مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شهردار تهران در اولین همایش فصلی مدیران سال ٩٨ از اهمیت جایگاه طبیعت در موضوع جلوگیری از سیل گفت و تأکید کرد درمورد این رخدادها باید یک گزارش ملی توسط یک گروه متخصص بی‌طرف تهیه شود.

حناچي

 به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی، شهردار تهران بعدازظهر شنبه ۱۷ فروردین برای حضور در اولین همایش فصلی مدیران شهرداری به برج میلاد رفت. همایشی که رئیس و اعضای شورای شهر نیز در آن حضور داشتند.

حناچی در این همایش ضمن اشاره به این‌که امروز آخرین روز ماه مبارک رجب است، گفت: به تأسی از این ماه یادی می‌کنیم خداوند کریم را که باران رحمتش را در آغاز سال ۹۸ بر سرزمین خشک ما روانه کرد؛ هر چند اتفاقات ناخوشایندی هم رقم خورد، اما فراموش نکنیم بخش مهمی از کشور سیراب شد.

او افزود: طی روزهای اخیر چیزی حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب آب از آسمان بر زمین باریده است؛ مثلا زابل و زاهدان از بی‌آبی درآمده‌اند؛ هر چند مشکلاتی هم برای شهروندانمان داشتیم. ای کاش آن وضعیت برای استان فارس پیش نمی‌آمد، چون اگر آن اتفاق و شبیه آن نمی‌افتاد، این رفع بی‌آبی مثل یک رکورد قابل طرح بود.

حناچی ولادت باسعادت حضرت سیدالشهدا (ع)  و حضرت اباالفضل (ع) نماد جوانمردی، ایثار، روز جانباز و فرا رسیدن ایام مبارک ماه شعبان را نیز تبریک گفت و ادامه داد: ماهیت سیل‌هایی که در جاهای مختلف کشور اتفاق افتاد متفاوت بود؛ در شمال منطقه‌ای مسطح را داشتیم؛ در خرم‌آباد سطحی ناهموار و در جنوب نیز آب‌گرفتگی کل دشت آزادگان و سد کرخه مشکلاتی به وجود آورد. اما چیزی را که در حوزه‌های رودخانه‌ای مهم و قابل ذکر است، می‌توان در داستان بیژن و منیژه هم یافت:

بجویی که یک روز بگذشت آب

نسازد خردمند ازو جای خواب

شهردار تهران افزود: در دولت موضوعی مطرح کردیم که مورد توجه نیز قرار گرفت؛  همان‌طور که درمورد پلاسکو یک گزارش توسط نهاد بی‌طرف تهیه و منجر به تجهیزاتی شد که همکارانم تهیه کردند، درمورد این سیل هم ما نیازمند یک گزارش ملی هستیم تا اگر به عنوان مثال کمبودهای اساسی در حوزه ساخت‌وساز در حریم ها یا آبخیزداری داریم، زودتر مورد بررسی قرار گیرند.

شهردار تهران ادامه داد: ممکن است رودخانه‌ها برای مدتی خطر نیافرینند اما در پریودهای ۵۰ ساله و ۱۰۰ ساله قطعا علائم ریسک از خود نشان می‌دهند.

او تأکید کرد: باید این قضیه را در امتداد روددره‌های تهران به‌طور جدی رعایت کنیم. تمامی این حریم‌ها در طرح‌های تفصیلی تهران لحاظ شده و رعایت‌آن‌ها از وظایف ماست.

حناچی گفت: این افتخار را داشتیم که در سیل گلستان اولین کاروان‌ها از طرف ما اعزام شد؛ جناب آقای وزیر کشور نیز بارها به این خاطر از همکارانم تشکر کردند. از طرف خودم به‌خاطر تمام این لحظات از همکارانم و خانواده‌هایشان تشکر می‌کنم. همچنین اضافه می‌کنم، اولین محموله کمک‌های غذایی و بهداشتی هم از طرف شهروند و در روزهای نخست ارسال شد. در حوزه عمرانی هم ماشین‌آلات را ارسال کرده بودیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به نکته درس‌آموزی که در این حادثه وجود داشت؛ اشاره کرد : فکر می‌کردم به این‌که چرا بازار وکیل با همه بازارها متفاوت است؛ در بازار وکیل یک سکوی سنگی داریم که با همه جا متفاوت است. در این سیل تمام بازار وکیل را آب گرفته بود اما برای هیچ‌کدام از مغازه‌ها مشکلی پیش نیامد. این یعنی شهر سالیان سال این تجربه را پشت سر گذاشته و تبدیل به یک آموزه شده و تبدیل به بخشی از کالبد خود کرده است.

شهردار تهران تصریح کرد: رودخانه یعنی خانه آب. اگر کسی خانه آب را خراب کند، آب خانه‌اش را خراب می‌کند.

حناچی، شهردار تهران در ادامه با اشاره به این‌که روی روددره‌های تهران متمرکز شدیم، عنوان کرد: منشأ سیل در تهران روددره‌های آن خواهد بود؛ در آینده اگر اتفاقی بیافتد از همین مسیرها خواهد بود.

او افزود: در اولین طرح جامع تهران در ۱۳۴۷، معروف به طرح جامع فرمانفرما، روددره‌ها لحاظ شده بودند. سپس در طرح ۱۳۷۲ روددره‌های تهران را به عنوان مسیل و عنصر مزاحم دیدند اما در طرح بعدی که دهه ٨٠ بود، علاوه بر مسیل به‌عنوان فضاهای کیفی هم مورد توجه قرار گرفتند، منتها اجرای این طرح مستلزم هوشمندی، مانیتورینگ و آمادگی کامل است، و طبیعتا جایی که مردم به‌عنوان تفرجگاه از آن استفاده می‌کنند نباید خطرناک باشد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در همین حادثه سامانه‌ای را دیدید که خیلی هم هزینه نداشت؛ تنها لازم بود هماهنگی بین دستگاه‌ها برقرار باشد. چیزی حدود ۵۰۰ هزار پیامک برای اولین بار در کمتر از ۳ دقیقه برای شهروندان ارسال شد. لازم است از آقای احمد صادقی تشکر کنم که علی‌رغم اتمام ماموریتشان در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مسئولیت مدیریت بحران را قبول کردند.

او ادامه داد: تشکر می‌کنم از تمام کسانی که در این روزها زحمت کشیدند و در این عید از خودشان مایه گذاشتند. ما در این عید علاوه بر کنترل بارش‌ها باید شادی و نشاط مردم را هم فراهم می‌کردیم و علاوه بر این دو باید با استان‌های دیگر نیز همدردی می‌داشتیم. ما تا آستانه یک بحران پیش رفتیم اما اتفاقی نیافتاد. در یک شب آب تا زیر عرشه سد کن هم رسید اما بحران جدی‌ای گزارش نشد. تلاش می‌کنیم از ظرفیت دبیرخانه کلانشهرها استفاده کنیم تا به هموطنانمان در دیگر شهرها کمک کنیم.

شهردار تهران گفت در شرایط سختی هستیم. سال گذشته دوره سختی را پشت سر گذاشتیم. درست است که تمامی بودجه پیش‌بینی شده تحقق پیدا کرد اما هزینه‌های کاری‌مان به نسبت درآمدهایمان سربه سر است و اگر اتفاقی بیافتد کاری از دستمان برنمی‌آید، پس باید روش‌های دیگری را برای تامین مالی در دستور کار قرار دهیم و نباید کافی نبودن بودجه را تبدیل به یک بهانه کنیم.

حناچی تصریح کرد: با دولت گفتگویی آغاز کردیم. بسیاری از تعهداتی که بر دوش شهرداری است صرفا بابت هزینه‌های جاری نیست و به‌خاطر پروژه‌های حاکمیتی است؛ مترو یک پروژه حاکمیتی است و تمامی هزینه‌های آن نباید بر دوش شهرداری تهران باشد. ما چیزی حدود ٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داریم. دولت تلاشی مبنی بر تهاتر بخشی از این بدهی‌ها دارد؛ ان‌شاءالله به نتیجه می‌رسد. یکی دیگر از بحث‌هایی که بابش را باز کردیم این است که در موضوعاتی مثل سیل نمی‌شود فقط انتظار منابع داشت. با پیگیری توانستیم امکان سیمان ری را به مدت ٣٠ سال از دولت اخذ کنیم. فکر می‌کنم این یک رکورد است، چون معمولا یک ماهه نمی‌شود از دولت هیچ مصوبه‌ای اخذ کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما نیازمند توجه خلاقانه به شهر هستیم. شاید حتی باید برای خلاقیت هزینه کنیم و ایده‌ها را بخریم چرا که از این روش برای جذب ایده‌های خلاقانه برنامه خواهیم داشت. می‌توانیم دو نقطه را با خط مستقیم وصل کنیم، یا می‌توانیم آن دو را با پلی مثل پل طبیعت به یکدیگر برسانیم. ما نیازمند توجه به ارزش‌های قدیم و خلق ارزش‌های جدید هستیم؛ ثروت یعنی این؛ ثروت یعنی چیزی که به واسطه آن وادار شوید تا به یک شهر سفر کنید؛ روددره‌ها و بافت تاریخی تهران ارزش‌های این شهر هستند.

او افزود: ما با شورای‌شهر تصمیم گرفتیم که شهر را نفروشیم. پس اگر نمی‌خواهیم بفروشیم باید روش‌های جایگزین را در این راستا بیابیم.

حناچی عنوان کرد: کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو را راه انداختیم تا شهر را به کیفیتی بالاتر برسانیم. همکارانم از خلوتی شهر در عید استفاده کردند و مسیر این کمپین را تجهیز کردند. باید بی‌دود را بهتر و بیشتر داشته باشیم. بی‌دود نتیجه کار یک استارتاپ است؛ با استارتاپ‌های واقعی و حمایت از آن‌ها هم کار مردم راه می‌افتد و هم ثروت و دانش و خلاقیت واقعی تولید می‌شود.

او اضافه کرد: سال خوبی داشتیم از این جهت که تا حدودی توانستیم آلودگی را کنترل کنیم. ممکن است بگویند به این خاطر بوده که نزولات جوی افزایش داشت، ولی وقتی نقطه پیک سال گذشته را با سال قبل‌تر مقایسه می‌کنیم هیچ دلیلی پیدا نمی‌کنیم جز تمهیدات و اقدامات شهرداری. همین‌جا تشکر می‌کنم از همکارانم و ان‌شاءالله همین مسیر را تعقیب خواهیم کرد.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا حداکثر انطباق میان شعارها و برنامه‌ها و عملکرد مان وجود داشته باشد. و سرانجام نیز باید بگویم، معتقدم که آری، به اتفاق جهان می‌توان گرفت.

کد خبر 436474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha