شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که برای دیدار با رهبران آلمان و همچنین جامعه ترک ساکن کشور آلمان در این کشور به سر می‌برد، پیشنهاد داد که مدارسی با استاندارد ترکی در آلمان تأسیس شود.

مطبوعات آلمان با اعلام این خبر نوشتند: این پیشنهاد عجیب نخست وزیر ترکیه با حیرت آنجلا مرکل صدراعظم آلمان روبه‌رو شده است.

نشریه اشپیگل در گزارشی در این باره نوشت: اردوغان روز جمعه در اجتماع دانشجویان ترک که در مقابل دفتر صدراعظم آلمان تجمع کرده بودند، گفت: دانش مرز نمی‌شناسد، به همین دلیل پیشنهاد ما به آلمان این است که مدارس و دانشگاه‌هایی با استاندارد ترکی در کشور آلمان تأسیس شود.

در این تجمع که به صورت پرسش و پاسخ میان اردوغان و دانشجویان ترک و آلمانی برگزار شده بود، مرکل هم حضور داشت.

خبرنگار اشپیگل در گزارش خود در این باره  نوشت: صدراعظم آلمان از شنیدن پیشنهاد اردوغان کاملاً حیرت زده شد و اندکی بعد به این پیشنهاد پاسخ داد.

مرکل در حالی‌که سعی داشت محتاطانه رفتار کند، گفت: معلمان و استادان آلمانی باید در برابر دانشجویان و دانش‌آموزان از هر تبار و قومی، انعطاف و آزادی افکار نشان دهند اما نیازی به این نیست که معلمانی از کشورهای دارای مهاجر در کشور ما، به آلمان بیایند تا نیاز نوجوانان و کودکان ترک تبار آلمانی را برآورده سازند.

مرکل برای اینکه در عین مخالفت با پیشنهاد اردوغان دل او را هم به دست آورده باشد، در ادامه صحبتش گفت که آماده است تا توصیه‌های دیگر اردوغان را بپذیرد.

از جمله مهم‌ترین این پیشنهادات این است که تغییراتی در قوانین مربوط به کارگران مهاجر ترک صورت گیرد.

اردوغان اما بر حرف خود تأکید کرد و گفت: برای اینکه مهاجران بتوانند بهتر به زبان آلمانی صحبت کنند باید ابتدا صحبت به زبان مادری خود را بیاموزند. برای رسیدن به این هدف معلمان ترک می‌توانند به مهاجران کمک کنند.

او گفت که دولت آلمان قاعدتاً نباید با این موضوع مخالفتی کند زیرا کشور مهاجر پذیری مانند آلمان هر کاری که لازم است باید برای یکدست‌سازی‌ جامعه انجام دهد.

حادثه آتش سوزی اخیر در شهر لودویگ شافن آلمان که به مرگ 5 کودک و 4 بزرگسال که همگی ترک‌ بودند منجر شد، خشم ترک‌های مقیم آلمان را برانگیخته است.

هنوز دلیل این آتش سوزی معلوم نیست اما احتمال انگیزه نژادپرستانه در این آتش سوزی بسیار قوی است.

اردوغان روز پنج‌شنبه از این شهر و ترک‌های مقیم آن دیدار کرد. مقامات آلمانی تحقیقات درباره این حادثه را آغاز کرده‌اند.

آلمان همچنین به یک هیات تحقیق آتش‌نشان از ترکیه هم اجازه داده تا برای یافتن دلیل این آتش سوزی به این شهر برود. سفر اردوغان به ترکیه سفری از پیش برنامه‌ریزی شده و برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ بود که با این حادثه هم‌زمان شد.

قرار است اردوغان برای شرکت در چهل و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ به این شهر سفر کند و سخنران اولین روز این کنفرانس باشد.

کشور آلمان 7/2 میلیون مهاجر ترک دارد و به روایت بعضی آمار بیشترین تعداد مهاجران این کشور ترک هستند.

کد خبر 43858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز