چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

المیرا فرخی-  سرعین - فعال اجتماعی: سرعین که زمانی علاوه بر آب‌های گرم معدنی‌اش به باغ‌هایش نیز شهره بود و عده‌ زیادی را نه صرفا برای آب‌تنی در آبگرم‌ها، بلکه برای طبیعت‌گردی و میوه‌چینی مجذوب می‌کرد، حالا در فقیرترین دوران خود از نظر وجود درختان به سر می‌برد.

درختان سرعین را شناسنامه‌دار‌ کنید

از درختان سرعین، چه آنها که در باغ‌های خود شهر اعم از سونقولی‌باغی، فتی‌باغی و تپه‌دالی و چه آنها که در روستاهای اطراف اعم از گلدشت کلخوران‌ و دره‌ ورگه‌سران و... بودند، حالا تعداد چندانی باقی نمانده است و بیم نابودی درختان باقیمانده هم وجود دارد. این‌ در حالی است که می‌شود با پلاک‌کوبی و شناسنامه‌دار کردن درخت‌های موجود آنها را حفظ کرد.  

اهمیت حفظ فضای سبز به حدی است که مقررات خاصی برای جلوگیری از قطع درختان وضع شده است. نه‌تنها درختان موجود در معابر، میادین و بوستان‌های عمومی، بلکه در باغ‌های خصوصی نیز تحت حمایت قانون قرار دارند و قطع آنها بر اساس ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها ممنوع شده است. با این همه، گرچه سالانه نهال‌های‌ کاشته شده در شهرستان سرعین آمار فضای سبز آن را افزایش می‌دهد، ولی عدم پلاک‌گذاری، خصوصا برای درختان تنومند چندین‌ساله، موجبات نگرانی‌های زیادی را فراهم می‌آورد.

پلاک‌کوبی درختان تا حد زیادی نگرانی‌های موجود را کم خواهد کرد. طرح پلاک‌کوبی الکترونیکی نیز که به تازگی در برخی از شهرهای ایران اجرا می‌شود، کمک می‌کند که اگر درختی جایی قطع یا جابه‌جا شود، مطلع شویم. در واقع، عملا می‌توان هر اطلاعی را که درباره‌ درخت لازم است، مثل زمان آخرین سم‌پاشی، روی این پلاک‌ها بارگذاری کرد. امید است با استفاده از این راهکار روز به روز فضای سبز شهرستان سرعین غنی‌تر شود.

کد خبر 445491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha