرو

معاون امور گمرکی گمرک نیز از ترخیص۶ هزار و ۶۵۳ خودرو وارداتی بر اساس مصوبه هیات وزیران خبر داد و گفت: تاکنون برای ۳۴۰ دستگاه از خودروهای اظهار شده صدور پروانه انجام نشده و به دلایلی نتوانسته‌اند مجوزهای لازم برای ترخیص اخذ کنند. مهرداد جمال ارونقی با اشاره به آخرین آمار ترخیص خودرو از گمرک، افزود:

بر اساس مصوبه هیأت وزیران مبنی بر ورود خودروی خارجی از تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ تا تاریخ ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۸ در این مدت ۶۶۵۳ دستگاه خودروی وارداتی از گمرک ترخیص شده است. او به یکی از دلایل عدم ترخیص خودروها اشاره کرد و گفت: علاوه بر آمار فوق بالغ بر ۱۰۴۸ دستگاه خودرو نیز با وجود آنکه اظهارشده و پروانه گمرکی دریافت کرده‌اند امکان خروج آنها فراهم نیست؛ به دلیل آنکه در مهلت یاد شده نتوانستند از گمرک خارج شوند. برای این خودروها قرار شده پیش نویسی از سوی دستگاه های مربوطه مبنی بر تمدید مهلت زمانی تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد، تا این مانع برطرف شود.

*دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو: تا کنون ۶ هزار و ۶۵۳ خودرو دپو شده از گمرک ترخیص و ۷هزارو ۵۰۰ دستگاه همچنان بلاتکلیف است.

کد خبر 448754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha