مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
۰ نفر

فرزاد عسگری- البرز- خبرنگار: اگر در جاده نظرآباد - اشتهارد رانندگی کنید، توجه شما به کویر اطراف جاده جلب می‌شود. جاده در دل کویری خشک امتداد دارد و هیچ چیزی به‌جز زمین‌های خشک و شور اطراف شما نیست.

کویر اشتهارد

کمی دورتر تپه‌های رنگین‌کمانی جلب توجه می‌کنند. تپه‌هایی با طیفی از رنگ‌های نارنجی تا زرد و قرمز، منظره جالبی را در این کویر ایجاد کرده‌اند. اگر کمی به بالای سرتان دقت کنید متوجه پرواز عقاب و شاهین در همین حوالی خواهید بود. خاک این کویر آنقدر شور و نمکین است که به خاطر حجم بالای نمک موجود در خاک، لکه‌های بزرگ سفید و نمکی روی زمین ایجاد شده است.

کمی دورتر تلاقی آفتاب و زمین‌های خشک کویر اشتهارد، سراب‌های زیبایی را تشکیل می‌دهد. اگرچه امروز این کویر خشک، بی‌آب و علف و بی‌استفاده است، اما با نگاهی نو به این نعمت خدادادی می‌توان از آن منطقه‌ای توریستی و جذاب برای گردشگران ساخت. اخیرا تورهای گردشگری برای کویرپیمایی یا کویرگردی به اینگونه مناطق خشک سفر می‌کنند. دیدن این مناظر زیبا و بکر می‌تواند برای طبیعتگردان جذاب باشد اما زیرساخت درست و مناسبی برای به وجود آمدن یک رویداد گردشگری در این منطقه وجود ندارد.  صنعت گردشگری با رویکرد کویرگردی با توجه به ظرفیت کویر اشتهارد در استان البرز می‌تواند رونق زیادی داشته باشد اما این اتفاق فرخنده به‌ندرت در قالب تورهای کوچک می‌افتد که رونق آنچنانی در آنها دیده نمی‌شود.

  • برنامه آبادانی در دل کویر

یک فعال حوزه گردشگری در این باره می‌گوید: امروزه تورهای زیادی برای گشت و گذار در کویر برگزار می‌شود. برنامه‌هایی مانند سافاری، کنسرت، تماشای آسمان کویر، شب‌نشینی دور آتش و اجرای برنامه‌هایی از این قبیل، باعث شده مردم نیز واکنش مثبتی به این تورها داشته باشند. «حامد رجبی» با اشاره به ظرفیت کویر اشتهارد در استان البرز برای برگزاری تورهای کویرگردی یک تا چندروزه ادامه می‌دهد: امروز ثابت شده که جذب توریست حتی بدون داشتن یک ظرفیت طبیعی یا تاریخی نیز امکان‌پذیر است. وی ادامه می‌دهد: در واقع با برنامه‌ریزی صحیح و درست می‌توان از هرچیزی جاذبه توریستی ساخت. کویرگردی از آن دست مواردی است که برای جذب توریست باید امکانات زیادی فراهم شود و برنامه‌ریزی‌های سنگینی لازم است اما شرایط فعلی نشان می‌دهد دوره بازگشت سرمایه در این صنعت، کمتر از ۲ سال است.  

وی با اشاره به این‌که امروز کویر مصر، مرجع کویرگردی در ایران است می‌افزاید: روستای مصر از توابع اصفهان توانسته با داشتن کویری خشک و ماسه‌ای، صنعت توریست را در حوزه کویرپیمایی در این منطقه، به رونق برساند. همه اینها درحالی است که کویر به خودی خود، چیزی جز خشکی محض نیست و این امکانات پیرامون آن است که باعث رونق صنعت توریست در این منطقه شده است.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مربوطه در حوزه گردشگری استان می‌افزاید: همه چیز برای این‌که یک قطب گردشگری در استان داشته باشیم حاضر است، اما اراده‌ای برای انجام این کار وجود ندارد، درحالی که با کمی هزینه، همکاری بخش دولتی و خصوصی و جذب سرمایه‌گذار، می‌توان بیشترین بهره را از منطقه کویری اشتهارد برد.  

وی با بیان این‌که ایجاد یک اقامتگاه مناسب با امکان برگزاری جشن و برنامه‌های مفرح، سافاری و آفرود در کوه‌های اطراف و تاسیس چند رستوران، نخستین قدم برای ساخت یک منطقه گردشگری است، عنوان می‌کند: بخش انتهایی و حیاتی این کار، تبلیغات است. در صورتی که تمام بسترسازی‌های اولیه صورت بگیرد اما تبلیغات مناسبی برای جذب گردشگر صورت نگیرد، پروژه به بن‌بست خواهد خورد. رویکرد تبلیغات باید کشوری باشد تا از شهرهای دیگر نیز، مسافر و گردشگر به استان البرز وارد شود.

  • تپه‌های رنگین‌کمانی، مناسب برای سافاری

یکی از آفرودسوارهای استان در مورد پیست‌های مناسب سافاری می‌گوید: نوع خاک و ارتفاع رمل‌های کویر اشتهارد برای سافاری و آفرود مناسب است. چند بار با هماهنگی قبلی با علاقه‌مندان به آفرود، در این منطقه برنامه اجرا کردیم که با استقبال خوبی روبه‌رو شد اما به دلیل مسافت زیاد کویر اشتهارد تا مرکز شهر و نبود امکانات رفاهی لازم و کافی، امکان برگزاری مجدد برنامه‌های آفرود وجود ندارد.

«پیمان صبوری» ادامه می‌دهد: آفرود به هیچ امکاناتی نیاز ندارد و وجود کوه و رمل‌های شنی برای برگزاری سافاری کافی است، اما وقتی هیچ امکانات رفاهی برای رانندگان تدارک دیده نشود، نمی‌توان توقع داشت که شاهد حضور رانندگان آفرود در این منطقه باشیم. وی می‌افزاید: به عنوان مثال کوه و تپه‌های اطراف آتشگاه کرج، حوالی روستای برغان به خاطر وجود رستوران‌های متعدد و به طور کلی رونق منطقه، به پایگاه آفرود و موتورسواران البرزی تبدیل شده به طوری که هرهفته شاهد جمعیتی زیادی از علاقه‌مندان به این رشته در کرج 
هستیم.

  • بخش خصوصی باید وارد گود شود

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البرز درباره فعالیت‌های گردشگری در اشتهارد می‌گوید: از نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان، اشتهارد یکی از مهم‌ترین مراکز توریستی استان است.   «احمد ترکاشوند» عنوان می‌کند: کویر اشتهارد به‌تنهایی این پتانسیل را دارد که زمینه‌ساز ایجاد گردشگری روستایی، بوم‌گردی و گردشگری ماجراجویانه در استان شود و به عنوان مرجع اکوتوریستی البرز در کشور شناخته شود.

وی با اشاره به ضرورت حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه، می‌افزاید: برگزاری فعالیت‌هایی مانند رالی، ستاره‌نگری، شترسواری و کویرگردی نیازمند حضور و حمایت مالی بخش خصوصی است. در همین راستا نیز دولت برای تعامل با سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی می‌کند تا با تخصیص ملک برای افتتاح اماکن فرهنگی و توریستی، موجب ارتقای صنعت گردشگری در این منطقه شود.

وی معرفی ظرفیت کویر اشتهارد در گردشگری به مردم را امری مهم می‌داند و می‌افزاید: جاذبه‌های توریستی ناشناخته باید به مردم معرفی شوند به همین دلیل تعدادی بیلبورد تبلیغاتی در شهر نصب و بروشور و نقشه‌هایی نیز برای آشنایی مردم با اماکن گردشگری استان از جمله کویر اشتهارد تهیه شده است.  وی ادامه می‌دهد: همچنین قصد داریم با همکاری بخش خصوصی، برنامه‌ای برای گردشگری مجازی طراحی کنیم که توسط آن، گردشگر پیش از سفر با مراکز توریستی آشنا شود.

کد خبر 441636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha