دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

بهناز رحیمیان - خراسان رضوی ـ خبرنگار: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از برگزاری دومین جشنواره «روز ملی مزرعه» در ۲۰ و ۲۱ خرداد ۹۸ در این مرکز خبر داد.

جشنواره روز ملی مزرعه سال 97

«رضا اقنوم» در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تاکید وزیر کشاورزی مبنی‌بر آموزش کاربردی و افزایش دانش فنی کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی گفت: رویکرد جشنواره «روز ملی مزرعه» با برنامه‌های متنوع علمی، آموزشی و ترویجی در واقع تحقق یکی از وظایف اصلی مرکز تحقیقات و آموزش و منابع طبیعی یعنی آموزش کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی است.  

وی عنوان کرد: در همه کشورها در حوزه کشاورزی به مناسبت‌هایی، دستاوردهای پژوهشی جدید به صورت عینی در معرض دید عموم به ‌ویژه مخاطبان خاص نظیر کشاورزان، بهره‌برداران و تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. به گفته این مقام مسئول، برگزاری روز مزرعه به نوعی با ارائه دستاوردهای پژوهشی به ارتقای کیفیت تولیدات کشاورزی کمک می‌کند و نقطه اتصال سیاست‌گذاران، مقامات و مسئولان اجرایی کشور، مروجین و کارشناسان، اساتید دانشگاه‌ها، مدیران کل دستگاه‌ها، محققان و نیز مخاطبان، مدیرعاملان شرکت‌ها، اتحادیه‌های صنفی، خانه کشاورز و دستگاه‌های مرتبط با حوزه کشاورزی است. هر گروه با حضور در این جشنواره بهره‌برداری خاص خود را انجام می‌دهد و پیام خود را به کشاورزان و مخاطبان می‌رساند.

اقنوم با تاکید بر این‌که استان ما یکی از مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور است که در ۳۰ سال گذشته با بحران خشکسالی مواجه بوده است، افزود: بحران مهاجرت کشاورزان به حاشیه شهرهای استان به‌ ویژه مشهد به دلیل کم‌آبی و مسائل اقتصادی چالشی است که به توانمندسازی اقتصادی کشاورز برای ابقا در روستای خود نیاز دارد. در این زمینه با برگزاری «روز ملی مزرعه» با مشارکت محققان، دستاوردهای پژوهشی چند سال گذشته حول محور آب و استفاده بهنیه از آب ارائه می‌شود.

  • راه‌های مدیریت شرایط کم‌آبی

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی موضوع جشنواره «روز ملی مزرعه» را «زراعت در شرایط کم‌آبی و چه بکاریم و چگونه مدیریت کنیم» عنوان کرد و گفت: در شرایط کم‌آبی ۲ راهبرد استراتژیک، سازگاری با شرایط کم‌آبی و نیز استفاده از گونه‌های گیاهی مناسب با نیاز آبی کمتر و در واقع بوم سازگار مورد توجه است.

به گفته «پیمان کشاورز»، در جشنواره روز مزرعه گیاهان سازگار با شرایط کم‌آبی مانند زیره، زعفران و گیاهان دارویی معرفی می‌شوند که کشت آنها بهره‌وری اقتصادی بالایی نیز برای کشاورزان دارد. وی یکی از راه‌های مدیریت در شرایط کم‌آبی را هوشمندسازی آبیاری دانست و افزود: میزان مصرف آب به حد نیاز گیاه و نیز روش‌های متعددی مانند تغییر تاریخ کشت محصولات زراعی برای استفاده از آب سبز و نیز استفاده از نشاکاری برای سبز کردن محصول پیش از انتقال به زمین اصلی از راه‌های مدیریت در شرایط کم‌آبی است.  

  • هوشمندسازی آبیاری

رئیس بخش فنی مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به این‌که در سالیان گذشته به موضوع هوشمندسازی آبیاری به خوبی پرداخته شده و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه در استان صورت گرفته است، تصریح کرد: با برنامه‌هایی مانند توسعه سامانه‌های نوین انتقال آب با لوله، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، اصلاح الگوی کشت با استفاده از کشت گیاهان با نیاز آبی کمتر، یکپارچه‌سازی اراضی و منابع آبی و ایجاد سایبان در باغ‌ها، اقداماتی برای بهره‌وری بیشتر از هر واحد آب صورت گرفته است. به گفته «سید ابوالقاسم حقایقی»، موضوع هوشمندسازی آبیاری رویکرد جدیدی در کشور است که در ۴ گام تعیین نیاز آبی با استفاده از یک سری ابزار، تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی و نیز سخت‌افزاری ونرم‌افزاری، برنامه‌ریزی آبیاری، اطلاع‌رسانی به کشاورز و نیز پایش برنامه‌ها اجرا می‌شود.

کد خبر 443289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha