وزارت نیرو در صدد ارسال لایحه‌ای به دولت برای جلوگیری از مصرف برق برای استخراج رمزارزها با نرخ دولتی برق است.

بيت كوين

همزمان مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران از تدوین دستورالعمل شناسایی مراکز استخراج ارز دیجیتال در شهر تهران خبر داد و گفت:احتمال وجود استخراج‌کننده ارز دیجیتال در تهران اندک است، اما طبق بخشنامه ابلاغی این برنامه در دستور کار قرار می‌گیرد.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی در ارتباط با استخراج بیت‌کوین در برخی واحدهای صنعتی تعطیل شده و مزارع کشاورزی مطرح شده و پیش از این معاون وزیر نیرو بر این مساله مهر تایید زده بود. دیروز سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه پیشنهاد شده برق مصرفی برای استخراج ارزرمزها معادل برق صادراتی محاسبه شود، گفت:

امکان شناسایی مراکز تولید ارزرمزها با توجه به مصرف بالای برق آنها وجود دارد. به گفته مصطفی رجبی مشهدی، با توجه به اینکه در حال حاضر در بسیاری از موارد از برق غیرمجاز برای تولید این رمز ارزها استفاده می‌شود، برابر آئین تکمیلی تعرفه‌ها باید نسبت به قطع آن اقدام کرد.

او افزود: شناسایی این مراکز با توجه به مصرف بالای برق آنها امکان پذیر است. در صورت شناسایی این موارد نسبت به قطع برق آنها اقدام می‌شود و در صورتیکه خسارتی به شبکه یا سایر مشترکین وارد شده باشد، این خسارت از مالک برابر قانون اخذ خواهد شد. در حال حاضر تعرفه این دسته از متقاضیان از طرف وزارت نیرو به هیأت دولت پیشنهاد شده است و در کمیسیون‌های تخصصی در حال رسیدگی است و به محض ابلاغ آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وزارت نیرو پیشنهاد داده تعرفه این بخش معادل برق صادراتی باشد. وی اظهار کرد: مراکز استخراج از ارزهای دیجیتالی پس از کسب پروانه از مراجع ذیربط می‌توانند به شرکت‌های توزیع یا برق منطقه‌ای بسته به میزان تقاضا مراجعه نمایند تا نحوه اتصال انها به شبکه سراسری برق مشخص شود.

خبر دیگر اینکه مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران از تدوین دستورالعمل شناسایی مراکز استخراج ارز دیجیتال در شهر تهران خبر داد و گفت:احتمال وجود استخراج‌کننده ارز دیجیتال در تهران اندک است، اما طبق بخشنامه ابلاغی این برنامه در دستور کار قرار می‌گیرد. حسین صبوری در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که آیا در شهر تهران نیز مشترکان برق اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند، ‌گفت:

شناسایی و قطع موقت برق استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال به تازگی ابلاغ شده است، اما باید اذعان کنم که این مشترکان عمدتاً مربوط به مشترکان کشاورزی و کارگاهی هستند و در شهر تهران که جزء مشترکان خانگی محسوب می‌شوند، از این گونه اقدامات خبری نیست. صبوری با تأکید بر اینکه به هر سوی در حال تدوین دستورالعمل شناسایی مراکز استخراج ارز دیجیتال در شهر تهران هستیم، ‌ اظهار داشت: اگر چه تا حدودی مطمئن هستیم در شهر تهران این گونه مراکز وجود ندارد، اما به هر حال در حال شناسایی این مراکز هستیم.

  • بیت‌کوین‌ها خطری برای اقتصاد برق

به گفته معاون وزیر نیرو، بیت‌کوین‌ها حدود ۵۰۰ مگاوات مصرف دارند، به ازای تولید هر یک کیلووات ساعت برق حداقل ۷۰۰ دلار هزینه می‌شود، همین اندازه هم باید برای شبکه‌های انتقال و توزیع و فوق توزیع هزینه شود تا به دست مصرف کننده برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، استفاده غیر مجاز از برق توسط معدنکاران بیت کوین موضوعی است که این روزها باعث نگرانی مسئولین شده، همایون حائری، گفته است:  معدنکاران بیت کوین در ایران از نرخ برق یارانه‌ای بهره می‌برند و حتی از مساجد هم که برق را رایگان می‌گیرند سوء استفاده می‌کنندآنگونه که گفته می‌شود تولید هر بیت کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران برق مصرف می‌کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت ۲۴ سال است.

  • شناسایی مزارع بیت‌کوین

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شناسایی مزارع بیت‌کوین به دلیل حجم مصرفی برق‌شان امکان‌پذیر است، گفت: به‌زودی آیین‌نامه اصلاح تعرفه‌های برق بیت‌کوین در هیات وزیران مطرح می‌شود. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اینکه افزایش فعالیت بیت‌کوین‌ها (تولید ارز دیجیتالی) مصرف برق را در کشور بالا برده است، گفت: قیمت پایین و تقریبا رایگان برای تولید ارز دیجیتال سبب شده مزرعه‌های تولید بیت‌کوین روز به روز افزایش یابند لذا به‌منظور جلوگیری از مصرف بی‌رویه برق، دولت باید مبنای قیمت‌گذاری برق آن‌ها را منطقی کند، تا علاوه بر امکان انجام فعالیتی اقتصادی و ارزآوری برای کشور، هزینه برق این شرکت‌ها با توجه به میزان مصرف آن‌ها تعیین شده و وزارت برق متضرر نشود.

کد خبر 446001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha