همشهری آنلاین: اولین پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در ایران و خاورمیانه در یک بیمار دارای اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) انجام شد.

bone marrow transplant

به گزارش ایسنا،  دکتر مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز در نشستی درباره اولین مورد پیوند مغز استخوان در یک بیمار مبتلا به عفونت اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) در کشور، گفت: «خوشبختانه این پیوند موفقیت آمیز بود و اولین پیوند سلول‌های بنیادی در بیماران دارای اچ‌آی‌وی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود. »

 دکتر سیدرضا صفایی - رئیس مرکز پیوند مغز استخوان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)  در این باره گفت: «این بیمار یک آقای ۴۴ ساله و مبتلا به سرطان مغز استخوان و ‌اچ‌آی‌وی بود که بیماری‌اش از سوی همکاران ما درمان و کنترل شده بود و درخواست انجام پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز را داده بودند. در نتیجه با کمک همکاران عفونی و سایر همکاران توانستیم این پیوند را انجام دهیم که خوشبختانه عمل موفقیت آمیز انجام و بیمار با وضعیت مناسبی ترخیص شد. »

دکتر سید علی دهقان منشادی - متخصص بیماری‌های عفونی، نیز در این نشست گفت: «در حال حاضر از زمان آغاز اپیدمی اچ‌آی‌وی در دنیا چهار دهه می‌گذرد و اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده باعث بهبود مراقبت و درمان ایدز شده است. یکی از مهم‌ترین این اقدامات ایجاد رژیم‌های دارویی بود که تکثیر  اچ‌آی‌وی را کنترل می‌کند. براین اساس دیگر نمی‌گویم که ایدز یک بیماری کشنده است، بلکه ایدز را یک بیماری مزمن و قابل کنترل می‌دانیم؛ به طوری که طول عمر مبتلایان در کشورهای پیشرفته مانند طول عمر جامعه است. »

وی افزود: «در گذشته انجام اقداماتی مانند شیمی‌درمانی و پیوند در بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی ممکن نبود، اما در حال حاضر با ایجاد رژیم‌های دارویی و کنترل بیماری می‌توانیم شیمی درمانی و پیوند را هم برای کنترل سایر بیماری‌های خونی که در این افراد وجود داشته، استفاده کنیم. در حال حاضر عوارض اقداماتی مانند پیوند در افراد  اچ‌آی‌وی مثبت و  اچ‌آی‌وی منفی تفاوتی با هم ندارد.»

وی ادامه داد: «بر همین مبنا تصمیم گرفتیم پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز برای این بیمار را در بیمارستان امام خمینی (ره) انجام دهیم. آن چه که باید به عنوان پیام مهم این اقدام منتشر شود، این است که بیماران  دارای اچ‌آی‌وی نباید از خدمات درمانی محروم شوند؛ چرا که بیماری آنها قابل کنترل است و می‌توانند خدمات را دریافت کنند. وقتی کار سختی مانند پیوند مغز استخوان را انجام دادیم، قطعاً جراحی‌های کوچک و اقدامات دندانپزشکی هم می‌توانیم برای این بیماران انجام دهیم. امیدواریم این اقدام منشاءیی باشد که بتوانیم گام‌های مؤثرتر برای کنترل عفونت اچ‌آی‌وی برداریم. »

کد خبر 440580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha