شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: هر ساله از حدود یک ماه و نیم پیش از فرا رسیدن سال جدید، نحوه تأمین و عرضه میوه‌های مرغوب، به‌عنوان یکی از موارد مورد نظر مسئولان و اقشار مردمی در این ایام است.

این در حالی است که با وجود تلاش‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته برای عرضه میوه مناسب به مردم در این ایام، باز هم شاهد کاستی‌ها و عرضه محدود میوه‌های مرغوب بوده‌ایم.

همچنین بنا به‌نظر برخی از دست‌اندرکاران بازار میوه، با توجه به سرمازدگی و بارش‌های شدید برف در اکثر نقاط کشور، درصورت وجود نداشتن برنامه‌ریزی مناسب از سوی دولت، امسال شاید این مقوله با مشکل بیشتری همراه باشد.

از سوی دیگر هم‌اکنون در سطح شهر شاهد عرضه میوه‌هایی چون پرتقال هستیم که با قیمتی معادل هر کیلو 800 تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شوند که به علت سرما زدگی تلخ بوده و عملا امکان استفاده از آنها وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی در جدیدترین اظهار نظر خود در این باره مردم را به عدم استفاده از این قبیل میوه‌ها و جایگزین کردن سایر میوه‌ها به جای پرتقال تشویق کرده است.

هم‌اکنون در راستای اجرای بخشنامه‌ای جدید در سطح میادین شهر، از خرید پرتقال‌های یخ ‌زده از باغداران جلوگیری می‌شود، البته با وجود آنکه براساس این بخشنامه خریداران درصورت خرید این قبیل میوه‌ها می‌توانند آنها را مرجوع کنند، اما عملا بسیاری از غرفه‌داران از مرجوع کردن میوه فروخته شده خودداری می‌کنند.

مشکلی وجود ندارد

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در این باره می‌گوید: با توجه به ذخایر موجود در انبارها به‌نظر می‌رسد در تأمین میوه شب عید با مشکل روبه‌رو نشویم.

به گفته محمد رضا محمد زاده، با وجود آنکه بخشی از میوه‌های تولیدی به‌دنبال سرما زدگی غیرقابل استفاده شده‌اند، اما باز هم بخش اعظمی از تولیدات مرکبات با کیفیت بالا در انبارها ذخیره‌سازی شده است که همزمان با فرا رسیدن سال نو به بازار وارد خواهند شد.

وی می‌ افزاید: در حال حاضر تولیدات میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری بالغ بر6 میلیون و 800 هزار تن است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، طی سال زراعی 85-84 بیش از دو هزار و 300 میلیارد تومان خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه به بخش کشاورزی وارد شده است.

این گزارش می‌افزاید: میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی در سال زراعی جدید معادل 2 هزارو 600 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

از سوی دیگر هم‌اکنون دولت در تلاش است تا با آزاد‌سازی‌ واردات میوه، به صفر رساندن تعرفه واردات از اواسط ماه جاری و اعمال ابزارهای تشویقی، شرایطی ایجاد کند که مردم در تأمین میوه شب عید با مشکل مواجه نشوند.حتی مقرر شده است امکان ورود  پرتقال بیشتری به داخل فراهم شود.

سفارش 30 هزار تن نارنگی پاکستانی

همچنین رئیس سازمان بازرگانی سیستان و بلوچستان در این باره اعلام کرد: ثبت سفارش 30 هزار تن نارنگی پاکستانی در کمتر از یک هفته‌ای که از کاهش تعرفه واردات مرکبات از سوی وزارت بازرگانی می‌گذرد و همچنین  ثبت سفارش از مرز‌های شرقی، غربی و جنوبی کشور برای واردات افزایش یافته است.

حسن‌پور افزود: از این میزان نارنگی ثبت سفارش شده پاکستانی در حدود دو هزار و 309 تن به‌طور قطعی ترخیص و وارد کشور شده است، مابقی نارنگی‌های وارداتی نیز به مرور ترخیص می‌شوند.

وی با اشاره به کاهش تعرفه واردات میوه به چهار درصد عنوان کرد که رایزن بازرگانی کشورمان در کراچی در حال مذاکره و بازاریابی برای واردات موز و سیب از طریق همکاری با تجار پاکستانی است که به محض نهایی شدن انجام می‌گیرد.

حسن‌پور، با بیان اینکه هنوز مشکل قرنطینه‌ای و حمل میوه‌های وارداتی از طریق کانتینر در فاصله بین مرز پاکستان و گمرک وجود دارد، گفت: فاصله چند کیلومتری بین مرز و گمرک و نیز اجبار در حمل میوه‌های وارداتی با استفاده از کانتینر موجب شده است تا به هر کیلو میوه وارداتی 40 تومان هزینه حمل تحمیل شده و قیمت آن را افزایش دهد.

وی پیشنهاد کرد که وزارت جهاد کشاورزی این مشکل را حل کرده و اجبار در حمل میوه‌ها از طریق کانتینر را حذف کند.

رئیس سازمان بازرگانی سیستان و بلوچستان همچنین واردات و ثبت سفارش سیب‌زمینی را نیز عادی عنوان کرد و گفت: استقبال از واردات میوه طی هفته گذشته بی‌سابقه بوده و در هفته جاری بیش از هزار و 595 تن نیز سیب‌زمینی ثبت سفارش شده است.

در این میان با وجود تمهیدات اندیشیده شده، باید دید میزان مشارکت مسئولان اجرایی در تحقق برنامه‌ها برای بهبود وضعیت بازار و امکان تأمین کافی میوه با کیفیت مناسب برای عموم در روزهای آینده به ویژه ایام نوروز تا چه حد خواهد بود.

کد خبر 43872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز