مرجان فرهمند- خراسان رضوی-خبرنگار: هدف از برپایی روز جهانی موزه معرفی این مکان به عنوان نگهبان تاریخ و پلی است که گذشته و حال را به هم متصل می‌کند.

روز جهانی موزه‌

نقش اصلی این مکان، جمع‌آوری، نگهداری و نمایش آثار باستانی و عتیقه است. امروزه در جهانی که رو به پیشرفت است، موزه‌ها به‌عنوان فضایی پویا در زمینه تبادل فرهنگ و حفظ و انتقال میراث، نقش مهمی دارند. این مراکز فرهنگی می‌توانند شکاف بین سنت و آینده را پر کنند.  امسال مراسم روز جهانی موزه‌ و میراث فرهنگی با شعار «موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی: آینده، سنت‌» در سالن اجتماعات موزه بزرگ خراسان رضوی ‌ برگزار شد.  

  • موزه‌ها باید به شبکه جهانی تبدیل شوند

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با تاکید بر نقش موزه‌ها گفت: موزه‌ها در حال به روز شدن هستند و نقش آنها در حال تغییر است. «مرجان اکبری» افزود: امروز موزه‌ها باید به یک شبکه جهانی تبدیل شوند. با ایجاد شبکه، این مراکز فرهنگی به شعار امسال بسیار نزدیک‌تر خواهند شد.  این مسئول اظهار کرد: در خراسان رضوی بیش از ۸۱ موزه در حال بهره‌برداری است و ۱۱موزه در برنامه بازپیرایی و احداث قرار دارد.

  • توجه سازمان‌ها به جمع‌آوری اسناد و مدارک

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد نیز با بیان این‌که تاریخ از گذشته‌های دور تاکنون را در بر می‌گیرد، گفت: تاریخ از گذشته‌های دور آغاز می‌شود و تا دوره ما و همین لحظات اخیر ادامه می‌یابد، بنابراین هر آنچه گوشه‌ای از حوادث و رویدادهای گذشته را روایت کند، در تاریخ مهم
 است. «سلمان ساکت» با ابراز خرسندی از این‌که در دهه‌های اخیر اکثر ارگان‌ها و سازمان‌ها به جمع‌آوری و نمایش اسناد و مدارک و اشیای قدیمی خود توجه کرده‌اند، گفت: این کار از لحاظ فرهنگی بسیار قابل توجه است.  رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به شعار امسال مبنی بر «موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی: آینده، سنت» اظهار کرد: هر موزه‌ یک واحد از شبکه گسترده فرهنگی است که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیادی دارد. در این نگاه، موزه‌ها قدرتی کم‌نظیر برای گفت‌وگو میان گذشته و حال و آینده دارند که این مهم زمینه‌ساز توسعه فرهنگیاست.  ساکت از مجموعه میراث فرهنگی درخواست کرد تا از همه توان خود استفاده کند و بنای کارخانه نخ‌ریسی که با حافظه جمعی اهالی مشهد پیوند خورده و فرد خوشنامی همچون زنده‌یاد «محمود فرخ» برای آن زحمات فراوانی کشیده را از تبدیل شدن به موزه‌ای فرمایشی و بی‌پشتوانه که خالی از معنا و مفهوم است، نجات دهد.  

  • جذب گردشگر علمی

رئیس سازمان زمین‌شناسی شمال شرق کشور نیز در همایش روز جهانی موزه گفت: سال گذشته نخستین پارک موزه حیات‌وحش راه‌اندازی شد.  «جعفر طاهری» با اشاره به این‌که موزه علوم زمین بیش از یک دهه در موزه سنگ، کانی و فسیل دایر بود، بیان کرد: در موزه علوم به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌ها با قدمت بیش از ۱۰۰ میلیون سال، بالغ بر ۲۰۰ نمونه به نمایش گذاشته شده است. رسالت ما برای جذب گردشگران به‌ویژه گردشگران علمی و همچنین حرکت به سوی موزه مرجع ادامه دارد.  وی با اشاره به ظرفیت بالای اقتصادی ۶ موزه برتر دنیا بیان کرد: ۶ موزه برتر دنیا سالانه بالغ بر ۴۶ میلیون بازدیدکننده دارند و منبع اقتصادی محسوب می‌شوند.  در این مراسم از فعالان و برگزیدگان حوزه موزه و میراث فرهنگی و همچنین مجموعه‌داران مشهدی تقدیر شد.

کد خبر 441256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha