با وجود آنکه رئیس سازمان خصوصی سازی می‌گوید بررسی لایحه سهام عدالت مراحل پایانی اش را طی می‌کند بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد اختلاف برسر نحوه آزاد سازی سهام عدالت به سادگی قابل رفع نیست.

سهام عدالت

به گزارش همشهری، دولت و مجلس برسر شیوه آزادسازی سهام عدالت اختلاف نظر دارند. دولت می خواهد دارایی‌های موجود در سهام عدالت را به شکل یک صندوق سرمایه گذاری آزاد کند اما مشکل اینجاست که مدیریت این صندوق سرمایه گذاری بر اساس لایحه ای که به مجلس ارسال شده بر عهده یک هیات امنا است که اعضای آن را اغلب مدیران دولتی تشکیل می دهند.

به همین دلیل مجلس با این شیوه آزاد سازی مخالفت است و معتقد است این دولتی بودن هیات امنای صندوق سهام عدالت با روح قانون اصل ۴۴ منافات دارد و چون دولت نمی‌خواهد هیات امنای این صندوق را از حالت دولتی خارج کند، مجلس می گوید پس بهتر است سهام عدالت در قالب شرکت‌های سرمایه گذاری استانی آزاد شود.

دیروز میر علی اشرف پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: پیش نویس عرضه سهام عدالت از یک سال و نیم گذشته در مجلس در حال بررسی است، به نظر می‌رسد پیگیری‌های مربوط به آن در حال طی کردن روزهای پایانی خود است. پوری‌حسینی گفت: از نظر ما صندوق قابل معامله در بورس بهترین گزینه برای آزاد سازی سهام عدالت است به گفته او باقی گزینه ها ایرادهایی دارند که نمی توان به موفقیتشان امیدوار بود.

با وجود اینکه رئیس سازمان خصوصی سازی معتقد است بررسی های لایحه خوان آخر را طی می کند اما گفت‌وگوهای همشهری با برخی نمایندگان مجلس نشان می دهد اختلاف نظر دولت و مجلس به راحتی قابل حل نیست زیرا اختلاف بین دو شیوه واگذاری می تواند در آینده هزاران میلیارد تومان سود یا زیان برای مشمولان سهام عدالت ایجاد کند و این همان نقطه اصلی اختلاف ها است.

به نظر می رسد اختصاص سهام در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری می تواند ارزش سبد دارایی های سهام عدالت را چند  برابر کند اما اگر سهام در قالب شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار شود این احتمال وجود دارد که مشمولان برای فروش سهامشان هجوم بیاورند و این امر به کاهش ارزش سهام عدالت منجر شود؛ با این حال موضوع دولتی بودن هیات امنای این صندوق سرمایه گذاری چیزی نیست که بتوان به راحتی در کنار آن گذشت.

پیش از این حمید رضا فولاد گررئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ مجلس گفته بود:روش آزادسازی سهام عدالت به شیوه مدنظر دولت مردم را مالک و مدیر سهام عدالت نمی‌کند و همچنان تسلط دولت بر سهام عدالت ادامه می‌یابد. محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم تاکید کرده است: دولت باید آنچه را که به مردم تعلق دارد را به خود آنها بسپارد.

کد خبر 448634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha