دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

مینا شهنی: دو ‌فوریت طرح خدمات رسانی به ایثارگران به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

پس از آن‌که شورای نگهبان با وارد کردن ایراداتی لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را رد کرد، نمایندگان مجلس هفتم نسخه جدیدی پیچیدند.

جمعی از نمایندگان مجلس با ارائه طرحی 2‌فوریت آن‌را بلافاصله پس از اتمام بررسی بودجه سال آینده در صحن مطرح کرده و به تصویب رساندند.

این بار و در طرح جدید تلاش کرده‌اند تا مواردی را که مورد اعتراض جامعه ایثارگری بود، اصلاح کنند.

پیش از این روز بیستم بهمن ماه جاری ایثارگران و جانبازان با تجمع در مقابل مجمع تشخیص مصلحت نسبت به بندهایی از لایحه اعتراض کردند.

این گروه معترضان با تجمع در مقابل مجمع تشخیص مصلحت اظهار داشتند که درصورت تصویب لایحه جامع خدمات رسانی به ایثاگران، بخشی از حقوق این جامعه نادیده گرفته شده و پایمال خواهد شد.

علیرضا مهدوی‌فر، مدیرکل امور مجلس و حقوقی طرح‌ها و لوایح بنیاد شهید، درباره موارد مورد اعتراض ایثارگران گفت: یکی از مواردی که در لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران همواره مورد اعتراض قرار داشت، تبصره 2 ماده 39 این لایحه بود.

 این تبصره مربوط به حقوق حالت اشتغال‌ ایثارگران بود و در آن تأکید شده‌بود که چنانچه فردی از جامعه ایثارگری مشغول به کار شود، از دریافت حقوق حالت اشتغال محروم خواهد شد، حال آن‌که ایثاگران معتقدند که اشتغال آنان نباید مانع از دریافت حقوق حالت اشتغالی که بنیاد شهید و امور ایثارگران به آنان می‌پردازد، شود.

نمایندگان مجلس با اصلاح این بخش در تنظیم و تدوین طرح جدید، خواسته ایثارگران را محترم شمرده و حقوق حالت اشتغال را حتی درصورت اشتغال ایثارگر نیز برای آنان برقرار اعلام کرده‌اند.

به گفته مهدوی‌فر خواسته دیگر ایثاگران برخورداری خانواده جانبازان بالای 70 درصد از مزایایی است که خانواده شهدا از آن برخوردارند.

او گفت:‌ جامعه ایثاگری معتقد است که با والدین و همسر و فرزند جانبازانی که دارای درصد جانبازی بالای 70‌درصد هستند باید همانند خانواده شهدا رفتار شود.نمایندگان مجلس این خواسته را نیز در طرح جدید مورد توجه و دقت قرار دادند.

مدیر کل امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه تا پیش از این و درصورت تصویب لایحه فرستاده شده از سوی دولت بنا بود برای هزینه درمان ایثارگران سقف در نظر گرفته‌شود، تأکید کرد که این محدودیت نیز از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برداشته شد.

دیگر مورد اصلاح شده در طرح نوشته شده از سوی نمایندگان مجلس تقبل کامل هزینه‌های آموزشی خانواده‌های ایثارگران است.

به گفته مهدوی‌فر پیش از این قرار بود رشته‌های تحصیلی خاصی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تعیین شده و تنها هزینه تحصیل کسانی از سوی بنیاد پرداخت شود که در این رشته‌ها تحصیل می‌‌کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح دیروز با 145 رأی موافق 2 فوریت طرح را تأیید کردند تا بررسی دقیق‌تر این طرح بعدازظهر امروز در صحن علنی انجام شود.

 در واقع به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس با تائید 2 فوریت این طرح سعی کرده‌اند دل ایثارگران را به‌دست آوردند.

گفتنی است مهم‌ترین نکته از سوی شورای نگهبان برای رد کردن لایحه فرستاده شده از سوی دولت که مورد تائید نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته بود، ایجاد بار مالی سنگین برای دولت بود.

اعضای شورای نگهبان با این دلیل که این لایحه بار مالی بسیاری برای دولت در پی دارد آن را رد کرده و مجمع تشخیص مصلحت به بررسی آن پرداخت.

اما در حالی‌که هنوز این لایحه از سوی مجمع تشخیص مصلحت به مجلس پس داده نشده‌است نمایندگان پیش‌دستی کرده و طرحی نوشته‌اند که به‌نظر نمی‌رسد نظر شورای نگهبان را در کاهش بار مالی سنگین در نظر گرفته باشند.

کد خبر 44669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز