مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

بهناز عبداللهی - قزوین - خبرنگار: دست‌های بی‌رمقش کیسه پلاستیکی را برمی‌دارد، میوه‌های پلاسیده و لکه‌دار را ته جعبه‌های بیرون مغازه این سو و آن سو می‌کند تا بتواند مطابق پولی که دارد چند عدد سیب سردخانه‌ای به خانه ببرد آن هم سیب‌هایی که تازه قیمتش بعد از کلی افت به ۵ هزار تومان رسیده است.

بازار قزوین

این بازار فقط ببیننده‌پسند است. از دلربایی گوجه‌سبزهای نوبرانه و تردی چاقاله‌ها که بگذریم با وجود گذشت ۲ ماه از سال نرخ میوه‌های نوبرانه و سردخانه‌ای روی خوش به خریداران نشان نداده است. این وضعیت نه فقط در بازار میوه بلکه در همه کالاها به چشم می‌خورد.  

  • سبد خانوار خالی از پروتئین 

با تمام کش و قوس‌های عرضه گوشت قرمز همچنان قیمت این کالا بالای ۱۰۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم است. ماده‌ای غذایی که تا دیروز از سبد غذایی قشر کم‌درآمد حذف شده بود امروز از سبد غذایی قشر متوسط هم حذف شده و جای آن را سویا و مرغ‌های به قول بازاری‌ها تعزیراتی گرفته که در این ۲ هفته همچنان بر مدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. ماهی قزل‌آلای کیلویی ۴۰ هزار تومان هم در جایگاه دوم ایستاده است.  در این میان اوضاع در بازار برنج به مراتب بدتر است. محمد درویشوند بنکدار برنج که قیمت بهترین برنج را ۲۸ هزار تومان و پایین‌ترین را ۱۶ هزار تومان اعلام کرد به همشهری گفت: دولت گمان می‌کند این بازار قابل کنترل است در صورتی که با شروع برداشت با توجه به میزان برداشت‌ها به نظر می‌رسد اوضاع بدتر شود.  

  • کنترل بازار در ماه رمضان 

منوچهر حبیبی معاون اقتصادی استاندار در ستاد تنظیم بازار قزوین بیان کرد: با توجه به افزایش میزان مصرف کالا در ماه مبارک رمضان باید نظارت‌ها افزایش یابد تا مردم در تامین کالاهای اساسی خود در این ماه دچار مشکل نشوند. در ماه مبارک رمضان باید کالاهای ضروری مثل برنج و گوشت با جدیت و میزان بیشتری توزیع شود.  وی ادامه داد: با توجه به افزایش مصرف شکر در ماه رمضان باید برای توزیع این محصول با قیمت تنظیم بازار با هماهنگی شرکت خدمات بازرگانی در سطح نمایشگاه اقدام کرد. معاون استاندار با اشاره به نوسانات قیمت گوشت در استان افزود: قیمت گوشت قرمز تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان ثابت خواهد بود و با هماهنگی شرکت امور پشتیبانی دام و با استفاده از ظرفیت اتاق اصناف توزیع می‌شود.

حبیبی گفت: همه دستگاه‌های اقتصادی و نظارتی استان باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا به تولیدکننده آرامش دهند و در ضمن کالا را با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسانند. وی با اشاره به تامین گوشت مرغ در استان تصریح کرد: مرغ منجمد به اندازه کافی در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی شده است و در صورت نیاز با قیمت تنظیم بازار توزیع خواهد شد. معاون استاندار توضیح داد: همچنین باید رسیدگی و نظارت بر ساعات و روند پخت نان در نانوایی‌ها در این ماه مبارک تشدید شود تا از کیفیت پخت نان در استان کاسته نشود. حبیبی با بیان این‌که نمایشگاه ضیافت در ماه مبارک رمضان در شهرستان‌های استان در حال برگزاری است، گفت: برگزاری این نمایشگاه که مایحتاج مردم را با قیمت‌های مناسب‌تر ارائه می‌کند بر قیمت‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.  

  • قاعده چسبندگی

عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم در این درباره اظهار کرد: در اقتصاد قاعده‌ای به نام چسبندگی وجود دارد که وقتی قیمت کالاها افزایش می‌یابد حتی اگر دلیل و منشا آن افزایش را هم کنترل کنید قیمت کالا به راحتی کاهش پیدا نمی‌کند. وقتی نرخ دلار افزایش پیدا کرد قیمت اجناس هم با همان سرعت بالا رفت، ولی کاهش نرخ دلار باعث پایین آمدن قیمت کالاهای مختلف نشد. دلیل اصلی این اتفاق این است که بازار در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کند. حتی کالاهایی که در ایران تولید می‌شد و با نرخ دلار ارتباط مستقیمی نداشت هم افزایش قیمت پیدا کرد یعنی منافع تولیدکننده و فروشنده در افزایش قیمت و سوددهی بیشتر است.

سیده‌حمیده زرآبادی ادامه داد: از نظر من افزایش قیمت دلار کاملاً کاذب بود و دولت و سایر نهادهای مدیریتی در آن ایام برای کنترل این افزایش هیچ برنامه‌ای نداشتند و اصلاً نباید این اتفاق می‌افتاد که حالا شاهد چنین تورمی در جامعه باشیم. فارغ از ضعف مدیریتی دولت در خصوص افزایش نرخ دلار، شاهد نبود نظارت دولت هم در این زمینه بودیم که این موضوع کار را برای مردم به مراتب سخت‌تر کرد یعنی استراتژی حمایت از واحدهای تولیدی و نظارت بر واردات و صادرات با مشکلات مدیریتی جدی روبه‌رو شد.

در این آشفته بازار، عده‌ای سودجو در تولید و نرخ‌گذاری مواد اولیه ورود پیدا کردند و بازار را برهم زدند. متاسفانه جامعه هم چندان شاهد برخورد با این افراد نبود. قوه قضائیه تاکنون در موارد معدودی در این اختلالات بازار ورود پیدا کرده که مورد اصلی آن برخورد با سودجویان بازار سکه بود. از نظر من در این خصوص نیز گزارش شفافی به جامعه داده نشد در حالی که باید مشخص می‌شد متهمان بازار سکه که دستگیر شدند چه میزان در آشفتگی این بازار تاثیرگذار بودند و آیا سکه‌هایی که در اختیار داشتند از مسیر غیرقانونی کسب کرده بودند، چون ثبت‌نام سکه کار خلاف قانونی نبود. از طرفی معلوم نشد که دارایی‌های این افراد ضبط شد یا نه؟ و اگر ضبط شد چرا تاثیری در بازار و زندگی مردم نگذاشت؟

  •  نرخ‌گذاری

نماینده قزوین در مجلس در پاسخ به این‌که حال دولت چه باید بکند تا قیمت اجناس واقعی شود، گفت: مهم‌ترین کاری که دولت در این شرایط می‌تواند انجام دهد تا کمی آرامش بر بازار و زندگی مردم حاکم شود این است که کالاها را نرخ‌گذاری کند. متاسفانه امروز قیمت اجناس مشخص نیست در حالی که مدت‌هاست نرخ ارز به ثبات رسیده است. وقتی مسئولان به صورت شفاف فهرست قیمت همه کالاها را بدهند آن وقت باید با هر فروشنده‌ای که خارج از این فهرست اعلام‌شده عمل می‌کند برخورد شود.

چطور دولت هرروز نرخ ارز و سکه را اعلام می‌کند پس می‌تواند همه کالاها را نیز قیمت‌گذاری کند و به نظر من باید این سیاست هرچه سریع‌تر در دستور کار دولت قرار بگیرد. گزارش‌های دولت باید واقعی و شفاف باشد و مردم آثار این اقدامات را در زندگی خود لمس کنند مثلاً مدتی است که می‌گویند فلان تعداد گوشی از گمرگ ترخیص و وارد بازار شده است، اما در نهایت شاهد کاهش قیمت در این حوزه نیستیم. زرآبادی درباره افزایش قیمت خودرو توضیح داد: اگر خودروساز قیمت را افزایش می‌دهد، قانونی نیست ضمن آن‌که قرار بود وزارت صنعت قیمت خودرو را تعیین کند. اکنون هم وزارت صنعت موظف است در این زمینه اقدام کند و اگر تخلفی انجام شده است با آن برخورد کند.  

  • حرف مردم

ایران زمانی یکی از شهروندان قزوینی که در یکی از بازارچه‌های هفتگی مشغول خرید مایحتاج روزانه است به همشهری گفت: قیمت در بازارچه‌های هفتگی مناسب‌تر از مغازه‌هاست، ولی باز هم قیمت‌ها مناسب حال عموم افراد جامعه نیست. در بازارچه‌های هفتگی هرچند قیمت‌ها پایین‌تر است ولی برای کارمندان و کارگران خرید یک هندوانه به قیمت هر کیلوگرم ۳ تا ۴ هزار تومان کار ساده‌ای نیست. وی ادامه داد: این افزایش قیمت در خصوص محصولات باغی بسیار بدتر است. دولت مدعی مهار و کنترل تورم است ولی در این موضوع هیچ راهکاری ندارد.

بابا اولادی شهروند ۵۸ ساله قزوینی در خیابان بلوار در مورد وضعیت این روزهای بازار میوه اظهار کرد: قزوین شهری با ظرفیت‌ بالای محصولات باغی است و در این سال‌ها این حجم از افزایش قیمت میوه و صیفی را شاهد نبودیم. وی افزود: با این حجم صادرات میوه و تره‌بار به خارج از کشور برای سود بیشتر امیدی به کمتر شدن قیمت‌ها نیست. انتظار نداریم دولت در تمام محصولات بحث خرید تضمینی داشته باشد ولی باید بر نحوه افزایش قیمت‌ها توسط دلالان میوه نظارت بیشتری داشته باشد تا ضمن حمایت از تولیدکننده و دادن انگیزه کافی برای تولید بیشتر از مصرف‌کننده نهایی نیز حمایت کند.

پورسیدی میوه‌فروش در خیابان نواب به همشهری گفت: عمده مشتریان ما به دلیل قیمت‌های بالا برای خرید نوبرانه‌ها رغبتی ندارند و تنها صیفی به فروش می‌رود که سود اندکی دارد. زکی‌زاده از بنکداران میدان میوه و تره‌بار قزوین نیز بیان کرد: ورود بی‌ضابطه دلالان، ورودی کم، سرمازدگی و صادرات میوه از دلایل اصلی افزایش قیمت‌هاست. وی درباره اختلاف قیمت‌ها از مبادی تولید تا عرضه توضیح داد: دلالان نه تنها در بازار میوه بلکه در همه صنف‌ها وجود دارند و ما می‌پذیریم بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به دلالان است ولی افزایش هزینه‌ها برای کشاورزان نیز یکی از دلایل افزایش قیمت در مبدأ است.

کد خبر 441187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha