مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گُمیشان یا کمیش‌ دپه یکی از شهرستان‌های استان گلستان است.

شهرستان گميشان

گمیشان در شمالی‌ترین قسمت حاشیه شرقی دریای خزر قرار دارد و از طرف شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به بندر ترکمن، از شرق به آق قلا و از طرف غرب به دریای خزر ختم می‌شود. این شهر با بندر ترکمن حدود ۱۹٫۵ کیلومتر فاصله دارد. کمیش دپه در سال ۸۸ از شهرستان ترکمن جدا شده و شهرستان گمیشان نامیده شد.

نام محلی شهر کمیش دپه از واژه ترکمنی کُمیش‌ دَفه به معنی تپه نقره‌ای است. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکمن‌نشین شمال ایران است که پیشینه تاریخی کهنی دارد و ۱۰۰ درصد جمعیت شهر را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند.

اقتصاد این شهرستان در حال حاضر بر اساس تولید فرش و گلیم، صیادی و تولید خاویار، کشاورزی و صنایع دستی رونق دارد. بیشتر مردم این شهر به کار صیادی و کشاورزی مشغول هستند و بزرگترین سایت پرورش میگو در شمال کشور در قالب ۴ هزار هکتار در این شهرستان است.

دوم فروردین ماه ۹۸ بخش‌هایی از شهر ۲۰ هزار نفری گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان استان گلستان به دلیل طغیان شاخه فرعی گرگانرود که از داخل این شهر می‌گذرد به زیر آب رفت.

خانه‌های چوبی دو طبقه متعلق به دوران قاجار، دیوار دفاعی گرگان مربوط به دوره ساسانیان، تالاب بین‌المللی گمیشان و تپه باستانی کوره سو از جمله جاذبه‌های گمیشان است.

  • منبع: برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان
کد خبر 436326
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha