همشهری آنلاین: آمریکا یک کشتی متعلق به کره شمالی را به بهانه نقض قوانین آمریکا و تحریم‌های بین المللی توقیف کرد.

كشتي باري

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، وزارت دادگستری آمریکا در حالی در بیانیه ای از توقیف کشتی متعلق به کره شمالی از سوی مقامهای این کشور خبر داد که با توجه به بالا گرفتن تنشها بین دو کشور بر سر آزمایشهای موشکی کره شمالی، این اقدام آمریکا نیز این تنشها را هر چه بیشتر تشدید خواهد کرد.

دادستانهای آمریکا اعلام کردند، این کشتی باری کره شمالی برای صادرات زغال سنگ این کشور استفاده می‌شده است. صادرات زغال سنگ یکی از مهمترین منابع درآمد اقتصاد کره شمالی محسوب می شود که پیشتر از سوی آمریکا و سازمان ملل در واکنش به آزمایشهای هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ هدف تحریم قرار گرفت. همچنین گفته شد که این کشتی برای وارد کردن ماشین آلات سنگین به کره شمالی نیز مورد استفاده قرار داشته است.

طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا، این نخستین بار است که واشنگتن اقدام به توقیف یک کشتی باری کره شمالی به اتهام نقض تحریم‌های بین‌المللی می‌کند. مقامهای آمریکا مدعی شدند، توقیف این کشتی در راستای یک برنامه کلی اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی و نهایتا افزایش فشار بر کره شمالی به منظور برچیدن برنامه‌ هسته‌ای خود انجام شده است.

این کشتی باری کره شمالی حدود یک سال پیش به اتهام نقض تحریم های بین المللی در اندونزی توقیف شده بود.

طبق ادعای مقامهای آمریکا مالک این کشتی (شرکت کشتیرانی سونگی کره) به صادرات و واردات غیرقانونی از جمله در حوزه زغال سنگ مبادرت و برای پرداخت هزینه های تعمیر و نگهداری خود از دلار استفاده کرده است و این اقدامات تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا علیه کره شمالی را نقض می کند.

تنش بین آمریکا و کره شمالی پس از دیدار نافرجام سران دو کشور در ماه فوریه افزایش یافته است.

ارتش کره جنوبی روز پنجشنبه از آزمایش دو موشک کوتاه برد در شمال غرب پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی، خبر داد. کره شمالی این آزمایش را کمتر از یک هفته از آزمایش چند موشک کوتاه برد دیگر انجام داده است.

رئیس ستاد مشترک کره جنوبی بدون بیان جزییاتی گفت که این آزمایش در حدود ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی انجام شده و بنا بر گزارش ها موشکی که آزمایش شده، حدود ۴۲۰ کیلومتر بر فراز کره شمالی پرواز کرد.

در واشنگتن، پاتریک شاناهانان وزیر دفاع آمریکا با خودداری از واکنش مستقیم به اقدام تازه کره شمالی، بر ادامه خط مشی دیپلماتیک در برابر کره شمالی تاکید کرد.

از طرف دیگر، آمریکا خواهان بسته شدن اردوگاه‌های زندانیان سیاسی کره شمالی و آزادی زندانیان آن شده است.

یک دیپلمات آمریکایی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: کره شمالی ۱۲۰ هزار زندانی سیاسی دارد.

مارک کاسایر همچنین از مقامات کره شمالی درخواست کرد اجازه بدهند امدادگران بدون هر گونه محدودیتی به این کشور دسترسی داشته باشند.

این در حالیست که نماینده کره شمالی در شورای حقوق بشر می گوید که تحریم های بین المللی علیه این کشور مانع آن شده که مردم از حقوق و آزادی هایی که این کشور برای آن ها تضمین کرده، برخوردار شوند.

کد خبر 439863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha