جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸
۰ نفر

در انتخابات مجلس دهم که اسفند سال ۹۴ برگزار شد، در حالیکه اصولگرایان هنوز درگیر تبلیغات سنتی، بنرهای بزرگ و پوسترهای رنگارنگ بودند، اصلاح طلبان بستر تبلیغاتشان را به فضای مجازی بردند و حداقل در تهران پیروزی بی‌سابقه‌ای را رقم زدند.

مجلس

این تجربه پیروزی حالا همه نامزدهای انتخابات را برای اسفند ۹۸ مجاب کرده است، حساب ویژه روی تلگرام باز کنند. در واقع در اسفند سال ۹۴  اصلاح طلبان پیروزی‌شان در انتخابات مجلس دهم را مدیون دو پدیده بودند، اول پیامی که رئیس دولت اصلاحات منتشر کرد و از همه کسانی که پای صندوق های رای می رفتند درخواست کرد که به فهرست امید رای دهند و دوم فضای مجازی. پیام رئیس دولت اصلاحات به سرعت در فضای مجازی تکرار شد، دست به دست شد و با وجود رد صلاحیت‌هایی که  از چهره‌های جبهه اصلاحات صورت گرفته بود، تمامی اعضای ۳۰ نفره فهرست اصلاح طلبان در همان مرحله اول به مجلس راه یافتند؛ اتفاقی بی سابقه در ۱۰ دوره انتخابات مجلس در ایران پس از انقلاب.

 دو سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، مدیران برخی کانال‌های تلگرامی که از حامیان حسن روحانی بودند دستگیر شدند، در آن مقطع دستگیری برخی از این افراد، در چارچوب تاثیرگذاری تبلیغاتی کانال های تلگرامی تحلیل و تفسیر می شد. به ویژه محمود صادقی نماینده مردم تهران که از فهرست ۳۰ نفره امید به مجلس راه یافته بود در همان زمان محمود صادقی، نماینده تهران در نامه‌ای به سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه نسبت به بازداشت فعالان رسانه‌ای در آستانه انتخابات ابراز نگرانی کرد و نوشت:

«پاره‌ای حوادث در روزهای اخیر، از جمله بازداشت همزمان گروهی از مدیران کانال‌های تلگرامی با گرایش‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، موجی از نگرانی در جامعه برانگیخته است. »  با تمام این احوال در حالیکه فعالیت پیام رسان اینترنتی تلگرام در ایران ممنوع است و در مقطعی نهادها و سازمان های حکومتی فعالیت خودشان را در این پیام رسان متوقف کرده و به سمت پیام رسان های داخلی کوچ کردند اما نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم از همین حالا برای اسفند ۹۸ تلگرام را مهمترین بستر تبلیغاتی خودشان می دانند.

تاثیرگذاری کانال های تلگرامی برخی نمایندگان مجلس مثل علی مطهری این روزها بردی مثل یک خبرگزاری دارد، موضوعی که سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم بدان معترف است و با بیان یانکه فضای مجازی در انتخابات بسیار موثر است گفته است اگر این فضا رها شود می تواند تهدیدی برای انتخابات باشد. به گفته سید اسماعیل موسوی همه داوطلبان انتخابات که در فضای مجازی فعالیت کرده و سایت و کانال دارند، آدرس آن پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را باید اعلام کنند.

به گفته سیداسماعیل موسوی تمامی داوطلبانی که در انتخابات مجلس قرار است در فضای مجازی فعالیت کنند، سایت یا کانال تلگرامی دارند، باید آدرس این پایگاه های اطلاع رسانی را در سامانه ای که وزارت کشور راه اندازی کرده است ثبت کنند و این پایگاه ها به مراجع رسمی تبلیغات نامزدها معرفی شود. ظاهرا هدف از طراحی این سامانه جلوگیری از تخریب هایی است که ممکن است از طرف هواداران یک نامزد علیه نامزد دیگر صورت بگیرد اما پیام رسان های اینترنتی چنان بی حد و مرز هستند که عملا در فضایی هیجانی مثل انتخابات مجلس نمی توان کنترلی بر آن داشت. سوال اینجاست که یک نامزد کانال تلگرامی خودش را در سامانه ای که وزارت کشور طراحی کرده است، ثبت کرد، کانال ها و گروههای تلگرامی مختلفی که بدون ثبت شدن در این سامانه له یا علیه نامزدها تبلیغ می کنند چگونه کنترل خواهند شد؟

کد خبر 443009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha