شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار گزارشی در مورد رویدادهای زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب در سالهای ‌٢٠٠٣ و ‌٢٠٠٤ ،به‌کارگیری شیوه‌های تایید نشده‌ بازجویی از قبیل محرومیت از خواب، پخش موسیقی بلند و عریان کردن زندانیان توسط نیروهای آمریکایی اعتراف کرد.

به گزارش خبرگزاری  آسوشیتدپرس،‌در این گزارش آمده است که نوع رفتار صورت گرفته با زندانیان اشتباه بوده، اما غیر قانونی تلقی نمی‌شود و بیش از هر چیز منعکس کننده‌ فقدان منابع کافی و نظارت کامل بر رفتارهای اعمال شده است تا اینکه به بدرفتاری عمدی مربوط باشد.

طبق نتایج این تحقیقات، هیچ یک از پرسنل ارتش آمریکا تاکنون مجازات نشده‌اند. یافته‌های مذکور در قالب ‌١٠٠٠ صفحه سند و مدرک منتشر شده از سوی پنتاگون برای اتحادیه‌ آزادی‌های مدنی آمریکا تهیه و تنظیم شده و به موجب قانون آزادی اطلاعات اعلام شد.

گزارش پنتاگون شامل دو بخش عمده است؛ نخست بخشی که از سوی ژنرال ریچارد فورمیکا در خصوص عملکرد نیروهای عملیات ویژه‌ آمریکا در عراق تهیه شده و دیگری بخشی که توسط ژنرال چارلز یاکوبی در خصوص نوع رفتار با بازداشت شدگان افغانی ارایه شده است.

بد رقتاری ارتش آمریکا با زندانیان

اگر چه پیشتر برخی موارد مندرج در این گزارش منتشر و بعضا از سوی اعضای کنگره مورد بازنگری قرار گرفته بود، اما گزارش جدید پنتاگون اولین اسناد و مدارک فاش شده محسوب می‌شود.

این در حالی‌است که بخش‌هایی از گزارش مذکور سانسور شده‌ است. به طور مثال نام برخی اشخاص و محل‌ها و نیز هویت یگان‌های ارتش که در جریان بازجویی‌ها شرکت داشته‌اند، حذف شده است.

در همین حال آمریت سینگ، از وکلای اتحادیه‌ آزادی‌های مدنی آمریکا  گفت: گزارش‌های فورمیکا و یاکوبی هر دو نشانگر آن است که دولت آمریکا بحث بدرفتاری با زندانیان تحت بازداشت نیروهای آمریکایی را جدی نگرفته است.

سینگ گزارش پنتاگون را سرپوش گذاشتن بر حقایق توصیف و این ابهام را مطرح کرد که چرا گزارش منتشره تنها به ذکر موارد محدودی از وقایع پرداخته است.

این  گزارش درحالی منتشر شده که یک هفته پیش سه بازداشتی در زندان گوانتانامو خودکشی کردند و این اقدام بار دیگر بحث بدرفتاری ماموران زندان با بازداشت شدگان را مطرح ساخت.
دو سال پیش نیز رسوایی زندان ابوغریب افشا و در این راستا تصاویری از بدرفتاری جنسی با برخی از بازداشت شدگان و نیز تهدید کردن آنها با سگ منتشر شد.
 دولت بوش از آن مقطع زمانی تاکنون از سوی کشورهای جهان و حتی هم پیمانان خود به خاطر نوع رفتار نظامیان ارتش با زندانیان مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

 

کد خبر 443

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز