دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

گروه شهری: ژئوپارک قشم به‌عنوان نخستین ژئوپارک خاورمیانه و نخستین اثر میراث طبیعی کشور به ثبت جهانی رسید.

این ژئوپارک یکی از 27 ژئوپارک موجود در دنیاست. سوزان ترنر، مشاور یونسکو به دعوت منطقه آزاد قشم به این جزیره اعزام شده و گزارش بازدید خود را به یونسکو اعلام کرده‌است.

محمدابراهیم لاریجانی، معاونت سیاحتی سازمان منطقه آزاد قشم در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با بیان این مطلب گفت: با تلاش‌های پیگیر و مستمر سازمان منطقه آزاد قشم، ژئوپارک قشم، تنها ژئوپارک موجود در کشور به ثبت جهانی رسید.

وی با اشاره به اینکه یونسکو مشروط بر اجرای برنامه‌هایی خاص در این منطقه، ژئوپارک قشم را به ثبت جهانی رسانده است اظهار داشت: این برنامه‌ها طی سه فاز انجام خواهد شد که فاز اول آن در  سال جاری آغاز می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: ایجاد تاسیسات ابتدایی، اقامتگاه‌های محلی و سرویس‌های بهداشتی از جمله اقداماتی هستند که طی فاز اول اجرا خواهند شد.

وی تصریح کرد: فاز دوم پروژه که شامل اطلاع‌رسانی، تبلیغات و راه‌اندازی تورهای تخصصی است با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صورت خواهد گرفت.

معاونت سیاحتی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: فاز سوم پروژه، با همکاری و زیر نظر مستقیم یونسکو انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به منظور اجرایی شدن سه فاز مذکور، به اعتباری در حدود 9 میلیارد ریال نیاز خواهد بود.

لاریجانی با اشاره به اینکه در جهان 27 ژئوپارک وجود دارد اظهار داشت: ژئوپارک قشم با مساحتی در حدود 32هزار هکتار در غرب جزیره به دلیل داشتن طبیعت بکر و دست نخورده و نیز آثار و بقایای تاریخی و طبیعی از لحاظ بررسی دوره‌های زمین شناسی، گیاه‌شناسی و جانورشناسی بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: همچنین دره ستاره‌ها واقع در نزدیکی روستای «البرکه خلف» با داشتن تندیس‌های طبیعی فراوان و نیز فسیل‌های بسیار زیاد و متنوع یکی از جاذبه‌های ژئوفیزیک ژئوپارک قشم محسوب می‌شود.

لاریجانی تأکید کرد: به منظور افتتاح رسمی ژئوپارک به زودی با دعوت مسئولان و خبرنگاران جشنی بزرگ به مناسبت به ثبت جهانی رسیدن این منطقه برگزار خواهیم کرد.

بنا بر این گزارش، سازمان علمی فرهنگی یونسکو ژئوپارک را یک محدوده معین جغرافیایی تعریف می‌کند که شامل چند پدیده خاص و زیبای زمین‌شناسی است.

در این محدوده ممکن است علاوه بر جاذبه‌های زمین‌شناسی تعدادی جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، هنری و تاریخی هم وجود داشته باشد که بر توسعه اقتصادی منطقه اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 4361

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز