منطقه ۱۴ در سالی که گذشت شاهد اتفاق‌های خوبی بود که نفع زیادی برای اهالی داشت.

فروشگاه

طرح‌های جامع و سودمندی که شاید برای اجرایی شدن‌شان زمان زیادی صرف شد اما تحقق‌شان لبخند رضایت را بر لب شهروندان نشاند. تلاش مدیران شهری برای انجام این طرح‌ها بر کسی پوشیده نیست اما در کنار آنها شورایارها بازوی پرتوانی بودند که باعث پیشرفت و به سرانجام رسیدن کارها شدند. از بین صدها طرح اجرایی در محدوده منطقه ۱۴ به ۶ طرح شاخص اشاره می‌کنیم.

رفع ترافیک محله قصر فیروزه
یکی از مشکلات عمده اهالی محله قصرفیروزه، ترافیک بزرگراه بسیج حدفاصل بزرگراه بسیج در محدوده خیابان رحیمی تا بیمارستان بعثت بود که با پیگیری‌های معتمدان محله و شورایارها برطرف شد. «اسحاق قربانی» دبیر شورایاری محله قصرفیروزه در این‌باره می‌گوید: «شهروندان ساکن در شهرک‌های قصرفیروزه، امیرالمؤمنین(ع)، شهید بهشتی و دیگر شهرک‌هایی که در محله قصرفیروزه قرار دارد برای ورود به بزرگراه بسیج باید از خیابان هجرت وارد خیابان رحیمی شده و سپس راهی بزرگراه می‌شدند. همین امر باعث ایجاد ترافیک می‌شد و رفت‌وآمد خودروهایی که از جنوب به شمال بزرگراه بسیج در حرکت بودند را با کندی مواجه می‌کرد. از همه مهم‌تر وجود بیمارستان بعثت بود که در همین مسیر قرار داشت و ترافیک موجود می‌توانست سلامت بیماران را به خطر بیندازد. از این‌رو ایجاد کندرویی در بزرگراه بسیج حد فاصل خیابان شهید رحیمی تا بیمارستان بعثت را به معاونت حمل‌ونقل پیشنهاد دادیم.» به گفته قربانی اکنون کسانی که از خیابان هجرت قصد ورود به بزرگراه بسیج را دارند می‌توانند وارد لاین کندرو شده و مسیرشان را به شمال تهران ادامه دهند.

ساخت پایانه و اجرای طرح شهرداران کوچه‌ها
یکی از معضلات اهالی منطقه و به‌ویژه اهالی محله شهدای گمنام، رفت‌وآمد بود که با ساخت پایانه تاکسیرانی شهید محلاتی کاملاً برطرف شد. این پایانه تاکسیرانی کنار ایستگاه مترو بسیج قرار دارد و ۵۰۰ دستگاه تاکسی به مقصد خیابان ۱۷ شهریور، چهارراه سیروس و میدان هفتم‌تیر در این پایانه به شهروندانی که از مترو استفاده می‌کنند و قصد تردد به بازار یا غرب تهران را دارند خدمات ارائه می‌دهند. «حسین شیخ‌سفلی» دبیر شورایاری محله شهدای گمنام از دیگر اتفاق‌های خوب محله‌شان می‌گوید: «طرحی به نام «شهرداران کوچه» را در محله‌مان اجرا کرده‌ایم و در حال حاضر ۲۰ کوچه از ۶۰ کوچه محله شهردار دارد که به امور نظافت کوچه نظارت می‌کند. اتفاق خوب دیگری که در محله رخ داده، تبدیل زمین بدون استفاده خیابان علامه امینی به بازار میوه‌تره‌بار شهید محلاتی است که امکان خرید را برای شهروندان این محله مهیا کرده است.»

ساخت بازارتره‌بار محله شکوفه
یکی از اتفاق‌های خوبی که در این چند سال اخیر در محله شکوفه رخ داده، ساخت بازار میوه و تره‌بار است. «تقی حسن‌نژاد» خیّر محله شکوفه در این‌باره می‌گوید: «خیابان شکوفه، نبش کوچه شهید گوگردی، قطعه زمین بدون استفاده‌ای بود که به دلیل بی‌مبالاتی بعضی از شهروندان تبدیل به محل تخلیه زباله شده و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده بود. دبیر شورایاری محله شکوفه این زمین را به شهرداری معرفی و خواستار آن شد تا زمین را تملک و تبدیل به فضای رفاهی برای اهالی کند. بعد از کلی دوندگی این امر محقق شد. حالا زمین ‌هزار مترمربعی که مکان تجمع زباله و جانوران موذی بود تبدیل به بازارتره‌بار بزرگی شده که همه جور امکاناتی دارد. مهم‌تر از همه اینکه دارای پارکینگی است که در خیابان کم‌عرض شکوفه که جای پارک خودرو نیست، امتیاز بزرگی به شمار می‌آید.

احیای باغ وثوق‌الدوله

باغ وثوق‌الدوله در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان نبردشمالی قرار دارد. بنایی قدیمی که عمر آن به دوره قاجار برمی‌گردد. به گفته «مجید استیری» دبیر محله شاهد، از میان این باغ قنات پرآب سلیمانیه می‌گذرد و جاذبه گردشگری چشمگیری دارد. او می‌گوید: «اینجا یکی از زیباترین مکان‌های تفریحی است که تا چندماه پیش در تملک یکی از سازمان‌ها بود. عمارت آجری و همچنین فضای سبز آن به دلیل رسیدگی نکردن تا حد قابل ملاحظه‌ای آسیب دیده بود. حالا این باغ از سوی شهرداری منطقه خریداری شده و به‌زودی تبدیل به تفرجگاه عمومی می‌شود. » به گفته استیری این عمارت عهد ناصری در حال بازسازی است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و می‌تواند قطب گردشگری منطقه باشد.

مناسب‌سازی بوستان ابیانه برای معلولان
منطقه ۱۴ بوستان‌های زیادی دارد اما فقط ۳ بوستان برای رفت‌وآمد معلولان مناسب‌سازی شده است. بوستان ابیانه یکی از آنهاست که سال گذشته پیاده‌راه آن با پیگیری شورایاری محله برای ویلچرنشین‌ها بهسازی شد. «سیدمحمد میرهاشمی» جانباز و مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی دوطفلان حضرت زینب(س) می‌گوید: «چه خوب که همه بوستان‌های منطقه برای تفریح و استراحت معلولان و جانبازان مناسب‌سازی شود. در جای جای بوستان برای ویلچرنشین‌ها رمپ تعبیه شده و آنها به راحتی می‌توانند به این بوستان بیایند و از فضای سبز و زیبای بوستان بهره‌ببرند.» در این بوستان سرویس بهداشتی، آبخوری و فضای تفریحی با توجه به شرایط ویژه معلولان ایجاد شده است. همچنین تعدادی وسایل بدنسازی هم جانمایی شده تا افراد کم‌توان بتوانند ورزش کنند. این بوستان انتهای خیابان مخبر شمالی قرار دارد.

ساخت پاتوق بانوان محله تاکسیرانی
محله تاکسیرانی تا همین چند ماه پیش از داشتن سرا محروم بود. البته نه اینکه محله تاکسیرانی سرایی نداشته باشد، به گفته «منصوره نوروزی» ساکن این محله، ساختمان سرا یک آپارتمان قدیمی و بدون امکانات بود که تجهیزات مطلوبی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری نداشت. او می‌گوید: «در سخت‌ترین شرایط کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شد. خیلی از بانوان به دلیل پله‌های زیاد سرا امکان استفاده از این مکان را نداشتند.» به گفته نوروزی با توجه به تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان به این مکان و نبود سرانه فضای فرهنگی و تفریحی در محله تاکسیرانی، سرای محله در واقع بهترین فضا برای آموزش و گذران اوقات فراغت به شمار می‌آمد. او ادامه می‌دهد: «برای ساخت سرای محله جدید، شورایاران تلاش زیادی کردند و سرانجام بعد از ماه‌ها دوندگی، معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه قطعه زمینی به مساحت ‌هزار و ۱۰۰ مترمربع را برای این کار در نظر گرفت و ساختمان ۳ طبقه زیبایی با امکانات کتابخانه، خانه کودک، سالن اجتماعات، خانه اسباب‌بازی و کلاس‌های آموزشی ساخت.»

کد خبر 448265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha