پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان پارلمان آلمان در سخنرانی های خود در بوندستاگ بر لزوم حفظ برجام و مقابله با سیاست های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

تاکید نمایندگان پارلمان آلمان بر حفظ برجام/ مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا

در ادامه نشست پارلمان آلمان (بوندستاگ) درخصوص موضع گیری آلمان در بحران برجام، «نوربرت روتگن» نماینده فراکسیون دموکرات مسیحی گفت: روح برجام آسیبی ندیده است و می توان آن را ادامه داد. هسته اصلی توافق هسته ای ایجاد ساز وکاری برای برقراری امنیت در منطقه و توسعه اقتصادی ایران است.

وی افزود: اگر ما فقط معطوف به برجام شویم، دچار بن بست خواهیم شد اما اگر حوزه موضوعات را گسترش داده و در سطح منطقه به صورت کلان بنگریم، در آن صورت راه هایی برای همکاری خواهیم یافت.
'روتگن' با اشاره به جدایی مسیر آمریکا و اروپا در موضوع ایران یادآور شد: نباید تنها متکی به آمریکا باشیم، بلکه اتحادیه اروپا باید راهی منحصر به خود در این میان بیابد و راهبرد سیاسی خود را برای منطقه تدوین کند. سرنوشت خاورمیانه و سرنوشت اروپا از هم جدا نیستند و آنچه که ما انجام می دهیم در تعیین آینده منطقه و اروپا موثر است.

همچنین «لوتار مایر» عضو فراکسیون «آلترناتیو برای آلمان» از رویکرد ضدآمریکایی، فعالیت های منطقه ای از جمله در سوریه، لبنان و یمن و برنامه موشکی ایران به عنوان اختلافاتی نام برد که در مناسبات غرب با این کشور مطرح است.

وی گفت: دستیابی به سلاح هسته ای و یا تعلق به جامعه جهانی و استفاده از مزایای آن دو راهی است که ایران در پیش دارد. آنچه که درحال حاضر برای ما اهمیت دارد ادامه توافق هسته ای و اجرای تعهدات ایران است تا از غنی سازی مجدد اورانیوم ازسوی این کشور جلوگیری شود.

در ادامه نشست پارلمان آلمان درخصوص آینده برجام «نیلز اشمیت» عضو فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان گفت: درحال حاضر شاهد بحران های متعددی از جمله جنگ سوریه، جنگ در یمن و بحران فلسطین در منطقه خاورمیانه هستیم که به آن بحران توافق هسته ای ایران نیز افزوده شده است.
وی افزود: این توافق تنها نمونه حل و فصل بحرانی بزرگ در خاورمیانه از طریق سیاسی و پیروزی بزرگ دیپلماسی بود. اما آمریکایی ها آن را زیر سوال بردند.

اشمیت سیاست های آمریکا را عامل تشدید اوضاع در منطقه خواند و گفت: سیاست های امریکا تلاش های دیپلماتیک را بی اثر کرده است اما آلمان به بازگشت به مسیر دیپلماتیک اصرار دارد. ما به آمریکایی ها می گوییم که یک مداخله نظامی دیگر در این منطقه موجب از هم پاشیدن همه چیز می شود.

این نماینده حزب سوسیال دموکرات خطاب به آمریکایی ها تاکید کرد: آنها باید بدانند که در چنین شرایطی نمی توانند روی ما به عنوان یک عضو ناتو حساب کنند.

وی در پایان اظهار داشت: ما از تمام ظرفیت های دیپلماتیک برای حفظ برجام استفاده خواهیم کرد. ما سال ها برای به ثمر رساندن این توافق زمان صرف کرده ایم و خواهیم کوشید که منافع اقتصادی مورد نظر ایران در این توافق تامین شود.

کد خبر 440590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha