چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محرومیت‌های شرکت‌های کارگزاری از روز چهارشنبه 17 بهمن 86 با تعلیق انجام معاملات دو کارگزاری به اجرا گذاشته شد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، پرویز شیری‌زاده سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار در این‌باره گفت: بر اساس رای مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس اوراق بهادار تهران، چهارشنبه 17 بهمن و شنبه هفته آینده، 20 بهمن معاملات 7 ایستگاه معاملاتی متعلق به دو شرکت کارگزاری انجام نخواهد شد.

وی اظهار داشت: در ادامه اجرای احکام این مدیریت در روزهای شنبه تا سه‌شنبه هفته آینده (20 تا 23 بهمن) نیز تعداد 41 ایستگاه معاملاتی متعلق به 5 شرکت کارگزاری از انجام معاملات محروم خواهند بود.

شیری‌زاده در مورد نحوه رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری گفت: گزارش‌های تخلفاتی شرکت‌های کارگزاری توسط مدیریت‌های نظارت بر کارگزاران و نظارت بر بورس سازمان و مدیریت امور اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران تهیه و برای رسیدگی به مدیریت پیگیری امور تخلفات ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه گزارش‌های مذکور در جلسات هیأت رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: اعضای هیأت از مدیران عامل شرکت‌ها و معامله‌گران مورد گزارش دعوت به عمل آورده و به دفاعیات آنان گوش می‌دهند و پس از بررسی کلیه ادله و مستندات، رأی مقتضی را صادر می‌کند.

دبیر هیات پیگیری امور تخلفات سازمان بورس افزود: تنبیه انضباطی موضوع رأی این هیأت ممکن است حسب مورد و متناسب با کیفیت تخلف واقع شده، شامل تذکر کتبی بدون درج در پرونده کارگزار، اخطار کتبی و درج آن در پرونده کارگزار، محرومیت کارگزار از ا نجام معاملات از یک جلسه تا شصت جلسه معاملاتی، تعلیق و لغو مجوز فعالیت کارگزاری باشد.

وی با اشاره به اینکه هیأت رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری از ابتدای امسال مبادرت به صدور 30 فقره رأی انضباطی کرده که 9 فقره آن به طور کامل اجرا شده است، گفت: 21 مورد از آن نیز امروز پس از قطعیت یافتن و تنفیذ از سوی هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اجرا می‌شود.

شیری‌زاده خاطر نشان کرد: به موجب آراء یاد شده، تعداد دو شرکت کارگزاری هر یک به مدت 5 جلسه معاملاتی متوالی و تعداد 3 شرکت کارگزاری هر یک به مدت دو جلسه معاملاتی متوالی به مجازات محرومیت از انجام معاملات در بورس اوراق بهادار محکوم شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین دو شرکت کارگزاری به مجازات تذکر کتبی بدون درج در پرونده کارگزاری، تعداد 7 شرکت کارگزاری به مجازات اخطار کتبی و درج آن در پرونده کارگزاری و تعداد دو شرکت کارگزاری به مجازات تعلیق مجوز کارگزاری محکوم شدند.

سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: مجازات تعلیق مجوز فعالیت کارگزاری های مزبور در صورت عدم انجام اقدامات توصیه شده از سوی سازمان ظرف مهلت یک ماه از تاریخ تنفیذ آراء توسط هیأت مدیره سازمان، اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: تعداد پنج شرکت کارگزاری نیز پس از رسیدگی به گزارش‌های تخلفاتی مربوط، به علت عدم احراز ارتکاب تخلف، از مجازات انضباطی تبرئه شدند.

شیری‌زاده افزود: هیأت رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری یک نفر از معامله‌گران دو شرکت کارگزاری را به دلیل مباشرت در انجام تخلف موضوع گزارشهای تخلفاتی به مجازات محرومیت از ورود به ایستگاه‌های معاملاتی به مدت سه ماه محکوم کرد.

سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هر یک از شرکت‌های مذکور در طول دوره محرومیت می توانند به سایر فعالیت‌های خود ادامه دهند.

دبیر هیات پیگیری امور تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: اعمال مجازات تنبیهی درخصوص معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری بنابر تصمیم هیأت مدیره این سازمان انجام می‌گیرد و تاکنون نیز سه تن از معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری هریک به مدت سه ماه از انجام معاملات در کلیه ایستگاه‌های معاملاتی محروم شدند که پس از سپری شدن دوره مجازات به فعالیت خود خواهند داد.

شیری‌زاده افزود: طبق تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار چنانچه پس از رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری کاشف به عمل آید که معامله‌گر آن شرکت در شکل‌گیری و وقوع تخلف مزبور مباشرت یا نقش داشته است، در نوبت نخست، به مجازات سه ماه محرومیت از انجام معاملات و در صورت تکرار به شش ماه محرومیت و در صورت تکرار مجدد به مجازات تنبیهی لغو مجوز معامله‌گری (گواهینامه کارگزاری) محکوم خواهد شد.

وی تاکید کرد: آغاز فعالیت شرکت‌های کارگزاری محروم از انجام معامله منوط به استقرار سیستم مناسب کنترل داخلی مورد تایید مدیریت امور اعضای شرکت بورس خواهد بود.

کد خبر 43613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز